Batuk dan ubat batuk ?

Thursday, September 13, 2012 PCL 21 Comments



...siang ok,  malam pulak dia buat hal..semalaman tak boleh lelapkan mata.

...batuk bagi saya susah nak terjangkit walau dikelilingi pembawa virus..bukan nak cakap besar, sememangnya antibodi dalam badan saya agak kuat.

Kurang bernasib baik kali ini dan ini bahagian saya..bersyukur alhamdulillah. Sudah empat hari berlalu namun masih dalam keadaan sama jugak, siang ..kalau ada pun batuk cuma sikit- sikit je..boleh buat kerja macam biasa..tapi bila malam tiba... Huh!

Ubat?..hurmm , ubat batuk yang dibeli bukanlah untuk mengubati..malah rasanya makin 'menggalakkan' batuk tersebut..kejap lagi saya akan ke klinik ( mungkin).

Masalahnya di sini,  mungkin anda ada yang senasib dengan saya dan berpendapat .."makan atau tak makan ubat batuk tu sama jer..bertambah kuat lagi batuk tu ade la..."

Ada yang kata..jangan makan ubat batuk yang dibeli di pasaran dan sebaiknya terus dapatkan nasihat doktor...atau ikut jer petua orang tua2..http://www.pakciklie.com/2011/01/cara-terbaik-untuk-menghilangkan-batuk.html

Apa pendapat anda berkenaan batuk dan ubat batuk ini ?

Published with Blogger-droid v2.0.6

21 comments:

  1. batuk ek...sll sy mkn pe ek bile batuk..lupe da..mcm da lame tak bbatuk..mgkin gule2 hacks dpt membantu..

    ReplyDelete
  2. PCL cuba madu+lemon mana tahu boleh sembuh. Tapi batuk memang susah nak sembuh..

    ReplyDelete
  3. kalau batuk mmg ssh nk baik. batuk smpai berair mata. aduhh..mntk d jauhilh. selalu ikut petua org tua jerk. limau ngn kicap ^^

    ReplyDelete
  4. Kenapa pulak ada perkataan mungkin tu? Malas nak ke klinik ya? ;-)

    ReplyDelete
  5. musim org sakit jer ni.
    kawan ada yg demam.. ketumbit ..
    dan leeza sndiri kena ketumbit ni ha.

    ReplyDelete
  6. Salam pcl.. lama rasanya tak dtg blog ni..

    Em.. sama juga sy dah dekat 2minggu terkena serangan batuk.. tapi alhamdulillah lepas minum ubat batuk yg dibeli di farmasi beserta pil antibotik dah kurang sikit batuknya..

    Sambil tu cuba pcl pekena gula fisherman biru tu.. wat sambil2 bila batuk... nampak gak keberkesanannya...

    Moga ceoat sembuh...

    ReplyDelete
  7. JARANG KENA BATUK.. MASA MULA-MULA BERHENTI MEROKOK DULU JE DUA KALI BATUK TERUK.. SEKARANG TIDAK LAGI..

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum PCL...betul tu kalau dah batuk ni memang susah nak baik kekadang tu dah bermacam2 ubat dah dicuba tapi masih x naik2 juga...:)

    moga cepat2 sembuh yer...:)

    ReplyDelete
  9. @MAY: HACKS ok jgk..dulu2 mmg suka mkn gula2 nih walaupun tak batuk.. :)

    ReplyDelete
  10. @Kakzakie: ye kak, sekali dah kena mmg susuah nak sembuh batuk nih..blm cuba petua akak lg..T.kasih.

    ReplyDelete
  11. @Yana Aina: arr yg ni, limau ngn kicap mmg nak cuba cadangnya..t.kasih.

    ReplyDelete
  12. @kakcik: haha..macam2 alasan bila nk pi klinik...hemm .

    ReplyDelete
  13. @Leeza dayasari [santai leeza]: tu sakit yang agak 'memalukan' kalau kena pd saya...wuhuu !!

    ReplyDelete
  14. @nasir hamzah: mmg sebaiknya ambil ubat beserta dgn antibiotiknya sekali...t.kasih NH.

    ReplyDelete
  15. @fairus: batuk sebab rokok itu sendiri cari..., bagus amalkan budaya sihat, jauhi asap rokok !

    ReplyDelete
  16. @maszull: T.kasih mamaMasZull..dah beransur baik dah batuk ni,..syukur alhamdulillah.

    ReplyDelete
  17. biasanya kalau batuk, lambat sangat baiknya.. kalau makan ubat rasa macam bukan lagi baik, makin bertambah teruk..

    ReplyDelete
  18. tak suka langsung dgn ubat batuk.. kalau g klinik xpernah nye nak telan ubat batuk laker hitam tu. tp bila sakit ni psikologi yg main peranan. sbb bila jumpa doktor je rasa cam baik walaupun xmakan ubat. pdahal doktor tu tak usik pape pun kat kita =)

    ReplyDelete
  19. Batuk ni penyakit yang paling saya tak suka. Lambat baik. Memalukan dan meletihkan. Sabar jerlah....

    ReplyDelete
  20. ubat batuk mmg akan menggalakkan batuk sebab nak keluarkan kahak, jadi kena jumpa Dr juga takut dah ada jangkitan Dr akan bg sekali dgn antibiotik atau ubat pecah kahak kalau berkahak..

    ReplyDelete
  21. Nurul paling tak suka makan ubat batuk.. sebab dia buat kita penat & mengantuk...

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.