Showing posts with label kenangan lalu... Show all posts

Motosikal lama Ayahandaku..

Okay...sebelum bertolak dari kampung  #abahselfie sat..haha bukannya apa , ada benda nostalgik kat belakang rumah tu....

Pemandangan sawah padi yang baru sudah siap dituai..memang meriah, meriah orang kampung berhari raya dengan hasil padi ; tahun ni pendapatan masing masing agak lumayan..senyum je orang2 kampung ..kalau ditanya bebudak dapat collection duit raya banyak tak?

...biasa , kurang lagi dari tahun lepas...ehh macam mana tu?

BERJIMAT CERMAT MUNGKIN !

Alhamdulillah..walau mewah sekarang tak semestinya nak dihabiskan masa tu jugak kan..

Dalam gambar ; motosikal Honda CG125, dah jadi 'tukun darat'...motosikal tu la aku belajar tunggang...haha serius nostalgia lagi motorsikal ada clutch tuu..dah berkarat tapi body masih steady...acah jerk !

Lepas bergambar terus balik San Pedro..



Bagus ada simpan gambar lama..

Assalam..

Bila dah kelamaan lepak di rumah mertua...memang tak tau nak buat apa; mengemas...konon la tapi lebih kepada menyelongkar sebenarnya..haha.

MamaD tunjukkan album gambar lama yang telah diconteng oleh budak nakal masa kecik kecik dulu...sapa lagi kalau bukan Nurhusnina, anak sulung kami.
Melihat gambar dua beradik..teringat saat keghairahan melihat depa membesar depan mata..sekejapnya masa berlalu pergi..

Anak kami nina "buaih" (lasak) ..serius tak menang tangan nak kawal dia sorang..kesian mamaD pening kepala ... Hanis pulak, dia pendiam sangat...sampai ke mana saja nak berpelukan dengan mama..

Ada gambar tahun 1996..jejaka baru kahwin masa tu..walaweii. ...tak boleh lupa kisah lama,. Bertapa terujanya masa tu datang KL masuk MINES main ais/salji sama sama mamaD..

Bagus juga ada gambar lama...banyak kenangan indah ; menggamit memori silam..


Denda : Berdiri atas Kerusi

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh !


...tunggu punya tunggu adik tak keluar kelas lagi . kalau masa aku dulu , sahih dah kena denda punya...kali-kali sifir tak hafal..huhu kes malas menghafal.

tapi kes Umairah waktu balik tengahari semalam , boleh pulak cikgu terlupa....timeUp cikgu !!, ...ada ibubapa yang gusar menunggu di luar, panas lagi tu...grr !

teringat masa kechek dulu..

zaman pcl skolah rendah dulu kalau tak hafal sifir kena denda cmni.... " sekarang ni ada lg ke  dik (Umairah)? "


"Wallawey woot..woot!! Blogging Mau Ikhlas..Terima Kasih baca-baca di sini"


Sarung ke.... kain sarung ! (18sx)

…aku dah kembali ke zaman student dulu masa  menyewa kat TC .
Errk! Zaman Polytec kat Tmn Cempaka Ipoh…

Pada suatu petang sedang kami mengilatkan motor, terdengar orang bagi salam..
“Assalamualaikum abang!”(3x)..biasalah umah org bujang pintu pagar tak penah bertutup kecuali takde org kat dalam.., kelihatan dari luar mamat Pakistan.
“Abang mau beli ka, saya ada bawa baju ,seluar,spenda, sarung..murah saja!
“ini barang semua boleh hutang juga..abang”
Aku n member bukannya nak beli sangat pon tapi saja syok nak menyakat mamat tue…
“ini apa barang u cakap tadi?” aku bertanya.
sarung ke kain sarung !” aku mengusik.
“Ini kain sarung orang pakai sembahyang” ..sambil tunjuk kat aku.
“Lain sarung tak der ke?” ..mamat Pakistan sudah pening.
mamber aku siap gelak2 lagi.
“sendiri pakai saya ada, besok mari tunjuk!!” ...macam geram jer mamat kat aku..
“itu sarong jangan beli murah punya, kalu koyak , sudah lain cerita.
"saya ada bagus punya sarong"...kitaorang suka melayan pulak mamat nie..
"ada kaler hitam, putih ..belang2 pon ada”
“Errk! ..belang2..” cam excited jer kawan aku tue.

Di pendekkan cita…
KEESOKKAN harinya…tunggu punya tunggu..tak nampak batang hidung mamat Pakistan tue..
Satu bulan lebeh kot , baru dia datang..aku pon dah lupa dah pasal tue..

“Assalamualaikum, abang ada ingat lagi ka?”…
“itu sarung saya ada bawa..mau tengok ka?”






"Lain sarung yang tak boleh koyak punya saya tak boleh jual sini, ..abang mau lain tempat beli"

"ini sarong kita orang saja pakai, lain orang saya taktau..ini baru lagi, abang mau ambil lah".

dalam pikiran aku " oooowhhh!! mamat pakistan nie tak pakai spenda rupanya....
..
..
.
Ooowh baddd !!
sampai sekarang dia masih menyimpannya sebagai koleksi peribadi. .."never try it" katanya...haha.


Haaa..tengok apa tu Pak Maon !!

salam...

emm spontan pagi ni, mungkin ada yang masih ingat apa yang di lakukan oleh Pak Maon (Allahyarham Mahmud june) dalam filem 70an tersebut...haha cer teka?



