Jangan lembik macam tauge!

Monday, April 06, 2015 PCL 16 Comments

Cerita pasal tauge ?

Taugeh atau tauge, sayuran berbatang lembut tumbuh dari jenis kekacang. Sedap makan bila tauge dicampur dalam masakan seperti mee, meehoon, kuey teow dan lain lain lagi atau boleh buat masak sayuran. Gambar kat bawah ni, mamaD sajikan tauge digoreng dengan minyak bijan dan campuran bahan ringkas lain..(kalau biasa makan Nasi Ayam Hainan..resipi tauge tu lah)

resepi tauge sedap


Aku kenal tauge sejak kecik lagi.., masa tu mak memang rajin suruh anak lelaki dia buat kerja dapur bantu mak lebih kurang katanya.. dah tolong boleh cepat makan nanti boleh cepat besar haha..genius betul kan.

Alhamdulillah anak anak mak memang cepat membesar sihat dan kuat.

Sekati tauge..emm kalau timbang banyak tu kira memang banyak menimbun la kan..tauge kan ringan, tapi  sekarang tauge dijual siap celup dalam air...timbang basah, sikit dan kadang tak segar. Bau pon tak sedap ! sakit hati kalau bau dia macam bau kencing...sah sah dah kena kencing sapa yang beli !

Bab kena 'kencing', dikencing betul atau kebetulan aku tak nak ulas panjang sebab aku suka makan tauge. Aku anggap orang yang usahakan tanaman tauge jujur seadanya.

Apa kerja aku di dapur?

Selain cuci pinggan mangkuk, aku kena buang akar tauge...pelik juga aku berbeza sekarang nih. Tak pulak nak susah payah menyiang tauge..

Ini ramai gadis gadis pembaca kat sini jadi pelik semacam.., pelik sebab tak pernah buat macam mana aku buat dulu...kan? tak apa..masa anda sekarang semakin bermakna setiap detik dan ..."buat kerja kat dapur apa kellas kan" ..sakit hati emak emak kalau dengar anaknya cakap macam ni.

Alasan kuat kenapa dulu tauge kena buang bahagian akarnya adalah sebab cara tanaman tauge tu sendiri. Dulu tauge tanam atas tanah (mungkin), sekarang tanam dalam tong ada isi air (hidroponik).

Aku suka tauge..korang jangan macam-macam !!

SADOkan diri..jangan lembik macam TAUGE !


Tips membeli tauge

okay ada tips beli tauge :

1) Tauge jenis ipoh, mungkin asalnya dari sana.., sebelum beli cium bau dia..yang baik tak berbau dan yang bagus sekali beli yang kering dan segar.
Bau kuat yang dimaksudkan ialah bau kimia seperti bau cuka.

2) Tauge jenis berakar.., kalau kontot tanpa akar itu tak bagus sebab ketumbuhan tauge tersebut melalui proses kimia.


16 comments:

  1. Kalau beli taugeh nie....memang malas nak buang akar dia...kui..kui..last masak sekali dengan akar tunjang dia...hihi

    ReplyDelete
  2. mimin kalau masak tauge kena buang hujung dia, kalau p makan kat luar, ada kedai x buang hujung dia, mimin pun buat aktiviti tmbahan asingkn taugeh sebrlum ngap masuk mulut. mihmihmih

    ReplyDelete
  3. Antara benda yang anim kena tolong mak di dapur dulu ialah cabut ekor tauge haha. Tapi sedap kalau masak sup tauge letak tauhu putih. Kena plak ngan sambal telur atau ikan goreng bercili ...perghhh!

    Eh ... ni dah citer pasal makan tetiba ni kenapa? hahaha ... sorry PCL ... teruja tengok tauge petang-petang ni hehehehe :D

    ReplyDelete
  4. SADOkan diri..!! Jangan lembik macam taugeh...!! hehehehehe...
    tak sado tak zul aripin la PCL... ngeeee... :)

    *bagus tips tu.. tapi nak jumpa taugeh yg kering dan segar di Pasar Tani seminggu sekali je.. kalau yg di kedai2 runcit tu alahaiiiii...warna pun dah lebam... :(

    ReplyDelete
  5. patut pcl sado.. anis mase kecik2 dalam umur 5 tahun.. arwah atuk rajin tolong arwah nenek buang ekor tauge.. anis pon diajaknye buang ekor tauge..so smpai skrg dh trbiase buang tauge.. kalau nampak org tak buang err memang akan asingkan dari pinggan..hihi...

    ReplyDelete
  6. kak ana minat taugeh tapi kena makan time panas2 baru sedap pastu jangan overcook kan PCL, bab siang ekor taugeh lah paling bencinta nak buat ..

    ReplyDelete
  7. Yan selalu beli taugeh kering..lebih tahan lama dan segar...klau ada masa je baru buang ekor.. :-)) nice tips

    ReplyDelete
  8. Tajuknya "Jangan lembik macam tauge" mengingatkan saya pada seorang kawan yg sangat lembut masa sama-sama belajar dulu hingga dia digelarl "pon***". Tapi satu hari dia datang rumah saya bawa anak penuh 1 van, kawin 10 tahun ada 7 anak. Lembiklah konon, hehehehe...

    ReplyDelete
  9. Ami xsuka tauge kepala besar tu...hihi

    ReplyDelete
  10. Suka tauge dalam nasi ayam hainan and tauge besar. Sedappp cruchy gituuu. hihi

    ReplyDelete
  11. pcl..taugeh goreng dengan cili padi tambah tauhu,bagi kering2 ckit..mau bertambah nasi tue..lagi satu taugeh nie bagus untuk kesuburan..ada nurse pernah bagitahu khaty,kalau nak merancang dapat anak,amalkan makan taugeh banyak..insyaAllah..

    ReplyDelete
  12. Assalam abang nazlee
    iols peberet toge ni tau3
    alaaahaaaaaaaaaaaaaiiii sedapnya he3

    ReplyDelete
  13. tauge kampung mmg bestt ..Keras tak lembik macam tauge yang jual kat pasar hehehe..Kalau beli tauge mmg selalu buang akar dia tuu..tak kira la nak masak grg ke sayur lemak ke ataupon nak makan buat ulam jer... Kat Teganu tauge orang panggil cambah .. Singgah dari #exchangefeedgroup #kelabbloggerbenashaari

    ReplyDelete
  14. Cn suka togey jawa,kontot2 n rangup buat pecal

    ReplyDelete
  15. sadokan diri... hehe :D

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.