Klik baner untuk info :


Jom Bercuti Di Pulau Pangkor

Jom Bercuti Di Pulau Pangkor

Dah lama rasanya aku tak bercuti di negeri kelahiran iaitu negeri Perak Darul Ridzuan. Selalunya orang hanya akan nampak keindahan luar dari keindahan dalam. Hanya nampak cantik yang jauh daripada dekat. Kebanyakan orang akan pergi melancong ke luar negara contohnya, tetapi dalam negara sendiri pun masih banyak tempat belum dilawati.

Di negeri Perak sendiri terdapat banyak tempat menarik untuk dilawati contohnya Pulau Pangkor. Macam aku ni lah, Pulau Pangkor hanya sekali baru jejak kaki di sini.. owh sedihnya, kadang-kadang malu sendiri bila orang bertanya tentang Pangkor.. haa apa nak jawab?

Pangkor laut Resort


Pulau Pangkor
Pulau Pangkor

Lihat gambar gambar di atas ni..  indah oh indahnya alahai. Aku sebenarnya belum sampai lagi di sana. Di mana? Pulau Pangkor Laut iaitu sebuah kepulauan kecil berhampiran.

Alhamdulillah hujung tahun 2017, aku berpeluang untuk bercuti ke Pulau Pangkor dan lokasi penginapan yang menjadi pilihan masa itu ialah Coral Bay Resort. Jika ada peluang bercuti lagi..  aku wajib memilih menginap di Pangkor Laut Resort. Resort ini sememangnya menawarkan penginapan di tepi laut yang dikelilingi oleh taman-taman tropika. Sangat teruja.. tak sabar rasanya nak menginap di sini.

Pulau Pangkor

Pemandangan  pantai dan di sekitar Pangkor Laut Resort memang mendamaikan jiwa dengan hembusan bayu sepoi-sepoi bahasa. Indah sungguh anugerah Tuhan. Betul kata orang kalau tak datang melawat  Pulau Pangkor ini manakan dapat menikmati keindahaan yang menakjubkan malahan pulau ini lebih baik dari pantai-pantai di negara luar sana. Save on Pangkor resort booking online

Okey aku mahu berkongsi sedikit pengalaman aku ke Pulau Pangkor. Korang yang sudah ke sini mesti dah biasa dengan van merah jambu kan? Van teksi yang cukup sinonim dengan Pulau Pangkor. Sekiranya korang datang ke sini bercuti bersama keluarga pastinya van merah jambu menjadi pilihan dari Jeti Pulau Pangkor ke hotel penginapan. Memang mudah dan tak perlu risau sebab van merah jambu bilangannya banyak dan sentiasa menunggu ketibaan pelancong.

Pulau Pangkor

Turun dari jeti aku terus dapatkan van merah jambu dan langsung ke hotel. Tak jauh mana pun lokasinya tapi kalau mampu berjalan kaki boleh juga.. alamtnya lambatlah sampai ke hotel. Check-in cepat-cepat boleh merehatkan badan sebelum meneruskan aktiviti seterusnya.

Pusing-pusing pulau lebih menyeronokkan kalau meronda dengan motosikal. Banyak tempat boleh dijelajahi di pulau ini dengan menyewa motosikal. Kalau terdaya mengayuh.. boleh juga berbasikal. Terpulanglah kepada masing-masing bagaimana untuk menikmati keindahan pemandangan Pulau Pangkor. Kemudahan menyewa basikal dan motosikal ada di mana-mana, Cuma kena pandai cari dan dapatkan tawaran sewa harga berbaloi.

Pulau Pangkor

Aktiviti reakrasi pantai dan laut terbaik di sini ialah snorkeling, banana boat dan jet ski. Jika mahu mencuba jet ski, korang boleh sewa dan menunggangnya sepuas hati.

Pulau Pangkor

Terletak di hadapan pantai Coral Bay ialah Coral Island Pulau kecil yang menjadi lokasi snorkeling. Antara lokasi snorkeling pilihan pelancong. Jom snorklling.. jom ke Pangkor!

