Seluar Dalam Basah sebagai alasan...

Tuesday, February 14, 2012 PCL 22 Comments

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh !

"Yang aku lihat dan aku dapati (biasanya) , jika hendak solat, jarang benar aku jumpa orang yang mengajakku solat berjemaah , bersama. Masing-masing masuk ke tempat solat, lalu mencari satu sudut di surau, lalu solat sendirian." - fenomena, gambar sebagai hiasan dari google.


..Syukur alhamdulillah, ramai yang semakin ambil berat dengan kewajiban  sebagai seorang muslim, pemandangan ini adalah lebih bagus daripada mereka yang mensia siakan waktu mengejar atau melebihkan duniawi semata mata.

Tak kira di mana, keadaanya sungguh membanggakan, masuk je waktu solat maka terus mencari surau dan seumpamanya untuk menunaikan kewajiban yang telah diperintahkan oleh Allah swt. Sekarang ni tak perlu risau kerana kemudahan untuk itu telah tersedia oleh mereka yang berkewajiban.

antara mahu denga tidak saja....dan ada juga yang beralasan "  Seluar dalam basah/tak bersih cmner nak solat ?"

korang andaikan sendiri..basah yang macam mana tuh !!

p/s : bawa kemana saja kelengkapan untuk bersolat jika perlu...jadikan ia sebagai suatu yang kemestian dalam pergerakan harian - *umum







22 comments:

  1. tak reti berdoa, selepas solat imam kan kena baca doa..

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum PCL...betul tu alasan yg x boleh diguna pakai..:)

    ReplyDelete
  3. tapi rasanya mmg ada insan2 kat luar sana yg mengalami prob mcm tu. so kalau dah ada prob tu..kenalah sediakan 'payung'..ye tak PCL?

    ReplyDelete
  4. KITA SENDIRI BOLEH PASTIKAN PAKAIAN KITA BERSIH ATAU TIDAK.. JANGAN ADA WAS-WAS..

    ReplyDelete
  5. setuju, yang perempuan, elok kain batik di dalam handbag
    bagi lelaki, eloknya kalau bawa kain pelekat kalau mahu kemana2..

    sekurangnya yakin bersih

    ReplyDelete
  6. if perempuan selalu mst la bwk telekung sendiri..lelaki bwk la kain pelekat :)

    ReplyDelete
  7. alasan sekadar alasan jela tu...

    ReplyDelete
  8. heheh biasala manusia..penuh dolak dalih..hendak dengan tidak hendak aje..

    ReplyDelete
  9. nak seribu daya
    taknak seribu dalih
    alasan jer tu
    :-)


    P/S : Nak Minta Tolong Bantu Hans Menang iPad 2

    http://hanspunyablog.blogspot.com/2012/02/pusingan-akhir-contest-gadget-impian.html

    ReplyDelete
  10. dalam kete..memang sentiasa ada telekung senang kalau g mana2 untuk bereti solat =)

    ReplyDelete
  11. hehehe...abg.long ni..nanti ada pulak yang buat betul2 alasan tu..

    tapikan betul juga apa yg abg.long kata...kalau masuk masjid masing2 bawa diri

    ReplyDelete
  12. THUMB UP..ORNG YG MALAS SOLAT NI..

    SEMAKIN BANYAK PAK CIK..

    ReplyDelete
  13. manusia penoh dengan alasan

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum PCL

    sekarang ni kat R&R kena beratur kalau nak sembahyang, lebih2 lagi waktu Magrib

    ReplyDelete
  15. Alhamdulilah betul ape yg ko cakap dol, aku pun sebenarnya tak berani nak jadi imam, sebab imam itu adalah satu tanggungjawab yang besar, lagi satu aku tak reti nak baca doa panjang2 selepas solat, selalunya aku baca "Robbana atina fiddunia hasannah wakina azabannar" dan kekadang aku baca doa bahasa melayu je.. dan sekarang aku sedang cuba nak belajar baca doa yg panjang2 tu :)

    ReplyDelete
  16. banyak sgt alasan..macam tu la jadinya..

    ReplyDelete
  17. alasan oh alasan..hihi.. spena basah..bukak jela..haha..

    ReplyDelete
  18. Dah basah watpa nak pakai. Hehehe...

    Iman belum mantap.

    ReplyDelete
  19. bwa la spenda lebih. hehe

    ReplyDelete
  20. betul jugak ek. tak terlintas pulak pasal ni sebelum ni. solat kat masjid tapi asing2. sedangkan boleh dapat pahala berjemaah.

    kelengkapan solat kena la sediakan sentiasa. =)

    ReplyDelete
  21. tu bkn setakat alasan je ttp mmg dasar pemalas..

    ReplyDelete
  22. hah !.basah lagi...

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.