Terjumpa duit ?

Thursday, August 25, 2016 PCL 3 Comments


Pernah terjumpa duit?

Okay, ini entri santai setelah lama menyepi.. hati gusar entah apa difikiran entah la.. haritu kata nak start blogging cara sesantai yang boleh dengan idea dari Diary kehidupan seharian.. hemm semakin malas atau semakin kering idea?

Tadi lagik dah bilangin.. santai aja kan, so santainya di sini... bila mana aku sudah diuji olehNya. Aku tak sedar itu berupa ujian permulaan bagi aku apabila mahu menubuhkan syarikat pernigaan sendiri. 

Hari kejadian, semasa aku sudah selesai proses dan perjalanan nak balik dari SSM terdekat sini. Aku berjalan kaki ke parking, aku terpijak sekeping note RM100. Pandang sekeliling tak nampak orang lalu. Cuma ada sorang pakcik guard jauh di luar pagar.. aku pasti bukan dia yang punya duit tersebut.

Apa aku nak buat?, simpan dalam gengaman, tak berani masuk poket .. getar rasa hati. Ini bukan milik aku.., nak kembalialkan kepada siapa? tak tau sapa punya? Tak nampak orang lalu sebelum aku.. tunggu jugak kot- kot la ada yang patah balik tercari-cari duit yang hilang.

Aku anggapkan orang itu tak perasan kehilangan duit, dekat 1 jam aku menanti mundar mandir di sana...dah tak kuasa memerhati gelagat orang di situ, terus aku ke kereta, duit tadi letak dalam dashboard. Hati tetap debor kencang.. kalau aku lah yang hilang duit sebanyak itu.. macam mana rasa .. emm mengelisah resah!

Petang sikit barulah aku cakap pada mamaD, kata padanya "abang terjumpa duit tadi..banyak woo". 
Kata dia.. "mata abang memang tajam, nampak saja apa di bawah". Ya kan, lelaki kena tundukkan pandangan semasa berjalan, lagi lagi kalu isteri tak ikut sekali.. itu ayat aku selalu gunakan. . Ayat penyedap hati dia kalau dia ditinggalkan di rumah.

Okeh..  balik cerita duit jumpa tadi. Kami bedua bincang tak panjang dan sepakat kata putus untuk masukkan dalam tabung.. bukan tabung haji kat rumah kami tau, tapi tabung kebajikan masjid di sini. Kebetulan hari tu Jumaat pulak, terus la aku ke masjid. (kalau duit tu aku jumpa di kawasan sekitar berdekatan kareah masjid, mau je aku mintak urus setia masjid umumkan, tapi ini luar kawasan).

Lega rasa.. kalau tak rasanya susah tidur malam. Aku anggap duit itu bukan dari aku tapi biarlah ia untuk keguanan kebaikan pihak masjid. Aku cerita bukan kata aku ini keturunan baik perilaku tapi sebenarnya aku mahu disiplinkan pemikiran anak-anak serta ahli keluarga aku supaya jangan ambil yang bukan hak kita.

Cerita pada mak.. dia senyum jer...
Cerita pulak pada Hanis dia tak kata apa.. (mungkin dia sedang memahami).

Allhuakbar. DIA maha mengetahui apa yang direncanakan olehNya kepada sekelian makhluk ciptaanNya. Alhamdulillah., syarikat aku kini sudah beroperasi semakin hari semakin memberangsangkan. Kesimpulan yang aku boleh kongsi bersama.. kalau itu bukan hak kita, kita jangan senang hati memilikinya tanpa ada rasa bersalah melainkan atas hasil usha kita sendiri.

Dalam sejarah hidup aku, kejadian terjumpa duit atau 'duit terpijak' ni dah banyak kali berlaku dan ini adalah nilai ringgit yang terbesar. Semoga Allah sentiasa memelihara mataku untuk kebaikan. Ini sekadar perkongsian entri dan mengisi slot kegersanagan entri blog ini sejak kebelakangan dan bukan untuk suka menunjuk-nunjuk kebaikan kami sekeluarga atau apa saja yang mendatangkan rasa krik krik orang bila membacaya. Mohon maaf jika ada kekurangan . 

Okay.. dah tenang rasa. Alhamdulillah semoga ada manfat bersama.






3 comments:

  1. Kalau SA pun mmg akan buat perkara yg sama macam PCL buat...masukkan dlm tabung kat masjid...

    ReplyDelete
  2. Saya kalau jumpa memang tak akan ambil. Takutttttt

    ReplyDelete
  3. ayat win :
    "mata abang memang tajam, nampak saja apa di bawah". Ya kan, lelaki kena tundukkan pandangan semasa berjalan, lagi lagi kalu isteri tak ikut sekali.. bagus suami mithali, tahniah berjaya lalui ujian ini secara baik.

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.