Untuk anda yang masih tercari-cari lokasi menarik di Pulau Pangkor, di sini aku cadangkan beberapa lokasi wajib singgah antaranya ialah ;

1. Teluk Segadas
Teluk Segadas ini terletak di selatan Pulau Pangkor. Kalau korang sukakan kedamaian dan jauh dari suasana bising eloklah ke sini. Untuk ke teluk ini, dari jeti Pulau Pangkor korang boleh menaiki van merah jambu sehingga sampai ke Kampung Gedung dan selepas itu berjalan kaki ke teluk dalam masa lebih kurang 20 minit. Cantik pemandangannya.

2. Pulau Pangkor Laut
Pulau Pangkor Laut ni letaknya di pulau berasingan dari Pulau Pangkor. Kiranya ia adalah sebuah pulau kecil. Untuk ke sini korang boleh ambil pakej percutian yang termasuk boat transfer Marina Jetty-Pangkor Laut Resort-Marina. Terdapat hotel penginapan yang selesa dan sekitar pemandangan yang memukau mata. Aku dah kongsikan beberapa gambar di permulaan tadi.

3. Pulau Giam
Pulau Giam ini lokasinya berhadapan dengan Teluk Nipah. Dari pantai Teluk Nipah korang akan Nampak Pulau Giam berada bersebelahan Pulau Mentagor. Untuk ke sini, korang boleh berkayak atau menaiki bot. Airnya jernih dan aktiviti popular di sini ialah snorkeling.

4. Pantai Teluk Nipah
Untuk mendapatkan pakej aktiviti air di sinilah tempatnya, korang boleh pilih pakej mana yang bagus dan menarik. Pakej snorkeling, kayak dan sebagainya. Biasanya musim cuti sekolah dan cuti umum, lokasi ini menjadi pilihan pengunjung di Pulau Pangkor.

5. Pantai Pasir Bogak
Untuk melihat aktiviti nelayan tempatan dan mendapatkan kedai-kedai cenderahati atau restoran-restoran makanan laut di sinilah tempatnya. Lain-lain tempat ada juga tetapi di sini lebih meriah. Korang juga boleh mandi-manda di pantai ini.

6. Kilang Sate Ikan Hai Seng Hin
Jika ingin membawa pulang hasil laut Pangkor, di sini lah antara tempatnya. Banyak produk laut dihasilkan di kilang Hai Seng Hin contohnya sate ikan. Antara lain produk ialah sate sotong, ikan kering, ikan bilis, keropok dan lain-lain. Produk yang paling ‘meletop’ di Pulau Pangkor ni sebenarnya ialah ikan bilis mata biru Pangkor, kualitinya terbaik dan tiada di tempat lain.



Owh mak mertuaku !


Aku masih lagi di tempat kerja..  selalunya time nak balik jam 5 petang, rileks chill dulu sambil baca email. Kat luar cuaca sejuk dan gelap sebab hujan dah turun.. masani la kan teringat keluarga di kampung halaman. Ingat mak aku, khabarnya depa semua sihat. Ingat mak mertua di SP khabarnya tak berapa sihat. Aku dapat tau info sebab depa anak beranak kerap berwasapan.

Emak aku sendiri sempoi je ..dari dulu lagi tak banyak cakap . Tak pandai guna gajet berwasapan dan sebagainya. Cool orangnya dan mak aku lebih sihat berbanding mertua aku sebenarnya. 

"Bila nak amik mak pi KL? Mak tak larat dah naik bas.. mak tak sihat!" 

Tunggu mak sihat nanti datang lah.. (ahh isteri aku terlepas cakap pulak kat mak dia macam tu. Ampunkan lah ya Allah.. mama'D kata dia tak sengaja dan tak berniat nak singgung hati mak)

"Nanti mak dah (KO) baru nak mai amik ke??"

Allah. .. Allah..  mak mertua aku dah terasa hati . 
Serba salah dibuatnya masa mama'D cerita pada aku .. serba tak kena jadinya bila dah buat salah kan. Lagi lagi dengan mak kita kan..

