Nasi Ambang berkat dari Masjid ..

Thursday, February 05, 2015 PCL 16 Comments


alhamdulillah rezeki di malam jumaat dapat berkat dari masjid..

makan sorang memang tak habis, bertiga kami malam ni pon memang tak habis, Hanis..kalau bukan kena cita rasa dia memang tak nak dia makan. MamaD pulak dia tak jugak..cuma jamah sikit makan ayam saja.

Aku tak sanggup nak habiskan..
Syukur alhamdulillah dengan rezeki yang diberikan hari ini.

Beginilah setiap kali ada orang kampung sini buat kenduri tahlil dan baca surah yassin di masjid.

Masyarakat Jawa di sini kuat mengamalkan tradisi "berkat", aku berhijrah kat Banting ni dah lebih lima tahun dah boleh ikut rentak.. memula dulu terkejut jugak kalau kenduri kahwin gila punya besar sambutan tiga hari tiga malam...huh

Serius gempak .



Dulu masa mula datang sini..aku kata ini nasi lemak besar?? ..lama selepas tu baru tahu ia adalah makanan tradisi orang Jawa ; Nasi Ambang ....kebetulan malam ni bulan mengambang bulan purnama...tak caya kita, jom ke luar pandang ke langit . 


16 comments:

  1. Nani pernah jugak makan nk masa pergi kampung org jawa dekat johor.memang tak habia makan.banyak sangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. berkat nasi ambeng selalunya bungkus memang besar..utk sekeluarga makan sama-sama. Memang Org Jawa sangat perihatin utk keluarga.

      Delete
  2. Huhuhu lya tk penah mkn lg nasi ambang ni,.Ambang ambang gtu ..mesti sedapp tu ,.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap kak lya.. ade mee atau mihun dalam dye.. ade ayam..campur2..aww sedapp...

      psst: anis anak jawa tp keturunan jauh..hahah :P

      Delete
    2. Kelantan xde Jawa ..so xde ambang2 , nasi kerabu banyak la..

      Delete
  3. wah.. sedap ni... salam singgah.. :))

    ReplyDelete
  4. Nasi ambang ni memang makan ramai2 sedap PCL... Sha bukan pure jawa... darah pun Johor Jawa sakibaki je.... tapi dah biasa dengan nasi ambang ni.... boleh habiskan sorang je... hahaha

    ReplyDelete
  5. bonde suka makan sayur jawa dan serunding dalam nasi ambeng
    nasi ambeng sedap area bukit bangkong, banting dan kuala Selangor mmg terbail sebab dah pernah rasa hu hu hu hu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pernah rasa lagi nasi ambeng

      Delete
    2. Penang dengan nasi kandaq depa..mai Banting nak Kandaq memang x dapat la..mcm tu lah jugak nasi ambang...ada rezeki mai sini, pasar malam ada jual..

      Delete

  6. PCL bunyi cmni "nasi ambeng". klu makan dalam talam sgt best. mkn skali 4 orang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2.. nasi ambeng panggilan dye..huhu

      Delete
  7. lame dh xmakan nasi nie pcl.. kenyang sampai esok pagi ke tengahari kalau makan banyak nie..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana nak cari nasi ambeng. apa rasanya

      Delete
  8. macam mana nak tahu nasi ambeng? besarka PCL

    ReplyDelete
    Replies
    1. bungkus memang mcm nasi lemak tapi saiz nala besaq...dlm ada ayam, sayur jawa, bihun/mee dan segala macam yg aku tak tau...haha tapi sedap !

      Delete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.