Tak ada geng...tak ada ngumpat !!

Thursday, June 16, 2011 PCL 19 Comments

Assalamualaikum wbt,

Penting !...jaga lidah kita...senang sangat nak dapat dosa..




.. Seperti jika kita dipanggil oleh rakan @ sesiapa untuk mengumpat seorang yang lain, tinggalkan lah terlebih dahulu rakan kita itu sehingga mereka kembali kepada keadaan seperti sedia kala iaitu tidak mengumpat. Orang yang nak mengumpat tak jadi la nak mengumpat sebab tak ada yang mahu mendengar..

Jangan pula tak nak berkawan terus si polan2 itu , lebih baik kita jangan berkawan sementara dengan mereka.. nanti tak pasal2 masuk golongan orang yang menyombong diri apabila merasakan diri lebih baik daripada orang lain..

Tegur menegur & saling mengingati juga harus, tetapi biarlah dengan tata cara yang berhemah.. jangan la pula kita main ’sembur’ semberono je.. nanti tak pasal2 kecik plak hati orang tu, dah dapat plak dosanya kepada kita sebab tak jaga lidah kan..!

Pendek kata, berfikir dahulu sebelum mengeluarkan kata2 adalah lebih baik..

p/s : "....lari2..sini ada orang mengumpat "....kalau betul la apa yang anda dapati...silakan !.

.

19 comments:

  1. kata2 memang seharusnya dijaga..agar tak menyakitkan hati
    orang lain

    ReplyDelete
  2. walaupn kita x mengumpat,tapi dengar pn dpt dosa sama...x pasal2...baik lari...

    ReplyDelete
  3. me better kurang kawan pompuan. pasal byk benda merepek kuar time lepak... adoi....

    ReplyDelete
  4. betul2....blogwalking sambil muhasabah diri....i likeee....=D

    ReplyDelete
  5. selamat pagi dari Kedai Pen Drive Unik :) (followed!)

    ReplyDelete
  6. setuju sesangat..selalu elakkan diri bila nmpak ura2 mcm nak mengumpat..

    ReplyDelete
  7. saya pulak biasanya elak kan terus jumpa kawan2 gini..
    takut la sebab orang gini suka balik2 kan apa dia cakap..
    dia yang kata,tapi dituduhnya kita yang kata...
    biar dia tak de kawan baru dia tau nak hargai orang lain..

    ReplyDelete
  8. hurmm kita xsuka join org bergosip.. mcm rase diri ni bodo...

    ReplyDelete
  9. SALAM,
    MENGUMPAT TAK BOLEH, MEMFITNAH LAGI TAK BOLEH !

    ReplyDelete
  10. selalu orang pompuan la kan PCL.. yang jadik tukang dengor selalu bagi nasi tambah.. huhu..

    ReplyDelete
  11. hehe kalau ngumpat depan2 bole tak?

    ReplyDelete
  12. AnonymousJune 16, 2011

    Assalamualaik PCL,

    Bila mereka mula mengumpat, jangan sampok, biarkan dia membebel sendiri. Lama-lama dia faham.

    ReplyDelete
  13. betul tu...
    diam itu lebih baik..ehhe

    ReplyDelete
  14. agh yan langsung tak ada jiran,tak pernah bersembang dgn jiran,semua keliling org asing,kalau jumpa pun hai2 bai2..

    ReplyDelete
  15. mak selalu kata,jgn anyam ketupat..pesanan kiasan utk anak2 dia kalau dah berjumpa semua... kalau dgn kwn2,bkn setakat ada yg anyam,ada tukang isi,rebus dan berselera menikmati ketupat itu.. =)

    ReplyDelete
  16. ...semua orang taw mengumpat 2 berdOsa...umpama makan daging saudara sndri...tapi...semua orang pernah mengumpat tanpa kita sedari...termasOk la mOOn....kdg2 ngumpat diri sednri dengan diri sendri....cmna 2...lelaki ka perempuan ka sama ja...kalo mengumapt x hengat kurangnya diri sndri.....

    ReplyDelete
  17. betul tu..kerana lidah amat berbisa dari senjata yg ada
    dosa yg paling banyak adalah datangnya dari mulut..

    ReplyDelete
  18. "nampak sgt daging manusia memang sedap"..
    sebab tu lah ramai yang suka mengumpat..ermm..

    ReplyDelete
  19. Thanks semuanya kerana sudi membaca n3 ini dan komen.

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.