Masam Sekejap jer..jadi lah !...

Friday, May 20, 2011 PCL 31 Comments



...Dua batang kayu disatukan dengan paku. Dua ketul bata pulak disatukan dengan simen yang dibancuh bersama air....

haaa , kalau ...Dua hati disatukan dengan apa pulak ? Hurm..tau kan !

Dua hati pasangan tak mudah disatukan tanpa ada keimanan dalam diri masing2...Jika dua hati mengigati yang 'SATU', pasti mudah keduanya bersatu.

Begitulah suami dan isteri akan mudah bersatu bila iman di dalam diri masing2 sentiasa disuburkan.

Macam mana nak suburkan ?

Yang bersalah mudah meminta maaf dan yang benar pula mudah memaafkan, tak ada dendam yang memanjang..takyah tunggu hari raya baru nak buat semua tu....

Masam sekejap je, pahit plak cuma sedikit...itulah yang ditunjukkan oleh teladan Rasulullah SAW.

Harus diingat...paku boleh berkarat, simen pon boleh retak...so , macam mana dengan iman ??

Jangan sampai ada sifat ego dan takbur , nanti iman pasti hancur..


p/s : AL-FATIHAH, buat sahabat blogger yang telah kembali kerahmatullah (http://telordibasuh.blogspot.com/) semoga ditempatkan dikalangan orang2 beriman dan Salam Takziah buat keluarga arwah.

.

31 comments:

  1. betul2 tak perlu tunggu raya..kalau boleh hari2 muhasabah balik..

    semoga arwah dicucuri rohnya...

    ReplyDelete
  2. Rasulullah pernah tidur di luar rumah sbb tak mahu mengejutkan isterinya..Rasulullah pun menjahit,Rasulullah berckp lembut dgn isteri2nya..Rindunya dkat Rasulullah..

    ReplyDelete
  3. @faisal apardi setiap yg lupa perlu diingatkan ..itulah tanggungjawab sesama insan....Tq singgah.

    ReplyDelete
  4. @agh yan Teladan terbaik..contoh teragung Muhammad SAW.

    ReplyDelete
  5. betul2...
    buat "penat" je bermasam muka lama2...
    masing2 dalam kerugian...

    ReplyDelete
  6. @Sz
    semoga para2 suami mengikut taladan rasululah...jgn ikut yg satu ja...kawin banyak....yg lain x nk lak ikut..:)

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum..

    trime kasih PCL kerana mengingatkan kami....suami isteri perlu saling give and take..jangan tolak je, ansurnya takde huhuhhhh

    ReplyDelete
  8. al-fatihah.. walaupun tak kenal beliau tapi saya tumpang simpati terutamanya kepada readers dia... sunyi..

    kena buat pepatah baru... "harimau mati tinggalkan belang, blogger mati tinggalkan blog" ehh ni bukan lawak yaa... mesti sedih ahli keluarga dia bila tatap blog yang dah sunyi sepi...

    so blogger, tinggalkan id & password jugak sebagai wasiat...

    ReplyDelete
  9. @Sz masam2 manis...kalau nak sedap tambah garam sikit...huhu komen pasal masakan plak hehehe.

    ReplyDelete
  10. @sahromnasrudin ansur2 bayar loan keta/rumah la..kan shahrom..TQ.

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum.

    Setuju sangat. Bila ada iman, InsyaAllah semuanya akan jadi mudah. Memohon dan memberi maaf.

    ReplyDelete
  12. Yang bersalah mudah meminta maaf dan yang benar pula mudah memaafkan, tak ada dendam yang memanjang..NICE

    ReplyDelete
  13. baru taw smlm arwah pergi.. tak bp nk kenal sgt...maklum la saya budak baru

    pok lie kene g tgk nur kasih... bawak isteri pok lie... cite tu sayu~ best...

    ReplyDelete
  14. betul2... jgn marah or majuk lama2 x sweet taw... heheheh

    ReplyDelete
  15. @[sutera kasih] memang nice kalu mcm tu selalu...saling bertolak ansur..

    ReplyDelete
  16. @shahjiehan pklie pon kenai dlm alam ni ja..

    Nur kasih ..sempoi ke cite ni?? kena p tgk la kan!.

    ReplyDelete
  17. Al-fatihah..semoga roh arwah dicucuri rahmat dan ditempat dikalangan orang-orang yang beriman

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum...

    Nilailah orang yang menilaimu dengan ukuran yang dipakainya waktu ia menilaimu. Siapapun yang datang dan berbaik hati padamu, sambutlah dengan hari lapang, dan siapa saja yang membencimu, layannilah. Kembalikanlah kepada Tuhan, kerana segala sesuatu yang datang kepadamu berasal daripadaNya.

    ReplyDelete
  19. @Abd Razak w'salam..berbuat baiklah dgn semua orang...semoga mendapat keberkatan.

    ReplyDelete
  20. terima kasih untuk entri ni..
    insyaAllah i'll be using it bila dah kawen nanti..:)

    ReplyDelete
  21. mari bermaaf-maafan .
    =)

    ReplyDelete
  22. @NuReLLe sama2...buat persediaan yg cukup sblm menempuhi alam rumahtangga.

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.