Ambil kesah ....tegur-tegur lah ! ..[2]

Thursday, October 06, 2011 Nazlee Ismail 8 Comments

Salam semua...

ni kisah tegur menegur, ada yang kesah ada juga orang yang tak kesah langsung..buat hal sendiri jek !


sambungan entri [Ambil kesah ....tegur-tegur lah !]



Masyarakat sekeliling

hurm...kenal tak siapa Peghulu, Ketua kampung, JKKK....komuniti masjid/surau ...tak berapa kenal sangat pon takpe tapi seelok-eloknya macam tu la, kena tau juga...lebih2 lagi tok Imam, sekurang2nya diorang yang berkepentingan dalam masyarakat ni tau muka kita ada dalam kawasan tu...

Allahuakbar!...PCL pon tak terikut semua ni...setakat kenal2 gitew..memang ramai yang kenal, sapa menyapa, angkat tangan anguk kepala tu pon dah jadi kebiasaan kita...

buat luar biasa....luar dari kebiasaan kita, macam mana tu?


Masjid/surau

pertamanya, dekatkan diri dan keluarga kita dengan jemaah masjid/surau...dengar azan waktu berkumandang terus pegi solat, bertanya khabar dan saling berkenalan...tegur-tegur la mereka.


Sekolah

pengetua jemput ke mesyuarat PIBG, jangan tak datang plak, tunjuk muka sekurang2nya ada penglibatan..tegur-tegur la mereka.


Majlis keramaian/kenduri

dah dapat jemputan, jangan abaikan..itu suatu kewajipan gak tu...bersalaman, tegur-tegurlah mereka...kalau jiran sepakat membawa berkat, kita ambil berkat tu untuk menjalinkan silaturrahim lagi [kalau tak dapat jemputan anggaplah bkn rezeki ..jangan 'membalas dendam' bila tiba giliran kita plak nanti].


p/s [apa pon yang dilakukan mesti datang dari dalam hati yang ikhlas..tak perlu ada perasaan riyak]



bersambung lagi..



8 comments:

  1. imam & surau/masjid tu mmg kategori wajib kita kenal.kalau jd apa2 kes cam kematian ker..leh lah rujuk kat diaorng kan.

    ReplyDelete
  2. mana pun kita pergi semua ni mesti di ambil tahu... :)

    ReplyDelete
  3. eratkan silaturrahim

    ReplyDelete
  4. salam,gotong royong sekolah pergi tak?

    ReplyDelete
  5. @cinnamon.com: pegi...haha, asal ada makan2...(:P

    ReplyDelete
  6. sungguh ramai yng mengabaikan tgjwb bermasyarakat kan..

    ReplyDelete
  7. hurmmm masyarakat sekarang kebanyakan suke buat hal sendiri.. hurmmm

    ReplyDelete
  8. betul tu. tak ikhlas. apa pn tadak. kan? :D

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.