This Is How Your Plate Should Look ..

Friday, March 28, 2014 Nazlee Ismail 11 Comments



....sebelum ni pun ramai yang bagi nasihat tentang penjagaan makan termasuklah isteri juga , tapi nak buat tu yang payah  dan selalunya berakhir dengan kegagalan...aku akui ini semua berpunca dari disiplin diri dan semangat juga kesungguhan yang tak kesampaian ; maka perlunya sesuatu sebagai 'pusher'...dalam kes aku Slimfast diet lah . (aku sedaya upaya tidak mahu menjadi pengguna yang taksub...tidak mahu terjebak dan menjebak orang lain..)

"Jangan Skip MAKAN. Teruskan makan sedikit tetapi banyak kali pun ok, jika tidak mahu metabolisma badan anda semakin rendah dan pembakaran lemak bertambah payah." ~MBH

adakalanya ketika berselera dan masa perut betul-betul lapar kita melayan nafsu sehingga perut jadi sendat dan padat...ini yang perlu dielakkan...ikut sunnah Nabi Muhammad SAW , makan sebelum lapar dan berhenti sebelum kenyang..insyaAllah...dan kunyah betul-betul sebelum telan makanan dalam mulut tuu ;))

..terima kasih MBH page kerana selalu memberi tunjuk ajar dan perangsang untuk lebih sihat dengan pengambilan makanan yang betul..






11 comments:

  1. saya pun selalu makan cara gitu =)
    selamat berhujung minggu PCL
    hujung minggu ni mungkin ke banting
    rumah kakak ipar dekat dengan angkasa tu =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak singgah rumah blh la. .Blh ctc no hp sy.

      Delete
  2. singgah sini

    menabung di sini

    ReplyDelete

  3. Pesanan Nabi supaya makan apabila lapar dan berhenti sebelum kenyang adalah yang terbaik. Cuma kita orang Melayu selalu diminta makan sampai kenyang, itu yang susahnya...

    ReplyDelete
  4. Kalau boleh ikut ni baguih ni.... makchaq dok ikut food pyramid hat lama lagi... he he..
    Makchaq tengok pegawai & bos kat opis ramai yg dah tak makan nasi, makan apa pun sejemput2 ja... makchaq pikiaq agaknya bila makin kaya kita makan makin sikit kot no?

    ReplyDelete
    Replies
    1. @makcaq..padan la dgn keja depa kot; kbnyakan bos fikir lebih krg sama tp nk buat keja ank2 buah yg tlg setel..agak je la kan..hihi

      Delete
  5. Assalamualaikum,
    saya pun tengah istikamah ni...waduhhhhh payah benar!

    Pantang tengok makanan, rasa lapooo huhuhuhu semoga kita berjaya kawal nafsu makan

    ReplyDelete
  6. Heh. Vee skrg dah mula berdisiplin :D

    ReplyDelete
  7. diet seimbang ni mmg payah nak diamalkan sebab selalu terover amik lauk :D

    ReplyDelete
  8. betul tu.. rasa badan rasa nak sakit saja.. alhamdulillah... hampir 2 bulan mengamalkannya.. bentuk badan jadi menarik.. boroi sudah x ada... sekarang mula untuk membina otot..hee

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.