Bahagikan kepada yang hak !

Friday, November 30, 2012 PCL 9 Comments

Alhamdulillah...pagi ni tak hujan, cuaca baik...

Baru lepas dengar tazkirah..."Kerja Sebagai Satu Ibadah'..., alhamdulillah, harus dingatkan ..setiap sesuatu perkara baik yang kita lakukan itu hendaklah berserta dengan niat, niat kepada Allah SWT khususnya, moga segalanya dipermudahkan olehNya.

Ramai yang kata hujan membawa rahmat. Tapi kalau dah terlampau banyak boleh menjadi banjir. Namun manusia harus pandai menyediakan tempat simpanan dan membahagi-bahagikan air secara minimum kepada semua yang memerlukan.

best...berehat2 kat dangau nih., saya ...kalau sesekali balik kampung mesti melawat ke belakang rumah....melihat sawah bendang yang terbentang luas...


....Begitu juga dengan harta kekayaan. Apabila diturunkan terlampau banyak maka wajib dibahagi-bahagikan kepada yang hak. Jikalau tidak pasti ia bertukar menjadi bala daripada Allah ta'ala pula.





9 comments:

  1. semua hak Allah kita hanya menumpang sahaja

    ReplyDelete
  2. mudah-mudahan Allah memberi rahmat kepada kita semua...niat yg baik insya'allah.

    ReplyDelete
  3. moga kita memanfaatkan hak sementara yg Allah kurniakan ni :)

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum PCL....betul tu harta yg dah melimpah ruah tu haruslah dibahagi2kn dgn yang hak yer x bermanfaat buat semua...;)

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum PCL...rezeki berlebihan itu adalah dtgnya dr Allah eloklah kiranya dikongsikan bersama2 pada yg berhak....:)

    ReplyDelete
  6. benar. kerja juga ibadah. jadi kena kerja sungguh2..
    2. suka juga lepak kat situ. kelihatan tenang. dpt juga hasilkan sajak atau novel.

    ReplyDelete
  7. btl 2.. kita jgn jd angkuh dan berlagak..sila lah dtg ke blog sy..http://ajax85.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. sebab tue bila gaji bawa lah anak2 makan diluar...itu pun hak mereka juga

    ReplyDelete
  9. setuju sgt kerja itu satu ibadah... :) sbb tu ada yg miskin ada yg kaya dalam dunia supya yg kaya boleh membantu yg miskin... kerana harta kekayaan yg byk dan melimpah ruah itu bukanlah kepunyaan kita yg mutlak.. semoga Allah merahmati kita semua.

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.