Nasihat : Jangan mati katak !

Wednesday, December 11, 2013 PCL 7 Comments


gambar hiasan


Remaja dan motosikal memang  ada semangat , semangat pantang dicabar.., kalau saya dulu 'zaman kelam' dengan kawan-kawan sebaya menyewa rumah...akitviti malam dan hujung minggu adalah suatu kemestian. Pada masa itulah malam umpama siang dan siangnya umpama malam.. hah !

Biasanya garisan permulaan lumba haram adalah garisan tiang lampu isyarat, tak kira di mana... pantang ada saja yang 'ramp' , 'kentut' , 'cucuk'  dan seumpamanya dikategorikan sebagai mencabar.."mana boleh makan asap jerr"

Apakah punca...dan apakah penyelesaian ?

Punca...senang cakap , ringkas saja..iaitu keseronokan dan kepuasan.

Penyelesaian ... sampai sekarang tak sudah-sudah, tak selesai..... lagi 'diselamatkan' lagi menjadi-jadi.

tajuk entri cakap pasal mati katak... "mati katak" ialah simpulan bahasa Melayu yang bermakaksud mati yang sia-sia dan tidak dipedulikan oleh sesiapa. Tapi lumrah sifat manusia yang penyayang..terutamanya ibubapa dan keluarga terlibat tetap menyemadikan mayat mereka dengan sempurna jika ada kalangan mereka yang maut...emmm.

Nasihat saya jika sayang akan nyawa, ibu bapa, keluarga , negara, bangsa dan agama...janganlah jadi mat/minah rempit. Jika 'anda' fikir anda beraksi selamat , mungkin nasib orang lain tidak .

geng rempit mana sempat baca blog....tak apalah, sekadar berpesan ....kita dah buat dulu , cuma kita ni bernasib baik sikit jer dari yang nakal-nakal..dan terus kekal nakal.

#semoga diberikan hidayah ~tak payah tunggu tua baru nak berubah !




7 comments:

  1. bila kadang2 diorang ni lalu...memang menakutkan...nak2 bila ada lak awek2 anak dara org bertenggek kat belakang...kesian pun ada...marah pun ada...dua2 pun nyawa..tp macam x sayang nyawa...lebih kepada nak menunjuk kehebatan....

    ReplyDelete
  2. saya gila moto je.. tapi x merempit..

    ReplyDelete
  3. iya sebaiknya kalau berkendara sepeda motor itu harus hati-hati agar tidak terjadi kecelakaan lalu lintas. terimakasih atas share nya ya :)

    ReplyDelete
  4. Penyelesaian ... sampai sekarang tak sudah-sudah, tak selesai..... lagi 'diselamatkan' lagi menjadi-jadi.
    suka ayat ni..
    tapi kalau x ubah2 la perangai ni..siapa yg sudah kmudaian hari family dan keluarga la :)

    ReplyDelete
  5. Salam jumaat PCL...

    mudah2an mereka insaf....rasanya ada juga geng rempit berblog kot..haha

    ReplyDelete
  6. bdk2 skrg mmg pntg dicabar...

    ReplyDelete
  7. Tak tahu la apa yg ada dalam fikiran dorang ni kan?

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.