Kami masih belum tau lagi macam mana, apa pun memang kami berniat nak ambil mak datang sini dalam masa terdekat. Dulu masa mak kuat lagi boleh la mak datang bila bila masa dia suka. Sekarang ni hanya meraih masa anak-anak.. sedihnya alahai.

Cadangnya hari Sabtu ni, petang selepas aku habis kerja terus balik kampung mama'D di Sungai Petani. Mudah-mudahan lah segalanya dipermudahkan. Mendoakan kedua dua mak kami tu sihat -sihat sejahtera.

Emak boleh bahagiakan anak sejak kecil hingga sekarang. Kini tiba giliran anak pula layankan kehendak ibu bapa. Semoga Allah melindungi  kami dari golongan mereka yang derhaka kepada ibu dan bapanya. Aamin.

Owh mak mertuaku .. insha Allah dalam masa terdekat ni  kami pi amik mak.. jangan stress ya mak .. 
Rokiah Binti Hashim, Sungai Petani Kedah.






ILMU MENCANDAT SOTONG PERLU DIPELAJARI


Mencandat sotong adalah satu pekerjaan para nelayan khusunya di pantai timur Semenanjung Malaysia. Pekerjaan turun temurun nelayan tradisional yang masih kekal hingga sekarang namun ianya kini diteruskan sebagai hobi sebahagian pemancing dan juga menjadi daya tarikan kepada aktiviti pelancongan terutamanya Terengganu, Pahang dan Kelantan.

Mencandat sotong tidak semudah yang disangka. Ia memerlukan kemahiran, pengetahuan dan pengalaman. Pengalaman pertama keluar mencandat adalah pelajaran dan sebahagiannya perlu belajar dari orang lebih mahir. Kemahiran bukan sahaja  mahir mencandat tetapi mahir juga memilih mata candat dan menentukan waktu dan masa yang sesuai untuk mencandat.

Ilmu mencandat sotong ialah satu ilmu yang hebat dan perlu belajar melalui pengalaman dan pemerhatian. Ada dua kategori pencandat yang boleh diketahui iaitu pencandat nelayan dan pencandat rekreasi. Pencandat nelayan ialah mereka yang biasa dengan laut dan kehidupan sebagai nelayan dan pencandat rekreasi pula adalah mereka yang menjadikan candat sotong sebagai hobi bermusim.

Pakej candat sotong 0174009726

Kesimpulannya, ilmu apa pun jua perlu berguru kalau tak nanti dapat 'ajaran sesat' sahaja.. dan pulang tangan kosong lagi sedih.. caranya mudah tapi kena keluarkan modal dulu lah.. pergi cari pengalaman dan rasai keseronokan @ kesukaran mencandat sotong!. Pengalaman pertama itu tidak semestinya membawakan hasil lumayan.. hanya sekadar pengalaman dan ilmu.

Pakej Candat Sotong Kuala Terengganu untuk info lanjut. Klik pautan di bawah ni :

http://www.decomplot.com/2017/07/harga-pakej-candat-sotong-2018.html?m=1

http://www.decomplot.com/2017/03/teknik-mencandat-sotong.html?m=1

http://www.decomplot.com/2018/04/tarikh-tarikh-sesuai-mencandat-sotong.html?m=1




Tarikh Sesuai Untuk Aktiviti Candat Sotong di Terengganu

Tarikh Sesuai Untuk Aktiviti Candat Sotong di Terengganu


Target musim candat sotong 2018 kali ini bermula pada bulan April hingga September terutamanya bagi negeri Terengganu, Pahang dan Johor, namun ada juga aktiviti mencandat telah bermula minggu akhir bulan Mac lalu. Tahun ini kenampakan sotong diperairan Terengganu sudah bermula sejak seminggu lepas, ini sedikit sebanyak membangkitkan semangat para pencadat.

CANDAT SOTONG

Tidak semua hari dan bulan adalah sesuai untuk melakukan aktiviti mencadat sotong. Bulan kemuncak musim sotong adalah antara bulan Mei dan Julai sepanjang musim. Untuk pencandat memilih tarikh yang sesuai biasanya akan merujuk dengan meneliti kalendar Hijrah (kalender Islam).

