Fakta : Kulit udang tidak boleh meneutralkan kolesterol.

Thursday, October 04, 2012 PCL 31 Comments

Udang Harimau ini telah dimasak sambal pedas semalam oleh mamaDiana..



Mitos : Perlu makan udang bersama kulitnya untuk meneutralkan kolesterol .
Faktanya: Kulit udang tidak boleh meneutralkan kolesterol.

Namun kerana susah dicerna, kulit udang boleh menurunkan penyerapan kolesterol di usus,
ini hasil dari pembacaan saya..dan kerana saya ingin tahu kenapa saya suka makan udang tanpa buang kulitnya...dan adakah usus saya mempunyai ketebalan yang berbeza dari kebanyakan orang..huhu, menakutkan !!

dan ada satu lagi (andaian)...kata mamaDiana daripada ibunya berkata kepada cucunya yang juga anak saudara kami berdua, "patutlah...maktok tengok kulit muka pakcik hang tu licin jer" ...hehe wOW !! :P




dan ini hasil masakannya...


pcl ; tidak membazir makanan itu bagus dan medapatkan kepuasan rasanya juga adalah bagus  dan sangat diharapkan oleh pemakannya.

*andaian = pujian kepada menantu sebenarnya.


Peringatan/Amaran : Anda jangan cuba makan kesemua bahagian  udang termasuk kulitnya jika anda tidak biasa dengan cara itu ...boleh mendapat mudarat nanti. wokay !



 

31 comments:

  1. Owh..mcm tu sekali..
    Saya suka makan petai dgn kulit2nya..haha

    ReplyDelete
  2. owh...memg xbole ae...

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum PCL

    macam mana pun kalau saya, kena bauang kulit juga...

    ReplyDelete
  4. saya pun selalu buang kulit time makan tu....

    ReplyDelete
  5. @Rosidah Binti Muhamad: mgkn konsepnya sama sbg serat..bole kikis lemak !

    ReplyDelete
  6. @Fendy: boleh jer kalau nk makan...sy ok jer pn!

    ReplyDelete
  7. @atuk: w'salam AtukPhd mmg baik...perlu ada kesabaran masa makan udg2 besar...

    ReplyDelete
  8. @Aishah Jahirah: sblm masak udg tu buang kulit dia siap2...kan senang .

    ReplyDelete
  9. saya suka udang.. nyum nyum nyummmm~

    ReplyDelete
  10. apa pun jangan lupa buang usus udang... hehehe...

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum PCL...ikut suka masing2kan ada yg suka masak ngan kulitnya sekali dan ada yg suka buang kulitnya juga...:)

    ReplyDelete
  12. biasanye klu mkn udang dgn kulit sbb mls nak kupas..tgk ank2 buah klu mak die tak kupas kulit dorg x mkn..rugi2 mls kupas kulit udang..hee

    ReplyDelete
  13. trima kasih PCL, kerana banyak memberi tunjuk ajar

    ReplyDelete
  14. bila makan udang, leeza dh gatal2.. mcm mana tu? haaaaaaaaa

    ReplyDelete
  15. @*SiRibenMerah:ramai yg suka dari yg tak ...dan ada jgk yg kena pantang mkn udg walaupn sblm ni teramat suka..huhu.

    ReplyDelete
  16. @Rai Ourkizuna: kat mana tu usus udg.. blkg yg ijo tu ek ??

    ReplyDelete
  17. @maszull: w'salam..sy rekemen masak dgn kulitnya sekali ..baru ada rasa manisnya masakan tu..pure rasa udang fresh !!

    ReplyDelete
  18. @MAY: rugi bagi dorang..hehe, tp kita untung dpt makan lebih udang..

    ReplyDelete
  19. @Leeza dayasari [santai leeza]: jangan makan sebolehnya..kalau tak anda akan menggaru..alergi la tuh !!

    ReplyDelete
  20. sy tak bc kat mana2 tp kawan sy yg ckp. kulit udang ada sumber kalsium. tul ke? malas tul nak google.

    ReplyDelete
  21. Nurul pun selalu makan kulit udang.. sebab malas nak kupas.. hehehe

    ReplyDelete
  22. tapi mengikut saintifik reasearch kate mmg cm tu laa PCL...kte pon x tau nk ckp cmne sbb bukan bidang kte..

    *tapi udang tu mmg nmpk sedap..

    ReplyDelete
  23. SAYA TAK GEMAR MAKAN UDANG BERSAMA KULITNYA..

    ReplyDelete
  24. @Afasz: seafood ni kbnyakannya ada sumber kalsium...wallahu'alam

    ReplyDelete
  25. @Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A):ye lah...bkn bidang kite...harap tak memudaratkn kesihatan sy..hurm !

    ReplyDelete
  26. @fairus: ramai yg macam tu...bergantung jg kpd keinginan memasing..spt kata mamaZull td.

    ReplyDelete
  27. baru saya tau perihal kulit udang ni.. ada juga kebaikan dia sebenarnya..

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum PCL,

    Kak Ros kalau makan udang ni mesti dengan kulit dia sekali,tak suka buang kulit pasai nampak macam ulat kat serawak tu ja geli he.he...anak2 pun sama,kecuali ayah depa ja makan mesti nak kena buang kulit..

    ReplyDelete
  29. dulu suka kalau ada kulitnya, sekarang kalau masak mesti buang kulitnya sebab anak2 tak suka ada kulit.. yang jadi mangsa mengopeknya ai ler.. nak senang, buang kulit sebelum masak.. ;)

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.