Peka dan Sensitif !

Friday, April 01, 2011 Nazlee Ismail 10 Comments



.. teringatkan balik apa yang telah disampaikan oleh tok khatib masa khutbah Jumaat tadi. Apa yang disampai adalah menyentuh tentang sikap sesama kita yang ada disekeliling.

banyak benda yang berlaku kita tak ambil peduli, khususnya yang boleh mencemar kesucian agama kita... membiarkan maksiat berlaku walaupon kita tahu tapi tiada tindakan untuk menegurnya...tak mahu dikatakan menjaga tepi kain 'langsir' orang lain.

..dalam dok khusyuk dengar khutbah, tetiba ja bunyi henpon....(muzik tah hapa2) dari salah sorang jemaah....ingat nak 'dimatikan' bunyinya tu..tapi sebaliknya plak...siap jawab soksek2 cm mustahak sangat, dengar berbisik....rasa cm terganggu betoi la...

haaa , inilah salah sorang yang paling 'peka dan sensitif' dengan keadaan...huh!

rasa cm nak tegur...tapi kalau kita tegur time tu , kita pon tergolong dalam keadaan tu jugak (lagha)...teringat pesanan hadis :



Daripada Abi Hurairah, bahawasanya Nabi s.a.w bersabda, “Barangsiapa berkata ia pada hari Jumaat dan imam berkhutbah diam engkau, maka sesungguhnya lagha ia.”

Riwayat Abu Hurayra RA :
"jika kamu berkata kpd
kawanmu pada hari Juma'at:"Diamlah", ketika khatib berkhutbah, maka
engkau telah menyia-nyiakan Juma'atmu."
p/s : peka dan sensitif mestilah kena pada tempatnya

10 comments:

  1. terima kasih atas ingatan ini, PCL

    ReplyDelete
  2. haha cam die lak jadi tok khatib...org macam nie memang ingat dunia...hehehe, tapikan dekat swak ade tgh solat bila bunyi jer hp..sempat offkan ..hahhahaahha

    ReplyDelete
  3. @sahromnasrudin Alhamdulillah , sama2 kita mengigatkan...

    ReplyDelete
  4. @Kembara Perantau tak khusyuk la tu, selalu diingatkan.."Tiada Panggilan Sepentig Seruan Ilahi" by TM.

    ReplyDelete
  5. selalu kan nampak tanda, tiada panggilan sepenting seruan Ilahi tuh, betol2 tak alert la kan...

    ReplyDelete
  6. baru berlaku td, org sbelah tgh duk rokok tiba2 lagu hp dia bunyik..lagu wondergirl plak tu pergh! mmg ilang tumpuan solat...

    ReplyDelete
  7. selamat berhujung minggu pakcik lie

    itulah nak ditegur karang terasa..tak tegur berdosa pulak..

    PS: tapi kenyataannya...harus kita tegur tanda temppat yang digunakan kurang sesuai....moga tak disalah ertikan

    ReplyDelete
  8. tak boleh ke di offkan telefon tu sekejap.. tu lah jadinya bila panggilan dunia lebih penting

    ReplyDelete
  9. woh bru tau la pasal lagho tu,,hihi,umat sekarang memng kurang common sense la,,x tau nk watpe dh

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.