MASALODEH...panas-panas !

Monday, June 13, 2011 Nazlee Ismail 18 Comments

....emmm memang sedap!



tengahari lepas makan nasi mesti mulut ni nak mengunyah sesuatu....tak kan kan nak kunyah chewing gum plak kan....(kalau yg merokok tu paham2 jelah..tak kena asap tak sedap mulut rasanya...pengalaman aku masa bujang dolu2 lah...ish..ish..ish..rentikanlah !).


Info >
Kuih Masalodeh merupakan antara makanan tradisi yang wajib disediakan dalam upacara keagamaan yang disambut oleh masyarakat India. Masalodeh biasanya dimakan pada waktu pagi bersama bubur manis, kari dhal dan chandi, sama ada kuah putih atau sambal merah. Terdapat dua jenis masalodeh iaitu yang menggunakan kacang dhal atau kacang volunthu.
(sumber)

..tapi sekarang ni semua masyarakat dah pandai memakannya.....(ala senang....masuk mulut , kunyah dan telan je lah..) terpandang gerai tadi sewaktu amik Hanis balik dari sekolahnya..terus beli kat situ. 






18 comments:

  1. PCL..emm..baru teringin je dah nampak kat sini...kena g cari kat pasar malam jap lg...

    buat org terliyur je awk ni...

    ReplyDelete
  2. sedap..lama x mkn. dulu arwah mak sy suka buat..mkn time panas2 mmg sedap PCL. Lain kali belikan saya rm1!

    ReplyDelete
  3. kenapa dipanggil masalodeh ek? sy penah tgk kat satu kiosk kat tesco shah alam..dia tulih Masala Vade (vade tu kueh kan?)..agaknye org melayu tukar jd masalodeh kot eh..huhuhu

    ReplyDelete
  4. wah...sodapnyer, selalu kalau balik bentong pasti akan pergi kat gerai makcik tu beli wadey ni masih panas2 lak tu sodappp...kami panggil kuih ini wadey...
    :)

    ReplyDelete
  5. @dayna punya citer weh !..haha bukan salah saya...dah perasaan anda mmg cmtu..

    ReplyDelete
  6. @rose --{@ ibuRafiq @}--..haa ini kuih bukan masalah punya kuih..tau mkn je sedap je, tp tak penah tanya namanya cmtu..

    ReplyDelete
  7. @maidatul oh sama lah..org Banjar kata 'wadai'...same meaning la kot.

    ReplyDelete
  8. salam,

    tq sudi singgah n follow blog sy...

    sy suka gak mkn kuih masalodeh ni... tulah, kkdg kita pun tk tau yg kuih ni asalny dr bangsa lain, sbb org melayu pun mmg ramai yg makan n jual kuih ni...

    ReplyDelete
  9. SALAM,
    LF PUN SUKA MAKANAN YANG RASA SEDIKIT PEDAS NI !

    ReplyDelete
  10. terima kasih singgah blog tak seberapa zu tu...dan follow...
    Kenapa umpan zu dengan kuih ni?? PCL macam tau2 je ni kuih kegemaran zu...lau pedas...berasap telinga, lagi sedap makan...ranguppp...aaahhh..tak leh bayang dah...

    ReplyDelete
  11. @zuneta haha kalau sedap...jgn biarkan ia membelenggu diri anda...beli la segera...

    ReplyDelete
  12. @luahfikiran salam kembali..baru ada umpphh ye tak LF!

    ReplyDelete
  13. @Areef Ibn Naim salam kembali...dah jd kuih 1 Malaysia kan..

    ReplyDelete
  14. ciklie, hany takmakan kuih ni, umm maybe sbb dia dr kacang eh, ke apa
    hany rasa mcm mkn kuah kacang dal. hehehe hany tak mkn kuah dal.

    ReplyDelete
  15. mkn sikit je,dah angin..

    ReplyDelete
  16. @agh yan angin kembung ke angin marah angah Yan...heee

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.