Tempahan bot candat Pakej CANDAT Terengganu (KLIK SINI)

Pilihan Tarikh Mencandat Sotong Merujuk Kalender Islam


candat sotong

Tarikh yang sesuai mencandat sotong berbeza daripada tarikh untuk memancing ikan. Untuk mencandat sotong, tarikh yang paling sesuai adalah antara 13-20 haribulan Hijrah, iaitu ketika bulan semakin membesar sehingga bulan semakin mengecil. Pada waktu lain sotong boleh juga dicandat tetapi amat kurang berbanding dengan tarikh ini. Jangan pilih tarikh air mati iaitu pada 6-11 atau 20-26 kalender Hijrah, kerana pada masa ini tidak ada arus dan sotong juga tidak gemar menangkap candat. Jangan juga pilih ketika perubahan air pasang surut paling tinggi kerana pada waktu itu arus amat deras. Arus deras boleh menyebabkan candat hanyut dan terapung ke atas dan jauh dari dasar laut. Sotong kebanyakannya berada di dasar laut terutamanya ketika musim bertelur. 

Berkenaan masa sesuai mencandat pula adalah antara jam 7.00 ke 8.30 malam dan antara jam 11.00 malam ke 12.30 pagi. Tangkapan sotong akan meningkat ketika air mula hendak surut dan berkurang selepas air surut.

Mencandat di kala bulan penuh (15 haribulan Hijrah) tetap menjadi pilihan bagi kaki candat kerana kebiasaannya akan menjanjikan hasil tangkapan yang lumayan.

Ramai pencandat tidak punya pilihan masa dan tarikh yang sesuai kerana kekangan cuti terutama bagi mereka yang bekerja. Hari Jumaat, Sabtu dan cuti umum menjadi pilihan mereka walaupun kekadang hari hari tersebut tersasar dari waktu yang sesuai mencandat sotong. Apa yang berlaku kini para pencadat tidak hirau semua tentang hari dan waktu sesuai asalkan mereka boleh melakukan aktiviti candat sotong. Oleh kerana Candat Sotong sudah menjadi aktiviti tahunan kegemaran ramai sejak beberapa tahun dahulu lagi, maka pihak Pengendali Pakej Mencandat Sotong telah berusaha memberikan servis terbaik dengan menyediakan bot-bot dengan lampu limpah (spot light) tambahan untuk menyesuaikan keaadaan. Hakikatnya sotong memang gemarkan cahaya lampu terang di lautan sebagai daya penarik untuk timbul di  permukaan air sekitar bot.

Jika waktu dan tarikh sesuai sudah dipilih untuk mencandat, kadang kala belum tentu juga boleh menyumbangkan hasil sotong yang lumayan kepada pencandat kerana ianya bergantung kepada keadaan cuaca semasa. Cuaca buruk aktiviti mencandat tidak berjalan lancar kerana arus deras dan laut bergelora.

Sotong Tak ada! Pulang tangan kosong?

Kecewa kerana pulang dengan tangan kosong , mungkin ini disebabkan beberapa faktor antaranya salah pilih masa dan tarikh atau tidak bersungguh mencandat dan lebih banyak bersantai kosong dari mencandat. Lebih malang lagj jika pencandat sudah mabuk laut. Tidak ada petua lain melainkan tidur sehingga pulih dari  mabuk.

Jadual tahunan pasang surut air laut boleh didapati di Jabatan Laut Malaysia. 

Atau melalui laman web yang saya selalu kunjungi :



Nota :

Tarikh yang paling sesuai adalah antara 13-20 haribulan Hijrah, iaitu ketika bulan semakin membesar sehingga bulan semakin mengecil. 

Masa paling sesuai mencandat  adalah antara jam 7.00 ke 8.30 malam dan antara jam 11.00 malsm ke 12.30 pagi. Tangkapan sotong akan meningkat ketika air mula hendak surut dan berkurang selepas air surut.