Tingkatkan amalan, pendekkan angan-angan !

Monday, May 05, 2014 PCL 7 Comments


faedah membaca itu banyak sekali, di antaranya melancarkan lidah, mengembangkan akal, menjernihkan fikiran, menghilangkan keresahan, mengambil pengajaran daripada berbagai pengalaman dan memetik nilai keutamaan dalam kehidupan seharian .

Aku suka membaca...tapi bukan dalam bentuk buku-bukuan (novel),  jadi...aku lebih berminat nak baca sesuatu dalam bentuk web atau blog dan seumpamanya..pada aku itu lebih baik dari berbual-bual kosong.

kalau yang suka berborak , duduk bersembang atau mendengar orang lain bersembang ....bukan apa cuma dikhuatiri kelamaan akan memberi impak yang tidak bagus untuk kehidupan keseluruhannya, ...memdengar orang memberi pengajaran  dalam berbagai cara itu tidak menjadi salah, malah kita digalakkan mendapatkan ilmu tersebut sebanyak mungkin , tapi bagi orang-orang yang 'menerima' ini kena bijak menetukan yang mana bagus atau sebaliknya, ..segera 'angkat kaki' jika tidak memberikan apa-apa faedah.

Kita sendiri yang menentukan di mana selayaknya diri kita berada.





#tingkatkan amalan, pendekkan angan-angan, tunggu ajal tiba , jalani kehidupan hari ini dan hadapi masalahnya dengan tenang serta  ..'jaga mulut'.

#usahakan agar selalu mendapat takbiratulihram bersama imam ketika solat berjemaah, perbanyakkan iktikaf di dalam masjid dan biasakan diri kita untuk menyegerakan solat  ~ sudah tiba masanya untuk berubah/berhijrah dan jangan bertanguh dalam melakuakn kebaikan.




7 comments:

  1. Assalammualaikum... PCL,

    Terima kasih atas ingatan PCL.. mselim3 sungguh menghargainya. Hanya sahabat yg sering mengingatkan sahabat yg lain.. dan sentiasa berpesan pada kebaikan..

    mselim3

    pls: insaallah .. mselim3 pun cuba berubah slow2..

    ReplyDelete
  2. tQ pcl,,nak jadi baik susah, tp kena jadi baik perlulah berusaha untuk baik..hihi..ok jaga mulut...ngeee

    ReplyDelete
  3. banyak cara untuk menambah ilmu ...

    ReplyDelete
  4. terima kasih atas peringatan

    ReplyDelete

  5. Kalau angan-angan dikembangkan jadi cita-cita baik juga, tapi cita-cita murnilah, bukan cita-cita yang tak bermanfaat kepada manusia lain....

    ReplyDelete
  6. Timekasih atas refresh ..

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.