Lilin di atas tin milo....

Monday, April 08, 2013 Nazlee Ismail 14 Comments


..

cahaya samar lilin menemani kami malam tadi.., pacak lilin di atas tin milo, keliling empat orang kami di situ...
begini rupanya kehidupan gelap orang dulu dulu..,
.
itu yang pernah aku rasai sewaktu zaman kanak2 kami dulu..
panas...rimas...sunyi.
.
.
sekitar kawasan kediaman ku..
semua pakat keluar depan rumah, pakat cari ketenagan...menghilang ketegangan, merasa nikmatnya angin malam di luar.
.
lilin di atas tin milo diusung keluar ,.... melenggang lenggok ditiup bayu..
.
pernah aku lalui  saat sukanya  main bayang bayang disebalik nya.
pernah aku lalui  saat cerianya mencucuh bilah bilah lidi..
pernah juga aku lalui saat  seronok mengacah api dengan jari jari...
.
rindu sangat sangat waktu  dulu,  sewktu itu masih lagi dikampung arwah nenek. ..walau kejadian masatu masih  budak hingusan namun bayangan silam masih utuh diingatan. (info : penghujung 70an....bukannya lilin tapi pelita minyak tanah digunakan).

itulah, ...syukurnya sesekali bila black-out  , bila takda 'current' ...baru boleh flashback!


p/s.. anak zaman sekarang tak penah rasa susahnya orang dulu, baru lima minit bergelap dah gelabah.
'
Published with Blogger-droid v2.0.6

14 comments:

  1. saya tak pernah merasa zaman kegelapan disinari lampu minyak tanah, tapi saya paham perasaannya bila takde letrik..hehehe

    ReplyDelete
  2. @Amin A. R , ..untung celik2 dah ada letrik...cuma dengar pengalaman org lama jer...bersyukur sesangat !

    ReplyDelete
  3. BEGITULAH TARAFNYA TIN MILO DARI PANDANGAN PCL.. BAGI SAYA, IANYA HANYA LAYAK DIPAMERKAN DI DALAM ALMARI.. :)

    ReplyDelete
  4. baru nk kunjung blog fairus nk tag pasal tin milo , tiada maksudnya begitu menyinggung pengemar brg2 MILO ...bg pcl tin2 tu bersepah dlm stor.

    ReplyDelete
  5. tak dpt nak imagine camne kehidupan org dulu2. ;)

    ReplyDelete
  6. bersyukur negara kita dah maju, semua ada... deno belum pernah rasa pengalaman mcm org dulu, mak dno ckp, dulu ma belajar diterangi cahaya lampu pelita....

    ReplyDelete
  7. oh ya.. gambar kerusi pelik tadi kan deno terjumpa gambar tu dlm tenet.. hehe

    ReplyDelete
  8. Pernah merasa..dulu kerap jgk blackout..lama pulak tu..mlm smpai pagi..fuh panazzz

    ReplyDelete
  9. @Chic Na , ..org bandar eh ...? :)

    @deno , xde tv lepas study terus masuk tido awal., sunyi sepi malam berlalu..

    @Mieza Jhaa K , resah ..gelisah gelap ok tp panas yg takleh tahan !

    ReplyDelete
  10. Sebab tu ramai anak2 muda zaman sekarang tak reti nak bersyukur, mereka tak pernah merasa perit jerihnya zaman susah dedulu. Bila kita bercakap dia orang kata zaman dah berubah...

    ReplyDelete
  11. Sempat candle light dinner tak PCL malam tadi??

    ReplyDelete
  12. Teringat zaman ketika kecil dahalu kalau black out nyalakan lilin letak atas tin Milo. :-)

    ReplyDelete
  13. teringat zaman kecik2 dahulu..rumah belum ada letrik

    ReplyDelete
  14. assalamualaikum PCL...betul tu imbas dlm kanak2 mmg nostalgia...:)

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.