Semangka : Nikmati dengan cara tersendiri...

Wednesday, October 10, 2012 PCL 14 Comments

kalau tak belah, takda orang nak makan...,  kena hidang  depan mata @santai petang di rumah :



...ada yang asing dengan penggunaan nama buah semangka
..dalam bahasa Melayu nya ialah buah tembikai..

Buah tembikai ni memang sedap dimakan begitu saja..cuaca panas lagi la best., santai petang  kami sekeluarga 'hadap' menda ni jer..nampak memang kurang sopan kalau makan cara begini kat tempat2 awam...tapi sesekali dalam rumah sendiri tu kira ok lah ek !

banyak khasiat kalau makan buah tembikai merah ; boleh baca kat sini..

saya sekadar menikmatinya dengan cara tersendiri...


Published with Blogger-droid v2.0.9

14 comments:

  1. panas2 memeng sedap, tapi kat sini lebat sejuk, makan tembikai lagi sejuk..

    ReplyDelete
  2. takpe, rumah sendiri.
    heheheh.

    dah lama tak makan macam ni.
    pastu hirup air dia.
    2 in 1.
    jus pon boleh jadi.
    malas nak belah.

    ReplyDelete
  3. mmg tataw la kalau sebut buah semangka....tembikai tahu la..hehee

    ReplyDelete
  4. @Asmar Arafad: sejukkk...owh SP hujan ek..

    ReplyDelete
  5. @Syazwan Che Deraman: mmg bagus utk org 'rajin' hehe..

    ReplyDelete
  6. buah semangka ?? baru dengar nama tu...kalau di Sabah kami panggil buah cikui....salam kenal dan follow...

    ReplyDelete
  7. BEST JUGAK MAKAN BEGITU ERK.. BUAH TEMBIKAI NI ORANG KATA MEMANG ZAHIRNYA IA SEJUK, TAPI IA SEBENARNYA BUAH TEMBIKAI NI PANAS..

    ReplyDelete
  8. ni la selalu buat bila beli semangka....buat air..perghhh...sedap woah!

    ReplyDelete
  9. Wahh sempoi la makan tembikai keruk dengan sudu! enjoyy!

    ReplyDelete
  10. wah...
    tak sangka pula semangka namanya..
    dah agak juga tadi, semasa membaca tajuk entri..
    dalam bahasa bidayuh, tembikai disebut simaka..^___^

    ReplyDelete
  11. Lawan cedok last2 habis sebijik.

    ReplyDelete
  12. kalau org pantai timur a.k.a kampung sy , org panggil timun cina.. huhu~ kalau nenek suh amik tembikai dia akan sebut , timun je, so ada yg silap amik timun sayur tu. wahahaha.

    tegelak la nenek sy

    ReplyDelete
  13. sedap..! lama sgt dah tak mam buah tembikai...
    tapi mmg first time dgr "semangka" eh..
    yelah.."Semangka"

    :D

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.