Jual Beli Setelah Azan Jumaat

Friday, June 15, 2012 PCL 8 Comments

Assalamualaikum...
Salam Jumaat..

"Wahai orang-orang yang beriman, apabila diseru untuk menunaikan solat pada hari Jumaat maka bersegeralah kamu  kepada mengigati Allah dan tinggalkan jual beli. Yang demikian itu lebih baik bagimu jika kamu mengetahui" (al-Jum'ah : 9)

...kadang-kadang sebahagian peniaga ada yang masih berjualan dikedai-kedai tanpa mempedulikan seruan azan yang dilaungkan walaupun pada masa yang sama berada dalam kawasan masjid berkenaan....

(makan 'berkapelan'.huh..itu yang lagi sadis...)

ketahuilah , bahawa mereka yang berjual beli pada waktu itu adalah berdosa walau hanya  ..(cth : beli/jual tisu ) sekali pun  adalah tidak sah. *(merujuk kepada kaum lelaki yang difardukan keatasnya).

http://www.pakciklie.com/2011/12/haram-tinggalkan-solat-jumaat.html

"Tidak ada ketaatan kepada manusi dalam berbuat maksiat kepada Allah"..(hadis riwayat Imam Ahmad : 1/29)





8 comments:

  1. adakah mereka tidak tahu atau saja2 tak tahu?

    ReplyDelete
  2. patut la kat Mekah / Madinah
    orang cepat2 tutup kedai sebab nak ke masjid bila dengar azan rupa2 nye berdosa ek...

    ReplyDelete
  3. kejar duit kot...hehe

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum PCL...harap mereka2 tu sedar selepas inikan..:)

    ReplyDelete
  5. nice..nice..walau dah terlewat ni..betul, bila agh hantar iman ke sekolah..ramainya kaum2 adam yg tgh soru..yg jual dpt dosa..yg tgh soru juga dpt dosa..taubatlah mereka2 ini

    p/s hari tu agh masak sampai lupa nak mkn itu ini..tak menang tangan..byk benda yg agh tak sempat nak mkn..pulut tu lagilah..emmmhhmm

    ReplyDelete
  6. TERIMA KASIH KERANA SALING MENGINGATI.. DALAM BANYAK2 NASIHAT / PENGAJARAN TAKKANLAH SATUPUN TAK TERLEKAT DALAM HATI KAN..

    ReplyDelete
  7. semoga mereka dan kita semua sedar tentang itu...amin...

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.