..doa mustajab pada hari jumaat yang mulia.

Friday, August 30, 2013 Nazlee Ismail 4 Comments


Seorang lelaki islam ponteng sembahyang Jumaat dan dia masuk ke dalam hutan untuk memburu ayam hutan. Sedang dia terhendap-hendap di dalam semak, tiba-tiba dia berlanggar dengan seekor HARIMAU yang sedang lena tidur.

Dia begitu terkejut sehingga senapangnya tercampak lalu tergelungsur ke dalam jurang dan dia pula tergolek jatuh ke atas batu dan KRAKKKK! Kedua-dua kakinya patah.

Jangan risau... Ini bukanlah berita buruk OK. Ada lagi... Berita buruknya adalah HARIMAU tadi terus menghambatnya, sedangkan dia dah tak boleh bergerak lagi.

"Ya Allah," doa lelaki tersebut, "Ampunilah dosaku kerana ponteng sembahyang Jumaat berjemaah pada hari Jumaat yang mulia ini... Ampunilah aku ya Allah... Makbulkan hajatku ini... Jadikanlah HARIMAU yang memburuku HARIMAU yang beriman... Tolong ya Allah! Aminnn..."

*doa orang yang dalam kesusahan selalunya dimakbulkan Allah.

Tiba-tiba guruh berdentum! HARIMAU tadi tiba-tiba terhenti betul-betul di hadapan lelaki tadi.
Harimau itu bertukar menjadi seekor harimau yang beriman dan bersopan santun.

Sambil menadah kedua-dua kaki depannya ke langit... HARIMAU tersebut pun berdoa,
"Allahumma barik lana, fima razaktana, wa qina azzabbannar. Amin!"

# sebuah cereka dari Fb, ..doa mustajab pada hari jumaat yang mulia.
~kesimpulan dari kisah cereka tersebut menggambarkan bertapa mulianya hari jumaat ini untuk memohon doa...sedangkan orang yang ponteng solat fardhu jumat pon dimakbulkan doanya , apatah lagi mereka yang menunaikannya dengan penuh khusyuk dan tawaduk ..

#janganlah kita ponteng Solat Jumaat ea ...terutamanya kaum lelaki yang tanpa keuzuran dan musafir.




4 comments:

  1. Baca smpai kt doa tu terus ketawa tak ingat dunia..hahahahaah

    ReplyDelete
  2. berdoalah penuh khusyuk dan tawadu' pada hari jumaat ...

    ReplyDelete
  3. Berdoalah..pasti Allah kabulkn..tmbh2 hari Jumaat kan..

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.