Tak semena-mena aku bersenam Squat Jumping !

Friday, June 16, 2017 PCL 0 Comments


Aku dah mula buat 'squat jumping' macam ni, pasal apa?

Semalam lepas berbuka, terasa macam nak terkencing sangat2. Minum air memang aku tak pernah banyak. Paling kuat pun satu mug tu pun tak habis.. lepas solat aku akan sambung minum mug yang sama. Risau jugak hati ni kalau kena penyakit kencing tak lawas. Orang kata la kan, simptom kencig tak lawas macam tu.

MamaD terus info aku, pasal kecing tak lawas salah satu puncanya adalah kurang minum air masak. betul lah. Terkedu aku..  memang aku tak suka minum air masa makan sebab aku ni kaki makan. Bila minum nanti makanan  tak boleh masuk banyak.. hemm. Tapi sebenarny di kala umur 40an sekarang, aku memang dah kurang makan berlebihan. 

Penyakit yang digeruni (sakit jantung, darah tinggi dan kencing manis, kolestrol juga) sering menghampiri kita pada usia bermula 40an. Ini yang buat aku slow sikit bab makan dan minum tak sihat. Sekarang ni tengah kontrol sebaik mungkin. 

Dulu aku pernah sekali buat pemeriksaan kesihatan di klinik kerajaan. Masa tu kolestrol aku agak membimbangkan.  Doktor nasihatkan aku supaya bersenam, tak perlu makan ubat sebab masa tu belum 40. Selepas aku kontrol semua benda makan yang tak sepatutnya. Alhamdulillah. Setakat hari ni simptom macam kalau makan daging berlemak lebih rasa nak pening dah tak ada. Jantung pun okay.. xde rasa debar selalu.. berat badan mentain. Lega rasa setakat ni. 

Umur dah lepas 40 dan nak masuk 44 pun, aku masih belum pergi check lagi. Terasa berat nak ke klinik. Apakah?? Perlu tunggu sakit datang baru nak terhegeh-hegeh buat chek-up doktor. (tanya diri sendiri)

Mulai sahur subuh tadi, aku dah minum banyak air masak. Aku harap ianya berterusan. Minum banyak masa makan atau lepas makan boleh buncitkan perut. . Masalah jugak tu !!

Aku dah mulakan senaman 'squat jumping' untuk kuatkan bahagian dalaman sekitar pundi kencing (ini cara aku) dan ianya boleh bagi badan keluar peluh. Sebelum ni aku jogging dan sesekali masuk gym je.. dan satu lagi amalan yang bagus "jangan tahan kencing" tu je la..

Mudah-mudahan segalanya ok macam biasa.  Doakan saya ya. Terima kasih.

Live begins at 40,  orang kata ada banyak perkara indah berlaku dan sebaliknya juga. Tapi bagi aku, perubahan itu penting. Berubah kepada buat perkara kebaikan. Dan kalau nampak kenalan yang dah 40an masih berkelakuan sama tak berubah-ubah (masih jahil). Kita doakan sajalah yang baik-baik. Insya Allah



0 Comments:


[PENAFIAN]
www.nazlee.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.