Jangan malu memberikan sedikit

Friday, January 10, 2014 PCL 22 Comments

Assalamualaikum wbt ;


Jangan malu memberikan sedikit, kerana pemberian sedemikian lebih baik daripada tidak memberi sama sekali.

"Solat Jumaat....kalau tabung lalu kat depan kita ...jangan 'senyum' je walaupun senyuman itu sedekah.."


Abu Bakar As-Siddiq berkata ” Orang yang bakhil atau kedekut tidak dapat terlepas dari salah satu dari tujuh perkara berikut :

  • Ketika mati hartanya akan dihabiskan oleh pewarisnya ke jalan yang tidak diperintah oleh Allah SWT.
  • Allah SWT akan mengutus penguasa yang zalim untuk menyeksanya dan akan merampas hartanya.
  • Allah SWT akan menggerakkan dirinya untuk menghabiskan harta yang dimilikinya.
  • Allah SWT akan mencampak idea pada diri untuk membina bangunan ditempat bencana dan semua  harta simpanannya akan musnah.
  • Diantara musibah yang Allah SWT akan timpakan kepadanya adalah banjir, kebakaran, kecurian dan sebagainya.
  • Allah SWT akan menimpakan kepadanya penyakit yang kronik sehingga hartanya dihabiskan untuk merawat penyakit tersebut.
  • Allah SWT akan menjadikan dirinya seorang pelupa sehingga dia lupa pada tempat yang disimpam hartanya.

salam jumaat..



22 comments:

  1. oleh itu jgn la kedekut sgt dgn harta dunia. waima kita bkn org yg berada memberi walau 10sen pun masih besar ertinya...

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah..abg.long, yang penting ikhlaskan?

    aik...dah tukar balik

    ReplyDelete
  3. YUP!Sedekah adalah salah satu amalan yg akn menolong kita sewaktu kita sudah mati..^_^

    ReplyDelete
  4. kalu kedekut pon..harta yg ada tu bkn nyer bleh bw msk kubo

    ReplyDelete
  5. Walau sedikit andai ianya dapat dimanfaatnya saham itu besar nilainya kelak...

    ReplyDelete
  6. hehehehe....betul tu w.pun senyum tu satu yek?
    alhamdulillah enpakwe memang setiap jumaat di peruntukan untuk sedekah tu

    ReplyDelete
  7. Berilah semampu dan seikhlas kita. Mungkin kecil nilainya bagi kita tapi tetap diperlukan oleh 'mereka'...

    ReplyDelete
  8. Ya Allah...... kepadaNya jua kita kembali, harta it milikNya

    ReplyDelete
  9. YANG PENTING HATI MAU IKHLAS... WOOT.. WOOT.. ;)

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum PCL...betul tu yg penting ikhlas walaupun sedikit tapi ianya begitu bermaknakan...:)

    ReplyDelete
  11. amal jariah adalah bekal masa setelah kita pergi.. tak rugi kasi...
    Menabung menolong orang dan sekaligus menolong kita.....

    ReplyDelete
  12. walaupun bagi sikit je tapi pahalanya besar...:D

    ReplyDelete
  13. sedikit tapi ikhlas dan istiqamah... :)

    ReplyDelete
  14. sedikit tapi ikhlas dan istiqamah... :)

    ReplyDelete
  15. salam jumaat.. walaupun sedikit yang penting kita ikhlas.. bagus perkongsian ini PCL.. :D

    ReplyDelete
  16. Asalkan ikhlas. Tangan yang diatas lebih baik dari tangan yang dibawah

    ReplyDelete
  17. Bila ramai yg menghulur secara ikhlas walau sedikit, akhirnya sedikit itu akan menjadi bukit....

    ReplyDelete
  18. selalu tengok yg rajin bagi duit dlm tabung masjid di tmpt saya adalah pekerja2 Bangladesh. Terpikir gak, rasanya gaji diorang xde la bnyk mana kalau nak dibandingkan dgn orang2 kita.

    ReplyDelete
  19. saya setuju dgn komen Seri Selasih tu,sypun tgk begitu,di sini mereka siap minta buat moreh utk org berbuka puasa di surau dgn mengumpul duit sesama mereka....

    ReplyDelete
  20. tangan yang memberi, lebih baik daripada tangan yang menerima :)

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.