Kebetulan aku ada pada masa dia ada...

Tuesday, August 12, 2014 Nazlee Ismail 17 Comments


Di setiap waktu subuh, di sebuah masjid di perkampungan ini....kebetulan aku ada pada masa dia ada..., Seorang lelaki separuh umur meluru masuk ke dalam ruangan solat, tapi sebelum tu berhenti seketika di pintu...

"keteng...keteng..teng..teng..." , kedengaran seperti  kepingan logam jatuh ke dalam bekas logam.

sedikit memecah kesunyian di ketika ramai jemaah sedang khusyuk beriktikaf .

detik hatiku... kalau mahu beramal jariah, bersedekah jangan tunggu kaya raya...

duit syiling pun boleh... ; jangan malu kerananya !

asalkan hati ikhlas melakukan.

"Ya Allah, cukupkanlah aku dengan rezekiMu yang halal (hingga aku terhindar dari yang haram). Kayakanlah aku dengan anugerahMu (hingga aku tidak minta) kepada selainMu"

~Kalau dah kaya , jadilah kaya yang suka bersedekah..dan nak bersedekah tak perlu tunggu jadi kaya.






17 comments:

  1. salam. duit syiling itupun besar nilainya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betui...sapa xmau bg kat sy tlg derma/sedekahkan..

      Delete
  2. insyallah..amin...duit syiling tu boleh kumpul.lama-lama banyak la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betui...sapa xmau bg kat sy tlg derma/sedekahkan..dapat jugak pahala dari tersimpan mcm tu saja..

      Delete
  3. yang penting keikhlasan hati orang yang bersedekah..

    lagi bertambah berkat rezeki kita.. peringatan untuk diri sendiri juga ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. allhuakbar...semoga setiap kita mendapat redha Allah swt dari setiap kebaikan yg telah dan akan kita lakukan..

      Delete
  4. alhamdulillah. setuju ngan pcl. nak bersedekah bukan tunggu kaya. memberi itu lebih baik. insyaAllah akan diamalkan selalu.
    jemput singgah irrayyan.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tak kita yg mulakan dulu, tunjuk contoh amalan baik kpd anak2..

      Delete
  5. Keikhlasan seseorang itu suatu yg subjektif.., aku menyuarakan ttg bunyi syiling itu bukan utk merendahkan sesiapa..namun jauh dari sudut hati... sekecil² sedekah adalah besar dipandangan Islam itu sendiri.

    ReplyDelete
  6. tak kisah banyak ke sikit...yang penting keikhlasan..apa guna sedekah banyak2 tapi cuma nak menunjuk..huhu..

    ReplyDelete
  7. Bersedekah dwngan nawaitu ikhlas kerana Allah

    ReplyDelete
  8. betul.. sy pun setuju.. nak sedekah tak payah tunggu kaya.. kdg2 kan, hanya dgn 50sen Allah bagi berganda2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...teringin nak sedekah dgn jumlah yg banyak.

      Delete
  9. Tanpa duit siling tak akan wujud duit kertas... Apa yg penting dalam soal derma menderma ini ialah keikhlasan yg datang dari lubuk hati....

    ReplyDelete
  10. Kalau kitz ikhlas tak kira duit kertas ke duig syiling ke itu juga di panggil derma ..

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.