Bab Rumah tangga ; Cinta Menyintai dan Bertimbang rasa.

Monday, December 23, 2013 Nazlee Ismail 3 Comments


Cinta sesama manusia memang dituntut dalam semua peringkat agama terutamnya dalam Islam. Setiap manusia dikurniakan oleh Allah SWT dari semulajadinya sifat cinta dan perasaan kasih dan sayang. Tidak seorang manusia pun yang tidak tertanam dalam perasaannya rasa cinta dan kasih sayang, malah semua dari kita mempunya sifat-sifat tersebut.

Seorang mausia yang tiada perasaan cinta dan kasih sayang sama sepertinya mereka itu tidak punya nafsu dan keinginan. Dari mana datangnya cinta..dari mata turun ke hati , dari nafsu dan keinginan menimbulkan sifat cinta dan kasih sayang.

Dalam perhubungan rumahtangga, sewajarnya suami isteri ada sifat-sifat tersebut...mesra dan bertambah kemesraan dari hari ke hari .

Kesejahteraan sesebuah rumahtangga adalah bergantung kepada sikap timbang rasa antara suami isteri. Tapi banyak terdapat masa kini, suami yang menganggap isterinya sebagai orang suruhan, ikut segala perintah dan kemahuannya tanpa memikir masalah yang dihadapi oleh isterinya yang lemah , ..yang memerlukan perhatian dan timbang rasa yang sepatutnya dari seorang suami. ; *jadilah suami yang baik.

Yang lebih kejam.., ada suami yang suka menganggap bahawa isterinya itu adalah insan yang patut menguruskan rumahtangga dan anak-anak semata-mata dari subuh sampai ke malam tanpa sedikit memikirkan bahawa isteri juga perlu waktu dan ruang untuk berehat seketika. *sesekali bawalah mereka melancong ke mana-mana. paling lekeh pon bawalah sesekali keluar makan ...lain dari persekitaran biasa.

#cari kebahagian dan nikmatinya bersama-sama. ~ Isteri Hebat Rumahtangga Selamat

Sebagai suami yang bertimbang rasa perlu memikir bahawa seorang isteri itu adalah seorang wanita yang perlu dihormati dengan rasa kasih dan sayang beserta rasa tanggungjawab. Memikirkan juga tentang masalah kesihatannya, membantu kerja-kerja yang berat di rumah agar dapat meringankan bebanan yang ditanggung oleh seorang isteri itu. *suami order makanan itu sudah pasti tapi kalau masak bersama ...tolong tengok pon jadilah...alangkah indahnya dia rasa.

Dari itu, insyaAllah akan timbul rasa tanggungjawab dan dengan sikap yang ditonjolkan oleh suami itu akan menambahkan rasa kasih dan sayang serta kecintaan seorang isteri kepada suaminya.

~ sekadar berkongsi apa yang saya nampak dan lalui.. , sentiasa mendoakan kebahagian anda semua.






3 comments:

  1. beruntunglah siapa dapat..kan..

    ReplyDelete
  2. Begitulah pasangan.. kena ada tolak ansur. Barulah bahagia.

    ReplyDelete
  3. suka sgt baca entry bab rumahtangga ni... mklumlah sy msih pengntin baru.. dapat ilmu beguna bab rumahtgga dr seorg lelaki... buatkan sy nak kenal lagi bgmana sifat lelaki bernama suami ni... thanks sharing PCL... :)

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.