Kebersihan : Hembus2 lah lubang hidung mu dengan air agar bersih ianya..

Monday, October 08, 2012 PCL 9 Comments

 ..bila masuk waktu solat ..

masa berwuduk tu nanti ..hembus2 lah lobang hidung mu dengan air agar bersih ianya..


 " Hikmah membersihkan Hidung".

Indahnya Syariat Islam, ketika berwudhuk terdapat perbuatan yang dinamakan sebagai ISTINSHAQ dan ISTINTHAR .

Istinshaq ialah perbuatan menyedut air ke dlm hidung sedangkan istinthar ialah mengeluarkan air dengan bernafas. Kajian Doktor menjelaskan istinshaq 3 kali dalam setiap wudhuk akan membersihkan 11 jenis kuman dan bakteria yang. terdapat dalam hidung. Biasanya ia boleh menyebabkan penyakit pernafasan , paru2 dan alahan

Penelitian ilmiah membuktikan hidung manusia mmenjadi benar2 bersih daripada kuman selepas proses istinshaq.

gambar hiasan


Hadis Riawayat Bukhari yg. bermaksud " sempurnakanlah wudhuk ,ratakan air di antara jari jemari dan bersungguh2 lah dalam istinshaq kecuali jika kamu berpuasa. "

pcl ; terima kasih Laniaz Nadiba.

 

9 comments:

  1. sangat tepat....bersihkan hidung ketika wudhu'...kerana di hidung lah banyak syaitan yang duduk..

    ReplyDelete
  2. ari tu ad tebace..dgn sedut air dlm hidung dan buang blh merawat resdung.wallahualam..

    ReplyDelete
  3. WAH.. KENA BUAT NI.. BIASANYA TAK BASUH HIDUNG MASA ANGKAT AIR SEMBAHYANG..

    ReplyDelete
  4. yup.. ;)

    psstt: nampaknya kami kekenyangan hingga ke malam makan keli bakar.. hikhikhik..

    psstt lagi: takpe.. pagi esok pakcik beliler yang lain.. ;)

    ReplyDelete
  5. tq
    . ayu dh cb sebelum ni sejak usia 9tahun. mslhnya.. ayu cepat lemas

    ReplyDelete
  6. ikut sunah tu mmg dah biasa buat latih budak2 juga

    ..mlm ni tidur lewat sikit..tunggu agh jamal,belum balik lagi ni..kat pwtc ada ceramah Dr Zakir Naik..khabarnya sampai pagi ni..

    ReplyDelete
  7. besenye time mandi sllu buat camtu..utk kebersihan..xdela nak korek2 tang situ sini kan.hahaha

    ReplyDelete
  8. tapi sedut air dalam hidung macam pedih je...

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.