Suka Char Koey Teow tapi tak suka tauge...

Monday, September 27, 2010 PCL 13 Comments

Kebanyakan orang macam nie...tapi kalau takde tauge takde la umpph! nyer...

Ku sampaikan juga info yang ku dapat ni...


gambar hiasan: pastikan anda tidak membiarkan anak kencing dalam bekas ni..!!

Kepada penggemar char koey teow khususnya..dan lebih tepat lagi pemakan sayur taugeh
...ada sikit info berkenaan tu...saya copy jer dari sini.




Mesti ramai suka makan taugeh. nak pulak campur dlm char kuey teow.
hmmm rangup... tapi nak beli taugeh tu kene buat eksperimen dulu la.

beli sket, jgn makan dulu sebaliknya simpan dulu utk 3 hari. pastu cuba bau taugeh tu lepas 3 hari camane. dan kalau boleh jgn beli taugeh yg kaler putih berseri tu.

kepututsan yg mungkin boleh didapati...
lepas 3 hari bau taugeh tu hanching semacam.
bermakna taugeh tu disiram dgn urine aka air kencing.
dan air urine tu la jugak menyebabkan kaler putih berseri.
kalau nak tau taugeh keluaran bumiputera senang aje.
kaler dia mcm kekuningan sket dan cepat layu serta kurang rangup, sebabnya
langsung tak guna urine sebagai baja.

ni info dari pegawai opis aku yg pernah buat lawatan ke pusat2 penanaman
taugeh dibeberapa negeri tertentu yg diusahakan oleh cha ya nun alip.
siap terjumpa satu bilik khas simpan air kencing utk disiram pada pokok2
taugeh tu.

dan kenapa taugeh jadik mangsa?
sebabnya taugeh ni jenis pokok menyimpan air siraman bulat2 terus dlm
batangnya.
tak spt sayuran lain iaitu sayuran2 berdaun hijau yg mengalami fotosintesis
semasa proses
penyerapan baja atau dgn erti kata lainnya air siraman masuk ke tanah dulu
barulah akar menyerap dan proses fotosintesis berjalan utk penyerapan zat2
dari baja.

tak mcm taugeh dia serap terus ape yg kita siram sebab pertumbuhan
tumbesaran bukan secara fotosintesis.
tu sbbnya kalau simpan dlm masa 3 hari bau dia wangiiiiiii semacham...

so bagitau la kat sedara mara, kengkawan pasal nak mengenal taugeh2
hanching
dgn taugeh2 bumiputera.

p/s : "susah nak pastikan yang bumiputera punya...lebih baik jangan simpan sampai hancing ..
beli..cuci n terus goreng..guna tanpa was2.
so..takde bau tu takde ngada-ngada...nak makan..makan la!" ..>PCL

.



13 comments:

  1. klu smpi 3 hari konpem ke tong sampah la jawabnyna tauge tuh...
    dah layu di peti ais ...

    ReplyDelete
  2. @sz | m.s.s

    benda cmni xleh simpan lama..
    pastikan masa beli tak bau hancing!

    ReplyDelete
  3. info bru..hoho
    tp selamat la mmg x ske tauge pun..haha

    ReplyDelete
  4. salam
    loya tekak rasanya
    mungkin kena ambil langkah tanam taugeh sendiri

    ReplyDelete
  5. nanti kita cub a buat taugeh sendiri...macamana ?

    ReplyDelete
  6. @tehr

    comming soon...tengah google cara2nya.

    ReplyDelete
  7. i like tauge..
    tp kalau simpan lama, layu la jawabnya

    ReplyDelete
  8. yang rangup tu sedap..kalau goreng pe2 ke jgn sampai layu tauge nya.....dah bace ni rasa sangsi pulak..

    ReplyDelete
  9. baja Urea semestinya utk kesuburan tanaman...tak kan sampai 100% air kencing kot...mati la pokok tu...tentu ada benda lain spt hormon pembesaran yg dibenarkan...mesti melalui proses2 tertentu...wallahualam.

    ReplyDelete
  10. @Hana Faza-same person

    apa jenis sayur pon kalu layu/lama mesti tak sedap..

    ReplyDelete
  11. @dayna

    banyk benda dipropagandakan...selagi xde pegesahan dari pihak berwajib..teruskanlah kegemaran anda tu..

    ReplyDelete
  12. @peniaga CKT

    tuan/puan...mudah2an perniagaan anda berjaya...kebersihan dan citarasa dimata pelanggan diberi keutamaan.

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.