Menziarahi jenazah orang yang bukan islam?

Thursday, November 06, 2014 Nazlee Ismail 7 Comments


Terfikir tak, bila berlaku kematian rakan bukan muslim yang kita sangat kenali, apa kita nak buat ..pergi ziarah atau sebaliknya?


S : Apakah hukumnya jika kita seorang Islam menziarahi jenazah rakan yang bukan islam?

(ustaz mejawab semasa kuliah di masjid malam semalam)

J ; Harus. Kerana apabila mati tak ada apa lagi, hanya hak Allah s.w.t.. Melawat sekadar menghormati kebaikan yang pernah dilalukan kepada kita. Tapi jangan ikut upacara dan cara agama mereka.

ya..memang selama hidup ni aku belum pernah sekali pon terlibat, cuma sekadar ingin tahu aku mendapatkan kepastian, dan kalau diikutkan aku tak ada kawan rapat dengan bangsa lain-lain., cuma yang ada hanya mereka yang kenal gitu-gitu aje.

untuk perkongsian bersama. / kita boleh pergi memberikan penghormatan terakhir, ziarah sebagai rakan baik kita yang telah tiada, hukumnya harus tiada salahnya.

wallualam.





7 comments:

  1. boleh lawat jugalah kan..

    ReplyDelete
  2. Kerja kakak dari dulu dikelilingi org non-muslim PCL. Kakak dah banyak kali menziarahi keluarg staff yg mati. Tapi tengok si mati/mayat tak pernah lagi. Sekadar berkunjung tanda condolences pihak sykt itu aje. Jumpa salam sampaikan duit sykt dah tu balik. Makan-minum pun kakak takut hihi... walaupun air kotak aje pun.

    ReplyDelete
  3. Cik akak pun tak pernah lagi pergi eh...makseh perkongsiannya uncle

    ReplyDelete
  4. tu la baru terfikir juga ni..

    ReplyDelete
  5. sy pn xde kwn rpt bangsa lain..so hrp2 xde lah mslh dlm hal ni :) thanx info

    ReplyDelete
  6. Saya dah banyak kali juga lawat kawan bukan Islam (kawan sepejabat) yg meninggal. Pergi sekadar menghormati. Tapi kena ikut adabnya, jangan terjah aje, takut tergelincir akidah...

    ReplyDelete
  7. memang boleh melawat pun, tapi dulu ada gak yang cakap boleh lari akidah... sha cuma pegang pada hakikat dan syariat.... perkara seperti menghormati & memberi kehormatan kepada simati...

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.