Orang Cina kata ..duit 'tuhan' no satu !

Tuesday, April 16, 2013 PCL 14 Comments

Assalamualaikum...





1 dinar emas minggu lepas rm789 hari ini (semalam)  turun hampir rm 100...
apa yang anda semua tahu tentang ini, ... baiklah saya kongsi sedikit tentang kajian saya...

syarikat perbankan sekarang akan membeli emas kerana penurunan yang begitu mendadak ini adalah mainan bank2 yahudi... tahukah anda kenapa ?

..cuma emas sahaja tidak susut nilainya dari zaman nabi lagi... contoh 1 ekor kambing sekarang rm 700, zaman nabi kambing berharga 1 dinar bersamaan rm 750, ...bagi dirham pula 1 dirham bersamaan rm13,    ayam juga berharga rm 13,  sekilo daging juga hampir dengan 1 dirham... dinar emas dan dirham itu tiada perubahan...

cuba pula anda bayangkan dulu pada tahun 1990 nasi lemak berharga 20sen.. sekarang rm2.. tukarkan duit anda kepada emas kerana sekiranya berlakunya kemelesetan ekonomi seringgit anda sudah bernilai 40sen...
pada masa itu juga bank2 cuma akan melayan emas sahaja bukan not not kertas yang sudah jatuh nilainya...

fikir- fikirkan...

apa kata anda bermula dengan dirham perak.. baru rm13, ... sunnah nabi jika  ikut pasti tak rugi... duit yang kita guna sekarang cuma alat mainan yahudi... sebab tu orang cina kata duit tuhan no satu... takkan kita macam cina kot !

jangan jadi hamba duit tetapi jadilah hamba ALLAH... bukan cakap pandai dan juga bukan nak promote apa2... just sharing caring and pairing...

Kejatuhan emas menandakan kemelesetan ekonomi dunia sekarang !

Harga Emas Sedunia & Harga Perak Sedunia:> yang_ditambat_duit_kertas● 1 Dinar Emas (916) ---------------- = RM 602.00 ++● 1 Dinar Emas (999) ----------------- = RM 657.00 ++● 1 Dirham Perak (999) ---------------- = RM 8.50 ++● 1 gram jongkong emas (999) -------- = RM 154.00 ++● 1 gram jongkong perak (999) -------- = RM 2.86 ++((( kemaskini pada Isnin, 15 April 2013, 05:25 petang )))




14 comments:

  1. teringin nak beli perak.. tapi tak pandai..aritu baca pasal pelaburan perak kat maybank.. tak pasti halal ke haram.. halal ke yg tu PCL?

    ReplyDelete
  2. hmm..x perasan pulak ttg tu ye. thanks for sharing PCL :)

    ReplyDelete
  3. So kalau MamaD merengek nak beli barang kemas banyak2 bagi jelah ye PCL...

    ReplyDelete
  4. @Rai Ourkizuna ,

    ..kalau niat beli mesti ada jual dan beli barang..dan nampak bendanya.( bagi emas , beli dan bayar pada waktu yang sama..tak boleh tangguh2 sehigga ke hari lain...kerana ada perbezaan harga di situ), kalau tak.. ia jatuh haram ( ni pemahaman sy) dan ikut hukum syarak.

    Pelaburan emas/perak di bank berkenaan, ..Sepatutnya kita niatkan simpan duit utk diconvert kepada nilai sesuatu cthnya emas/perak dalam unit (gram)dan ianya bergantung kepada harga pasaran semasa.

    *tapi kebanyakan bank tak buat mcm tu, kecuali Al rajhi *

    ReplyDelete
  5. @Sue-Rya Qistina , yeah..pakat2 buat simpanan dlm bentuk (gram) di bank.

    ReplyDelete
  6. @JunAina , bagi je lah kak..tu pun kalau 'ada'...tggu dia merengek dulu..haha :)

    ReplyDelete
  7. DULU IYA-IYA EMAS NAK NAIK, TAPI SAMPAI SEKARANG TAK NAIK-NAIK..

    ORANG YANG BERURUSAN DENGAN EMAS PUN DAH SENYAP JE SEKARANG..

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum PCL

    kalau tak silap
    Kelantan dulu nak buat matawang drp emas ni..

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum PCL...betul tu kalau Malaysia pakai duit dinar ni mcm mana agaknya ek...?

    ReplyDelete
  10. masa murah macam harga hari ni lah patut kita serbu <3.. emmm bila lg pcl...hehe.

    ReplyDelete
  11. Oh harga emas dah jatuh ye???

    ReplyDelete
  12. harga emas boleh trun naik.. baik bwt pelaburan

    ReplyDelete
  13. kat kelantan dah ada urusniaga guna dinar tau. ;)

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.