Bayi Menguap memang nampak comel !

Wednesday, January 02, 2013 PCL 11 Comments




 haha bayi?  ..bukannya Bai (orang singh) tu ar..
memang comel bayi membuka mulut untuk menguap...lagi kalau si BabyComel blogger tuh yg menguap :))

apabila  mengantuk, kepala menjadi berat dan kita akan sukar membuka mata.



menguap masa memandu, itu yg biasa terjadi kat aku..tapi bila berhentikan kereta nak rehat terus mata jadi normal..cerah jer pandangan .


pelbagai teori telah dikemukakan oleh para saintis tentang fenomena kenapa kita menguap.

satu daripada teori saintis yg sering diterima pakai adalah tindakbalasnya disebabkan oleh otak tidak menerima oksygen yg menckupi.


oleh itu perbuatan menguap berlaku scara automatik, dikatakan adalah sebagai tindakbalas tubuh manusia mendapat lebih banyak oksygen untuk kegunaan otak.

ada sebab dengan sesuatu juga iaitu kita  berkeadaan terlalu bosan dan tindakan semulajadi tubuh untuk menyejukkan otak.


namun, sejauh mana kebenarannya teori tersebut masih belum dipastikn dengan tepat.
Jika bayi menguap memang nampak comel tapi,  ...jika sebegini (gambar bawah) ...





apa yang pasti, tindakan seseorang akan nampak sangat hodoh jika dia menguap tanpa menutup mulut sambil menghasilkan dengusan suara nyaring !




pssst..dah start anak-anak sekolah dikerah supaya tidur awal walau tak rasa ngantuk !!


Published with Blogger-droid v2.0.9



11 comments:

  1. MENGUAP JANGAN LUPA TUTUP MULUT.. :)

    ReplyDelete
  2. Hehehe, baby menguap mmg comel :p
    ~betul la tu PCL, buruk benor nengoknya kalau org menguap tak tutup mulut ni. Lagi kalau menguap tu nganga besar2. Sabar jelah kan =)
    Kita kalau berjalan lama yg selalu mengantuk. Jalan kaki

    ReplyDelete
  3. selalu nguap masa memandu.. stress giler.. kalau ada katil, tido terus dah jawabnya.

    ReplyDelete
  4. hahaha.itulah pasalnya..pelik2 je kan.. bila kita berhentikan kereta, hilang pula mengantuk tu..pandai mengantuk ni bergurau dengan kita kan..hahahaha

    ReplyDelete
  5. ada citer tau. dulu kalau menguap ayu nganga luas2.
    sbb syokkkkk

    bila sek agama. kn tegur ngan ustaz hensem.. masa tu umur ayu dlm 10tahun kot..
    dia kata tutup mulut.. sbb xelok..

    terua ingat smpai skrg.. takut masuk syaitan sekaligus..
    hahhaha

    ReplyDelete
  6. jgn lupa tutup mulut..kontrol bunyi menguap tu...:)

    ReplyDelete
  7. nguap yg pic last tue burukl

    ReplyDelete
  8. tak pernah lupa tutup mulut bila menguap!

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum PCL...yg pasti menguap tu kena tutup mulut yer...:)

    ReplyDelete
  10. Menguap tutup mulut, nampak la sopannya sikit. huhu

    ReplyDelete
  11. kalau orang tua yang menguap...nampak buruknya...hehehehe

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.