Cerita pasal bulan : Tips menyembuh mata yang rabun

Monday, August 11, 2014 PCL 18 Comments


Salam...

Hari ini bersamaan 15 Syawal...bulan penuh, bulan purnama gitu.., kalau anda sang pungguk mesti rindukan bulan..tapi tiada masalahnya bagi manusia juga yang rindu akan ciptaan indah Yang maha Kuasa...melihat kecantikan Bulan Purnama sedang mengambang..

disamping suka melihat bulan..ada petua dan tips mungkin boleh diamalkan bagi mereka yang memerlukan..jangan pandang sia-sia sahaja bulan itu, cuba lah beramal untuk kebaikan kesihatan mata kita ; insya Allah.

kongsi untuk dikongsikan ; tips menyembuh mata yang rabun

• Memandang bulan pada awal bulan (sebaiknya). Jika tidak kelihatan atau terhalang oleh awan dan lain-lain hal, lakukan pada malam kedua. Jika tidak dapat juga, cuba pada malam ketiga atau seterusnya hingga nampak bulan itu. • Apabila telah kelihatan, hendaklah ia menyapu tangan kanannya ke mata dengan membaca Al-Fatihah sebanyak 10 kali.
• Sesudah itu mengucapkan pula sebanyak 7 kali doa ini: "Al-Fatihah itu menjadi ubat tiap-tiap penyakit dengan rahmat-Mu ya Tuhan yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang."
• Lalu mengucapkan "Yaa Rabbi" sebanyak 5 kali.
• Terakhir mengucapkan pula doa ini sebanyak 1 kali: "Ya Allah sembuhkanlah, Engkaulah yang menyembuhkan. Ya Allah sihatkanlah, Engkaulah yang menyihatkan"

bagi anda yang suka selfie...anda dijemput memeriahkan suasana ; malam ni pon boleh..haha !







18 comments:

  1. boleh cuba nie...aku pulak memang jenis yang rabun...tq PCL...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rabun dekat ke jauh Lan, ..alhamdulillah mata aku ok lg.

      Delete
  2. Cantiknya bulan tu En. Nazlee... Boleh cuba ni... Trm kasih kongsi ilmu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama²..tapi cuaca mlm ni mendung berawan kat banting ni..

      Delete
  3. Hujan lebat ni PCL, agak2 bulan timbul tk malam nanti? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak dapat tgk bulan malam ni esok blh Hanim..

      Delete
  4. Gambar supermoon ke tu? Maha suci Allah yang mencipta dunia dengan segala keindahannya....

    ReplyDelete
  5. wahhh tips bguna ni,kita rabun dekat...tq pcl....best gak kan kalau outing ramai2 hampar tikar dok tepi tasik tengok bulan ,syoknyaaaa...tapi kang hujan plak heeheee....

    ReplyDelete
  6. sha ni rabun malam... bila malam je terkemut2 mata... whahahaha ... petua best ni... tenkiu pcl !

    ReplyDelete
  7. wah tambah saya..memng rabun.. blehlah cuba tips ni..lawa gambar super moon tu pcl :)

    ReplyDelete
  8. tak dapat nak selfie dgn supermoon..hujan di tempat saya , alhamdulillah ...sejuk nyaman tidur malam.. :)

    ReplyDelete
  9. salam. nice tips..nanti sy cuba hehe

    ReplyDelete
  10. nak cuba jugaklah ..thanks sharing PCL

    ReplyDelete
  11. Petua yg bagus utk saya yang rabun jauh ni :)

    ReplyDelete
  12. mlm tadi xnampak bulan. sbb hujan. pagi tadi nk gi keje baru nampak. aci tak kalau buat ni waktu pagi PCL?.. :)

    ReplyDelete
  13. Lya mmg rabun dan berkacamata ...blh cuba ni ..

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.