BeRAMAS mesra !!...dulu dan kini..

Monday, June 21, 2010 PCL 11 Comments

Dulu, masa zaman minyak kelapa dibuat sendiri (zaman masa aku kecik2) ...'beRAMAS mesra' boleh digambarkan begini..



Memang mesra...ramas kelapa parut untuk dapatkan pati santan, lepas tu dimasak sehingga naik 'kepala' santan, asingkan dan kemudian masak lagi sekali sehingga jadi minyak...ramas mesra jadi tradisi seluruh isi keluarga dan jiran tetangga...nak skodeng masa balik kampung ari tu, dah tak der orang buat cm tu lagi..

Sekarang nie dah susah nak dapatkan minyak kelapa semenjak kelapa sawit dah jadi sumber utama minyak masak di negara ini.

Zaman dah senang..semuanya dah berubah..apa nak boleh dapatkan di pasaran...



Kini, Zaman serba maju..'beRAMAS mesra' semakin advance...
kalau tak sempat atau tak pernah tengok orang buat minyak kelapa...haaaa kat sini ada..
..KLIK sini.

P/s : bawah pokok kelapa...sebab tu tak jadi minyak.






11 comments:

  1. hoho..tajuk bisa bikin panaz..keh3..

    ReplyDelete
  2. ramas jgn tak ramas..hehe

    ReplyDelete
  3. wah! nape blurkan muka suspek tu??

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. suspek tak glam la tu...

    ReplyDelete
  6. AnonymousJune 21, 2010

    wuHuu~ kntoi kt situ.. ramas versi tak sah.. klo sah die ta wat mrate cmtu~

    isk3~

    ReplyDelete
  7. ihiksss...sabarrr je la...skrg ni beli je yg dah siap jadik pati...takpun santan segera/santan kotak...hehehehee

    ReplyDelete
  8. SZ : tak yah ramas2 kan..menyusahkan badan..

    ReplyDelete
  9. penat tangan je remas nak dptkan pati santan kelapa tu..beli yg dah siap lg sng..

    ReplyDelete
  10. haha..mcm biasa dengar je perkataan tu...
    pesanan pd gadis/wanita..jgn sesekali gadai maruah...memalukan kaum saje..

    ReplyDelete
  11. mesti sodap ni klu guna santan asli...

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.