Nasi itik....ye !, nasi lauk itik...

Monday, April 04, 2011 Nazlee Ismail 16 Comments

"nasi apa?...nasi itik la. nasi apa?...nasi itik la. nasi apa?...nasi itik la".


...emmh! da biasa sangat dengan nasi ayam..sesekali apa salahnya makan nasi itik plak...hahahha
ada yg geli tengkuk mendengarnya...belum rasa belum tau!

sebut je nak makan itik...terus je dibelinya, ingatkan lauk yg dah siap masak, tp dia plak yang beria-ia nak masakkan untuk kami sebagai tetamunya...

...ini lah yang berlaku hari2 semalam, yang jauh didekatkan dan yang dekat dihampiri lagi bagi mengukir secagkir senyuman untuk mengeratkan lagi silaturrahim yang semakin terbina.

"itik masak lemak"...dan "itik stim masak madu"....sebagai sajiannya ....tardampar kami hanyut bergelimpangan setelah menikmatinya...huh dasyat2!!


itik masak lemak..



itik stim masak madu..


korang pernah makan 'itik'..?? ...ya daging itik..bukan 'itik gantung' ye..
yang aku maksudkan ni ialah itik yg beli kat pasar yang dah siap disembelih dan proses oleh peniaga muslim 'dijamin halal' .

'orang kampung'..mesti tau makan daging itik ..kan!...kalau tak reti tu kena biasakanlah ya...malu eh!..tapi jangan dipaksa2 plak....sesekali 'memaksa' tiada salah demi untuk orang yang telah menyediakannya....lebih2 lagi kalau si suami yg masak!....lagi2 orang yang selalu megaku sebagai 'org kampung' tu.

Kegembiraan ibarat semburan pewangi, pabila kita memakainya semua akan dapat merasa keharumannya. Oleh itu berikanlah walau secebis kegembiraan yang kita miliki itu kepada keluarga yang disayangi...


p/s : masak apa pon kalau dibuat dengan keikhlasan akan dihargai...

"terima kasih daun lemuni, layanan anda sangat dihargai, rasa cm nak mai lagi."




16 comments:

  1. biasa makan itik masak lemak...mmg sedap!!

    ReplyDelete
  2. @wahida dah rasa baru tau, mula2 memang meloyakan, tp kalau taktau ..sama je rasanya...mgkin lbh sedap dr daging ayam.

    ReplyDelete
  3. tak pernah makan itik.. sebab macam dah ada stigma dalam kepala, kalo itik jer, terbayang orang cina yang masak.. heheh.. sebab rasanya lom pernah lagi jumpa ornag kita jual itik kat area semenyih nih..

    ReplyDelete
  4. sedap aih... kene suruh shahrul msak 2 ekoq lah nti... hehehhe.. sruh je dia msak ... betui x...

    ReplyDelete
  5. ...suka makan rendang itik..
    guna cili padi..wow!bestnyer..makan ngn nasi impit,ketupat,lemang atau nasik putih aje.......

    **sejak sakit...dah x digalakkan makan daging merah....so,itik dalam golongan daging merah kan????????????

    ReplyDelete
  6. @Aanas
    masak itik mmg susah jumpa, tp itik proses mmg ade jual kt pasar2...kalau dah tak lalu jgn dipaksakan..tp cuba la kalau nk tau.

    ReplyDelete
  7. @sayang Di sayang boleh je, tkt kt banting xdak jual plak...

    ReplyDelete
  8. @mamaijat..wow! cmni raya tahun ni makan rendang itik la plak ktorg....mau makan masa lama nk memasaknya...daging itik kampung 'liat'..takpa chef dah ada..tunggu!

    ReplyDelete
  9. Pakngah sekeluarga .. bila kasih bertaut di hati ,sayang pula mula sebati , kehadiran pakngah sekeluarga cukup dinanti,jika benar di hargai mai la lagi..

    ReplyDelete
  10. nk itik org belikan
    masak lemak sebagai hidangan
    sungguh sedap chef sharul masakkan
    habis makan semua bergelimpangan..
    hehehe
    @wife

    ReplyDelete
  11. wahh makngah pun dah mula masuk dalam rang cangan "litupilah segala kedukaan dgn secangkir senyuman " heheheheheh

    ReplyDelete
  12. @Rentetan Tidak Bertaut
    hehehe...nk join jga la group korang...
    @mkngah

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. salam...
    bah saja sadap sesangan itik....

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.