Saksikan filem aksi "Drunken Master" di TV2

Thursday, May 10, 2012 PCL 7 Comments

Filem yang pernah popular di pawagam sekitar hujung tahun 70an..

....masih ingat lagi masa tuh pcl menuntut di Sekolah Menengah Berasrama sekitar Bandar Parit Buntar Perak. (dulu pekan jer ) era tahun 80an (tengok tape video jer).




biasalah dulu-dulu kalau nak tengok kena sewa tape video, warden asrama kutip tol  20 sen satu kepala...
haha memang nostalgia...lepas tu boleh menonton cuma malam minggu saja.



sedikit sinopsis :

Filem ini sendiri dimulai ketika Wong Fei Hung (Jackie Chan) dan ayahnya, Wong Kei Ying (Ti Lung) kembali ke Kanton dari sebuah perjalanan ke Hunan untuk membeli rempah-rempahan untuk proses ubatan. Karana ingin menghindari pajak barang di perbatasan, maka tanpa pengetahuan ayahnya, Wong Fei Hung mencuba menyelundupkan sebuah kotak yang berisi ginseng langka ke dalam kotak orang asing. Namun setelah melepasi perbatasan, ia tanpa sengaja mengambil kotak yang keliru seakan mirip dengan miliknya.

bersiaran mulai jam 10pm 9/5/2012 di TV2
Kotak keliru tersebut ternyata berisi cap giok antik bersejarah hasil pencurian oleh Duta Besar Inggris yang jahat dan tamak. Selagi Wong Fei Hung kegelisahan menyembunyikan batu cap giok tersebut dari penglihatan ayahnya, Duta Besar Inggris dan komplotannya ternyata memiliki aktiviti yang melanggar hukum iaitu mencuri barang-barang antik berharga yang memiliki nilai sejarah untuk dijual ke muzium-muzium Inggeris dan juga mengeksploitasi para buruh yang bekerja di kilang baja miliknya hanya karena ingin mendapatkan profit yang sangat besar. Tidak hanya itu ia juga hendak menguji secara paksa perguruan silat dan juga bengkel Ubatan Po Chi Lam milik Wong Kei Ying yang selalu mengeluarkan suara latihan ilmu silat yang dianggap mengganggu ketenangan rumah sang Duta Besar yang terletak di sebelahnya. Walaupun Wong Kei Ying berusaha menyelesaikan masalah dengan cara diplomatis, namun Wong Fei Hung tidak boleh menerima tindakan Duta Besar tersebut, apalagi setelah mengetahui bahwa diplomat jahat itu terlibat pencurian barang antik berharga. Dalam usaha perlawanannya, ia dibantu oleh ibu tirinya (Anita Mui) dan juga para buruh kilang logam baja tersebut yang sudah tidak tahan diperas tenaganya serta diperlakukan seperti binatang. Ia juga harus menghadapi para anak buah Duta Besar yang dipimpin oleh seorang jaguh bertahan. Untuk menghadapi jaguh tersebut, ia terpaksa mengabaikan larangan ayahnya, yakni mengeluarkan jurus-jurus ilmu handalannya iaitu Kungfu Mabuk.

PCL :...sambil menonton , sambil teringat zaman sekolah asrama dulu., dok berceghita kat anak aku lah pasai  abah dia yang gila filem aksi kungfu mabuk Jacky Chan...sampai Hanis Umairah pun minat sama...


7 comments:

  1. wah ..kutip 20 sen sorang...hehe :P macam seronok je `

    ReplyDelete
  2. AnonymousMay 11, 2012

    PCL,

    Kak ani dah tengok cerita ni masa tayang di tv dulu. Selamat menonton PCL.

    ReplyDelete
  3. x tengok smpai abis.. huhu
    tp suka part mak tiri dia buat-buat mengandung tu.. haha.. sempoi punya mak tiri

    ReplyDelete
  4. hahaha..tadi layan gak..hehe.. masa ni ,saya sekolah menangah rasanya..

    ReplyDelete
  5. dulu rajin layan cite jackie chan...

    ReplyDelete
  6. deno tengok jugak cerita ni.. hari isnin baru nie, cerita snake in the eagle shadow.. deno mmg sukaa tengok citer jackie chan ada.. hehe :)

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.