Keriang Dot

Saturday, October 30, 2010 PCL 7 Comments

pokok keriang dot

Buah Keriang Dot..like anggur M'sia...



Buah Keriang Dot.



Artikel mengenai buah keriang dot pernah muncul di salah sebuah akhbar tempatan yang bertajuk ” Buah Keriang Dot yang semakin Pupus”. Jadi, tanpa melengahkan masa, biarlah saya ringkaskan serba sedikit mengenai buah ini. Bagi mereka yang tinggal di kawasan utara tanah air sudah pasti mengenali buah ini. Namun, ramai lagi generasi masa kini tidak lagi mengenali pokok dan buah keriang dot kerana pokok ini semakin sukar diperoleh. Jika dahulu ia mudah didapati di kawasan hutan dan pinggir kampung, kini buah ini semakin lama semakin berkurangan.
Dipercayai, pokok keriang dot hanya berbuah sekali dalam setahun sekitar bulan April hingga Mei dan buahnya akan bertukar menjadi warna hitam apabila benar-benar masak serta meninggalkan kesan berwarna hitam pada lidah apabila dimakan. Buah ini mempunyai rasa sedikit kelat namun manis apabila benar-benar masak dan kaya dengan khasiat daripada segi perubatan.
Apa yang menarik mengenai buah ini ialah gugusan buah keriang yang masak kelihatan sama dengan buah anggur. Dari segi khasiat perubatan, ia membantu mengurangkan kadar gula dalam darah bagi pesakit kencing manis. Selain itu, biji buah keriang dot juga boleh dikeringkan, ditumbuk dan dibancuh dengan air panas untuk diminum.
Bagi sesiapa yang pernah mencubanya, anda pasti mempunyai sesuatu pengalaman untuk dikongsikan…




p/s : baru tadi jiran bagi...isteri dia hamil ..rasanya mengidam kot sama macam kak ipar aku dulu ...


7 comments:

  1. Salam...

    x pnah tau pun sal buah keriang..
    gunung keriang tau la..huhuh..tengs :)

    ReplyDelete
  2. kenapa nama dia ada dot??

    nasib tak dot com dot my
    hehe

    ReplyDelete
  3. sedapnyer..............nostalgia zaman sek2. kat mana boleh beli buah keriang tu ?

    ReplyDelete
  4. heheee..
    sibbaik baru bersalin..takde edisi mengidam dah ;p

    ReplyDelete
  5. 1st time dengar & tahu...meninggalkan kesan hitam atas lidah maknanya kalau kena baju susah jugak nak hilangkan??

    ReplyDelete
  6. macam pernah makan je buah ni masa kecik2 dulu..tp ingt2 lupa..

    ReplyDelete
  7. jakun saya..tak pernah tgk buah nie

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.