Tuai padi antara nampak..

Monday, November 26, 2012 PCL 19 Comments


emmm..mengimbau kenangan sewaktu di kampung..

lepas sarapan pagi dengan makanan berat...selalunya nasi berlauk..

tak perlu senaman..memang berpeluh punya lah...

"aku orang bendang"





Tuailah padi antara masak
Esok jangan layu-layuan
Intailah kami antara nampak
Esok jangan rindu-rinduan.

p/s : apa khabar ayahbonda di sana, walau sekarang ni ...khudrat manusia tidak diperlukan sepenuhnya di sawah padi namun kenangannya tetap segar dalam ingatan..



19 comments:

  1. Replies
    1. gB : gambar utk tatapan anak2., dulu2 ayah depa penah buat keja nih..

      Delete
  2. Tiba-tiba, rindu nak blk kmpg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. fara : elok ler ambil cuti panjang.

      Delete
  3. salam PCL.. tetiba teringat pula zaman belajar di kedah dulu. rindu gak pada sawah padi... ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Queen: ..tgk x sama dgn merasai kehidupan pesawah itu sendiri..negeri jelapang padi negara tuh.

      Delete
  4. SANGAT MENARIK, TERTARIK GAMBARNYA.. MEMANG DABOMB LA..

    ReplyDelete
  5. mmg terbaik dr foto trpilih. tq kpd yg beekenaan.

    ReplyDelete
  6. saya juga orang bendang... cantik gambar tu

    *** tak pernah try sejuk beku lagi.. buat tuk makan2 je :)

    ReplyDelete
  7. Awak meniarap dalam bendang ke ambik gambo tu PCL...heheee...

    ReplyDelete
  8. Dulu bukan senang nak menuai padi, tp skrg guna mesin je.hehehe..tp kalau dulu tkde masakan ada sekarang kan..tul tk

    ReplyDelete
  9. rindu kampung leeza di senggerang ketika arwah nenek ada dulu. kini leeza dh tak ada kampung.

    ReplyDelete
  10. cakap pasal bendang..teringat kampung kat bagan serai....

    ReplyDelete
  11. turun tanjung karang..musim motong nie..huhu

    ReplyDelete
  12. Saya pun orang kampung, orang bendang. Tanjong Piandang. Tapi saya tak pandai buat bendang, sebab masa kecik kami tak digalakkan turun bendang. Mak ayah soh sekolah pandai-pandai.

    Saya suka musim mengerat padi.

    ReplyDelete
  13. sya du;u tlg mak noreh getah

    ReplyDelete
  14. assalamualaikum PCL...memang menarikkan kenangan terindah tu...:)

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.