Sedap Gulai Sembilang.. Sedap juga bila kena sengat Sembilang

Wednesday, February 01, 2017 Nazlee Ismail 5 Comments

Gulai @ Kari Sembilang memang sedap makan dengan nasi putih masih panas. Aroma kari melekat di tangan.. Ada orang tak suka tapi ramai orang yang menggemrinya. Ikan keli dan sembilng nampak fizikalnya seakan sama, namun kedua-duanya ada perbezaan. Ikan Sembilang hidup di air laut masin dan Keli pula hidup di air tawar.

Belanja gambar gulai sembilang ni dulu.. Sat lagi baca pulak pasal macam mana nak kurangkan sakit kena sengat sembilang.. Haa 

Ada penggemar tak kisah pun, samada keli atau sembilang jika dimasak gulai. Orang belah utara panggil kari sembilang ni sama dengan gulai sembilang, sama je benda sama pun. Rasa gulai keli pun seakan sama. Namun tetap menjadi pilihan ramai adalah ikan sembilang. Sedap bagi pandai yang makan!

Abah aku (Pakteh @ Mail) dah bertahun membuka kedai makan di kampung (Kuala Kurau, Perak), sajian lauk pauk utamanya adala menu Gulai Sembilang. Sana memang terkenal dengan makan nasi dengan gulai sembilang waktu sarapan pagi. Ramai yang membuka warong gulai sembilang. Pekan Kuala Kurau dan kawasan sekitarnya sudah semakin dikenali dengan menu gulai sembilang. 

Sengat Sembilang 


Kisahnya, abah aku ni kerjanya setiap petang/malam dia akan menyiang berpuluh ekor ikan sembilang untuk perniagaan harian. Bila dah selalu sangat 'bermain' dengan sembilang maka selalu la juga beliau terkena sengat sembilang. Bila dah setiap kali kena sikit dan sikit lama kelamaan bisa sengat telah berkumpul dalam darahnya.. Terkejut juga pada suatu haritu beliau tetiba mengadu tangan kanan sakit dan membengkak. Bila dirujuk, pihak hospital memaklumkan ada bisa/racun dalam darah yang disyaki berpunca dari sengatan. Kes ni terjadi beberapa tahun lepas.

PETUA HILANGKAN BISA SENGAT SEMBILANG


Aku sangat berterima kasih kepada penulis asal yang berkongsi petua ini. Boleh juga aku kongsikan dengan korang pembaca di sini. Info yang sangat sangat membantu kaki pancing terutamanya semasa dalam kecemasan nanti. Sangat berguna.. Kita baca langakah2 dalam petua yg dikongsikan  ;


Keluarkan dulu duri ikan yang terlekat pada tempat yang kena sengat.

1) Asam Jawa : Ambil asam jawa, kemudian letakkan di tempat yang terkena bisa sengatan ikan Sembilang tadi, Biarkan seketika, insyaallah bisa dan sakitnya akan hilang.

2) Serbuk Kopi : Ambil segera dua atau tiga sudu serbuk kopi dan masukkan ke dalam cawan. Tuang air sedang mendidih. Kemudian ambil kain dan sapukan kepada bahagian yang terkena sengatan untuk beberapa saat. Bengkak berkurangan dan rasa sakit akan hilang.

3) Kapur Sirih : Sapukan kapur sirih dalam kadar yang sedikit pada sekeliling tempat sengatan itu. Pastikan jangan terkena pada tempat luka akibat sengat itu, hanya sapu pada sekeliling tempat sengatan itu saja. Insyallah bisa akan berkurangan.

4) Limau Kasturi/Nipis : Potong limau menjadi 2 bahagian. Picit tempat kena sengat sampai berdarah. Sapukan limau ditempat itu.

5) Tahan denyut : Untuk melegakan rasa sakit/berdenyut. Didihkan air panas agak2 kulit boleh tahan (jgn sampai melecur pulak) rendam tempat luka sengatan tersebut.

6) Kalau boleh pergilah keklinik atau hospital terdekat until mendapatkan rawatan.

Selamat mencuba, kredit info dari
GelamaPisang.

Makan gulai @ kari sembilang ingat sama aku ni ..dah lama tak dapat merasa .Jom pekena Kari Sembilang Kuala Kurau Perak. sana banyak warong yang super sedap dan murah !

5 comments:

  1. amboi sedap pula tengok kari ikan sembilang tu..

    ReplyDelete
  2. Wahhh sedapnya... nak masak jugaklah ikan semilang ada 2 ekor kat rumah

    ReplyDelete
  3. minggu lepas abah SA ada buat ikan keli masak kari..sedap rupanya...

    ReplyDelete
  4. memang kegemaran kita ikan sembilang ni.. tapi selalu masak asam pedas.. perrgghhh..!! terangkaaattt... :)

    ...

    ReplyDelete


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.