Big or Small , Lies are Lies ..

Thursday, May 02, 2013 PCL 17 Comments


Berapa kali kita menipu....,  atau banyak mana kita tertipu ? ..*takyah jawap la dalam komen ..hehe


Menipu dalam apa jua, adalah sesuatu yang dilarang oleh Islam. Sehinggakan Rasulullah menegaskan bahawa menipu untuk sekadar bergurau juga tidak dibenarkan dalam Islam. Sepertimana yang dikatakan oleh Rasulullah dalam sebuah hadis,

 “Celakalah orang yang berbicara, padahal dia menipu, untuk sekadar membuat orang-orang tertawa, celakalah dia, kemudian celakalah dia."

(Hadith ini Sahih dalam Bulughul Maram oleh Imam Ibnu Hajar al-Asqolani)

p/s ; situasi semasa ..perlu diterjemahkan di sini, sebagai renungan kita bersama..


17 comments:

  1. BETUL.. LAGI-LAGI YANG CAKAP BANYAK, BANYAK JUGA TIPUNYA..

    ReplyDelete
  2. peringatan yang bagus untuk diri sendiri ni....:D

    ReplyDelete
  3. white lies or bohong sunat are also lies. bagi yg tak tau..hehehehe

    ReplyDelete
  4. renungan yang bagus ni PCL... thanks for sharing...

    ReplyDelete
  5. pk sendri mana yg benar ;)

    ReplyDelete
  6. peringatan yg baik..lepas ni xde istilah tipu sunat lagi ye :)

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum. insyallah. terima kasih untuk ingatan ini PCL :)

    ReplyDelete
  8. Musim berkempen ni...lagilah!

    ReplyDelete
  9. Kalau bab2 menipu ni aduhh byk yg jadi. Geleng kepala jelah.
    Thnks PCL

    ReplyDelete
  10. setuju dengan PCL.... sokong ..terima kasih mengingatkan diri ini juga :)

    ReplyDelete
  11. betul2..... muhasabah diri .... :)

    ReplyDelete
  12. thanks for sharing PCL. info yg berguna sebagai peringatan :)

    ReplyDelete
  13. lbh baik diam dari berkata2 perkara2 tak berfaedah...dosa pun kurang..

    ReplyDelete
  14. Ramai macam tu..ada je nak tokok tambah..penipu la tu namanya.. mencik i sifat macam ni..

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum PCL...bagus2 peringatan yg baik...;)

    ReplyDelete
  16. Nice sharing PCL........
    AJ suka sangat entri ni.......
    Nak share jap, mohon ada yang terasa... =D

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.