Target masa sesuai untuk dapatkan perhatian pembaca/pelanggan ?

Friday, August 28, 2015 Nazlee Ismail 8 Comments

Aku sangat suka menulis di blog sendiri. Boleh berkarya di blog sudah boleh digelar Blogger samada sepenuh masa, separuh masa atau sekali sekala menulis untuk blog sendiri.  Ada di kalangan 'blogger' yang segan dengan nama panggilan blogger itu sendiri, malah ada juga yang mempunyai kad nama tetapi malu nak beri kepada kenalan. (Buat kad tapi simpan saja !)
Aku tak pasti apa alasan mereka ; terlalu merendah diri atau malu menyatakan kebenaran sebagai blogger. Atau kurang berkeyakinan .

Tulis entri santai-santai , tapi kenapa malu bagi orang lain baca?
Tulis entri perkongsian bagus dan bermanfaat, korang tau ini adalah saham akhirat kita. InsyaAllah kalau kena caranya.
Tulis entri yang baik-baik untuk rujukan diri,  keluarga dan sesiapa saja ..jadi apa yang dimalukan?

Suka menulis blog adalah minat seseorang, suka membaca juga adalah minat sesorang terhadap blog . Dari pada pembacaan dalam blog orang lain, ada juga sebahagiannya memulakan minat untuk mempunyai blog sendiri. Dan ramai yang menjadikannya kerjaya sampingan dan sepenuh masa.

blog PCL, aku dan blog

Aku , Blog Dan Peraturan 


Aku suka menulis blog dengan cara tersendiri, menggunakan masa dan usaha untuk berkarya. Apabila terhasilnya sebuah entri di awal pagi hari, ia merupakan permulaan untuk entri-entri seterusnya. Kepuasan terasa apabila perkongsian kita di blog mendapat perhatian pembaca / pengikut setia. (bukan dalam  tempoh waktu yang singkat untuk berada di atas).
Masa yang ada cukup terhad, kena bijak menguruskanya..jangan sampai blog saja cantik, tuannya pula kelihatan serabut. (kemaskan ..luar dalam !)

Target masa sesuai untuk dapatkan perhatian pembaca/pelanggan 


Sementara masih teringat, aku nak share dari hamba Allah ni tentang teknik atau target masa yang dia buat untuk dapatkan perhatian pembaca (Dia bukan seorang blogger tetapi adalah seorang peniaga produk atas talian), caranya ;

(masa dia ambil untuk upload bahan/artikal/gambar 8am-10am), Sebelum masuk Subuh, solat sunat fajar didahulukan dan diikutai solat2 wajib. Selepas upload, dia buuat solat dhuha minta pertolongan Allah swt dalam doa. Diikuti (masa 11am-1pm) buat lagi sekali, dan (5pm-7pm) lagi sekali upload dan (9pm-10pm) lagi sekali dan tengah malam (awal pagi dalam 1.30am-2.30am). Bangun tidur sepertiga malam, jam 3am buat solat tahajud, istiqamah paling penting dan kekhusyukan (khusyuk). Mungkin korang boleh faham kot apa yang aku katakan tentang khusyuk ? mesti ada kacau bilau dalam kepala (dalam solat jangan ingat lain dari Allah swt ~ cuba sebaiknya)

gitulah kita.. buat apa kerja pon kena ada disiplin . (ahli-ahli EFG/KBBA, syabas korang semua komuniti yang berdisiplin)

p/s ; Bila kita buat cycle upload macam ni, insyaAllah pelanggan akan 'terkam' kerana minda mereka telah terakam dengan sajian kita.



8 comments:

  1. kene disiplin..kadang tak menyempat kita amik tengahri dan malam

    ReplyDelete
  2. perghhh hebat...x sangka smpai cmni nak bt n3

    ReplyDelete
  3. setuju sangat
    dan paling penting menulis dengan gaya dan caratersendiri :)

    ReplyDelete
  4. setuju...kena ada disisplin nak buat macam tu...baru lah orang nampak kesungguhan kita./.

    ReplyDelete
  5. ye... tp lisa biasa tgk kat histatus.. situ leh tgk paling bnyak org on9 pkul brpa

    ReplyDelete
  6. respect PCL
    perkongsian yang penuh nasihat, teguran dan membuka minda... :)

    semoga terus berjaya sebagai blogger ye PCL...


    sambil2 tu jangan lupa GA ain ye..
    InsyaAllah ada 3 hari lagi...!!

    Salam.. haii.. jemput join giveaway saya ye.. ParodyMe : 1st Giveaway By DRAMATIC UNIC dengan hadiah wang tunai keseluruhan bernilai RM350 untuk direbut..!! Jom ajak ramai-ramai join.. jomm.. jommm..!! tQ so much... :)

    ReplyDelete
  7. Disiplin perlukan jadual...cik akak sekarang dah timbul tenggelam..hihi

    ReplyDelete
  8. Assalam abang nazlee,
    memang suka baca penulisan abang :)

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.