Nampak Mudah Tapi Susah Nak Buat..

Monday, November 08, 2010 Nazlee Ismail 6 Comments


Salam...

Alhamdulillah ...di pepagi yang indah ini ketika aku melalui jalan2 ke tempat mencari rezeki..walaupon tak jauh mana pon.."kentut pon dengaq"..bak kata bidalan (tak ada dlm buku teks skolah) yang menyatakan bertapa dekatnya tempat kerja ku...nak buat amalan bukannya susah begitu jugak nak buat dosa..lagila mudah..huh! mintak dijauhkan.

>sempat alihkan dahan kayu yg melintangi jalan...(selagi boleh lalu takkan ubah punyer...podah!)

Zaman mengejar masa..zassss! 80kmj ke 120kmj...maybe jalan2 kampung slow sikit..
duri atas jalan mana ade...bongkah kayu , mungkin ketul batu adalah..tu pon kita wat tatau jer..
...'harghem' nak alihkan..nak 'mamphos'!! ...bole 'mati katak' woo!!.

Itulah hakikatnya jika kita pandang remeh dan mementingkan diri sendiri saja.

"Seseorang lelaki menemukan ranting yang berduri di tengah jalan (yang dilaluinya), lalu ia berkata (kepada dirinya sendiri), “Demi Allah, aku benar-benar akan menjauhkan (membuang) duri ini agar tidak menggangu orang-orang muslim”, kerana itu ia dimasukkan ke syurga ".
(Riwayat Muslim)

>owh bad! ada yang ambil kesempatan tabur paku atas jalanraya...nk cari rezeki lebih katanya..stop it or stupid them!


p/s : biar apa orang kata.."kutip 'benda' atas jalanraya , mcm orang gila..." tapi itu adalah amalan mulia sebenarnya tapi awas kepada bahaya keatas diri sendiri dulu..

#'benda' = sesuatu yg boleh menyebabkan bahaya kpd pengguna.

.

6 comments:

  1. Betul.
    nak buat baik biar berpada-pada.
    jaga keselamatn diri sendiri dulu.

    ReplyDelete
  2. betul tu cikLie..buat pon kena ikhlas tu..nak lalu tu satu hal yg lain plak..tak semudah yg disangka nak dapat pahala yg afdal...

    ReplyDelete
  3. ada jugak yg tinggalkn 'benda' tu sbb nak dpt untung..@ perangkap

    p/s: hati paku2 kat atas jln motor,,,& hati2 kalau berenti pasal ada benda yg halang kita kt depan.

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah...
    utk kebaikan semua kan...

    wahh syoknya tpt keje dekat...
    mamadiana bersin kat umah pun blh dengar kot :p

    ReplyDelete
  5. tempat kerja dekat...mesti bestkan...tak ler bersesak2 kat j/rayakan..

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.