Kalau begitu kita perbanyakkan doa?...jangan sombong !

Sunday, October 02, 2011 Nazlee Ismail 5 Comments

Salam hari minggu...salam ukhuwah.


Setiap umat Islam dituntut supaya berdoa kerana doa adalah inti pati kepada segala ibadah. Orang yang enggan berdoa dianggap sebagai orang yang sombong, takbur dan bongkak.

Ketika berdoa, kita hendaklah peka kepada apa yang didoakan (dipohon), janganlah berdoa dengan mulut sahaja sedangkan hati kita lalai. Sebaliknya hadirkan hati serta hayati apa yang dipohonkan itu serta yakin bahawa Allah akan menerima doa tersebut kerana sesungguhnya Allah S.W.T tidak akan memperkenankan doa orang yang hatinya lalai dan alpa.

Supaya doa dimakbulkan, hendaklah kita mematuhi adab-adab berdoa serta memilih masa dan tempat yang sesuai kerana Allah dengan sifat-Nya yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang tidak akan mensia-siakan doa hamba-Nya selama mana apa yang diminta itu merupakan perkara-perkara yang baik. Begitu juga Allah yang sifat-Nya yang Maha Pengampun tidak akan menolak doa hambanya yang beristighfar dan berdoa memohon keampunan dari segala dosa yang telah dilakukan.

Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, MyStar online.




5 comments:

  1. a'ah kan ciklie, mcm kite nk duit ms kecik2 dulu, duk selalu mintak dr ayah, lama lama dpt la sbb slalu mintak kan.

    same goes to doa kan, InsyaALLAH kalau selalu mintak dari NYA, ameeen semoga dimaklbulkan....

    ReplyDelete
  2. @mzhany: skrg pon dok mitak lg kt mak..haha saja suka2 dah terbiasa...'mak ok je'.

    ReplyDelete
  3. dengan-NYA lah kita kena selalu bermohon dan berdoa.
    nice n3 pcl:)

    ReplyDelete
  4. mmg perlu berdoa tp x berusaha x guna jg berdoa kn?

    ReplyDelete
  5. jangan kita jadi hamba-Nya yang takbur ye.

    p/s wan singgah dan follow sini.thanks follow blog wan

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.