Bicara Pasal Rambut Beruban ..

Thursday, July 05, 2012 PCL 16 Comments

dah 40 ke?

..belum lagi.


dah beruban ?
..ada jugak la..lebih seurat dua...hehe
kenapa..?
..banyak fikir...keh..keh.

Mewarnakan rambut dengan warna hitam :

Perbuatan ini banyak dilakukan oleh mereka yang sudah ditumbuhi uban (tidak bg yg tahu hukum), tak rela dianggap tua dan cuba mewarnakan dengan penghitam rambut supaya nampak 'muda' dan bergaya. Penampilan yang palsu ini menampakkan kesombongan dan bagga diri individu tersebut.

..mungkin kalau tak sesama mengingatkan, ada yang terlupa atau tak pernah tahu sebelum ini. Perbuatan seperti ini adalah HARAM hukumnya.

Dari Abdullah bin Mas'ud r.a, Rasulullah s.a.w bersabda :
"Kelak pada akhir zaman akan ada kaum yang mewarnakan (rambutnya) dengan (bahan) hitam  seperti jambul burung merpati, mereka tidak (akan) dapat mencium bau wangi syurga"
-HR Abu Daud, 4/419
Tapi , ada perbezaannya jika menggunakan pewarna selain dari warna hitam contohnya dengan warna dari daun inai atau seumpamanya yang halal sumbernya mengikut kesesuaian.

*Hukum tertakluk untuk kaum lelaki dan juga wanita .

p/s , segak ape..  ada uban sikit2 !


16 comments:

  1. hehehehe.. unik apa.. orang semua kaler hitam, tapi kita kaler putih.. tak payah susah2 nak warnakan rambut.. betul tak??heee

    ReplyDelete
  2. bila ade uban kan ke bergaya... sib baik ain pakai tudung so tak nmpk la uban :) hikhik

    http://nurain82.blogspot.com/2012/07/jom-baca-review-filem-8-jam.html

    ReplyDelete
  3. sya pun dh byk uban. umur blm 30 tau.. cmne tue?

    ReplyDelete
  4. bergantung kepada uban..kalau xbyk xperlu warnakan...rasanya ulama' ada bg ijtihad pasal warnakan rambuut..tp xingt..

    ReplyDelete
  5. TERINGAT ZAMAN REMAJA DULU.. MASA KERJA KILANG.. HABIS RAMBUT SAYA WARNA PERANG.. :)

    ReplyDelete
  6. @Boni JLL3:semula jadi dari Nya..tu satu kelebihan.

    ReplyDelete
  7. @QueeN TerataI: kuat kerja. ..eh genetik pn salah satu sbbnya..

    ReplyDelete
  8. x apa uban bukan bermakna tua :)

    ReplyDelete
  9. org ade yg dok blonde kan rambut..ni mai secara semualjadi..ok wat..

    ReplyDelete
  10. masa pergi kursus jenazah 2010 and jdi model jenazah time mandi.
    ustazah yg mandikan tu bisik perlahan2 kat tinga kate uban2 kat kepala kami ni tanda cahaya syurga.

    *syahdu je bila dgr..

    ReplyDelete
  11. sampai masa, kita tua jugakkan.. tp kan, tengok org muda2 skg ni ramai dh beruban especially org laki. nape eh?? alhamdulillah, kita muda lg ;)

    ReplyDelete
  12. hoho penah wat entry pasal uban..haram cabut uban sbb tu adalah cahaya di hari kemudian....

    kite pon ade uban wlupon umo bru 24...dh subur segale amek baka bapak..alahai

    ReplyDelete
  13. ada uban pun ensem apa... lagi macho! hikhik..

    abah deno satu kepala putih tak pernah warna... :)

    ReplyDelete
  14. uban.. eemmm.. nanti nak mintak en. suami tengok2kan ada ke tak.. hehehe.. mulalah nak gedik manja ni..

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum PCL....makin macho la kalau ada uban glamer apa....sukanyer tengok hubby dah ada uban...:)

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.