...itu zaman takde youtube...haha sekarang ni senang2 je boleh dapat...kan !

so, PCL nak ingatkan walaupon benda ni dah sedia maklum sangat2...tapi nak juga ingatkan kepada ibu bapa supaya sentiasa berwaspada terhadap anak2 tentang penggunaan internet.....isteri2 pon sama gak , sesekali tegok2 suami anda sama, dok sengeh2 sorang2 depan laptop...sorok2 lak tu...haha gi intai tengok ! kang jadi cam Pak Maon plak....

La..la..la..la.. huhuhu.

ok bai2 dulu lah.

..




SEGMEN : Lagu Ini ...

Tajuk/Lirik Lagu: Di Sana Menanti Di Sini Menunggu
Penyanyi: Ukays


Seumur hidup aku
Ini yang pertama
Pintu hatiku diketuk
Oleh dua wanita
Punyai ciri selama ini ku cari
Berbeza wajah ayunya tetap asli

Kalau ku pilih di sini
Apa kata di sana
Kalau ku pilih di sana
Di sini akan terluka
Perlukah aku pilih keduanya
Bahagi kasih adil-adilnya

1
Sungguh ku merasa resah
Untuk menilai sesuatu yang indah
Namunku ada pepatah
Yang aku gubah...

Di sana hanyalah menanti
Sampai bila pun ku tak pasti
Bertanya khabar melalui tinta
Jarang sekali bertemu muka
Namunku tahu dia setia

Dan di sini tetap menunggu
Berada jelas di mataku
Kasih tak luak terhadap aku
Sanggup menunggu kata putusku
Sayang ketabahanmu menawanku

( ulang dari 1 )

Ku terima satu nota
Ringkas tulisannya
Dia sedia undur diri
Dan memaafkanku
Katanya anggap ini satu mimpi
Yang datang sekadar...
Untuk menguji...


.....tapi sebenarnya dia masih setia dengan ku sehingga kini...bila dengar je lagu ni macam terasa nak balik semula ke zaman tu...huh ! impossible lah ..
so, rasa cepat2 nak balik rumah je...kerana dia menanti di sana.

korang nak kongsikan jugak....boleh la join segmen ini :




Tarikh tutupnya 28 SEPTEMBER 2011 pada jam 12 tengahmalam.

ok, bai2.

..



Kisah Ramadhan ..dulu2..


...Assalamulalaikum pembaca sekalian.. sila klik pada tajuk entri...[siaran ulangan]



Ingin Ku Teruskan... masa berlalu...

"Menitis air mataku bila kenangkan peristiwa lalu bertapa payahnya mak abah kita mengajar anak2nya untuk menjadi orang2 yang berilmu...walaupun aku tidak sebaik mana kebolehan mengaji seperti mereka, tapi aku akan sedaya upaya melapangkan masa untuk mengajar anak2....." petikan dari..
>http://villakejora.blogspot.com/2010/01/mai-mengaji-ngan-atok.html


Alhamdulillah...Ramadhan dah makin dekat...selalunya lah kan sesuatu yang terbaik akan dilakukan, aku ni bukan 'hipokrit'...taulah! ..segala amalan baik akan berganda pahalanya...

di bulan puasa lah ramai orang dapat hidayah...semuanya nak buat perkara baik, kalau nak minta pertolongan ape ke ...elok sangat lah tu, senang2 je ..dapat punyalah garenti!!..ada yang berlumba2 nak buat kebaikan...syukur alhamdulillah.





Bagai Air Sungai Mengalir....

..Begitulah Ingatanku Padamu.





hahahaa...cintan pulak aku malam ni....

ni bukannya aperrr..teringat jerrr....

Sebuah pemberian pertama berbentuk frame oleh Memadiana semasa kami bercinta sebelum bernikah kira2 15 tahun lalu....

ehh nostalgianya....exclusive lagi !

..


Apa Salahnya...

Owh...mengingatkan aku kisah kita ...

hah..sesekali berangan apa salahnya...
bila aku terlihat staf2 perempuan di ofis aku ni sedang menikmati perubahan hidup dari bujang, berkahwin dan seterusnya membina keluarga bahagia...syukur Alhamdulillah, sangat membahagiakan..

dorang tu baru tahun lepas je buat kenduri...dah nampak hasil perkongsian yang boleh membahagiakan pasangan masing2...sungguh proaktif !

bukan jeles, tapi turut merasakan saat kegembiraannya...

bertapa syoknya bila tau nak dapat baby...bukan kepalang lagi membeli belah..scan belum lagi buat dah siap beli itu ini...terlebih exited la mungkin.

dulu aku pon macam tu..takyah nak menafikan semua tu...betul kan bapak2 sekalian?

Aku cuma teringatkan suatu ketika dahulu saja..tiada apa yang berlaku...

emmmm...okay !...terima kasih la ucap tahniah dan komen, mungkin tu satu doa dari korang semua...amin.

p/s : bisa buat mamadiana kaget nih kalau tengok entri sebelum ni...cool sayang, ..tu perasaan biasa bagi setiap lelaki yang bergelar suami.


Elakkan Merokok dan Jauhi Perokok

gambar hiasan : beruk kok!

Salam bahagia semua...

ada yang bertanya kenapa anda kelihatan atau nampak sentiasa muda dan sihat ?? (bukan perasan ek..perasaan..huhu)

sudah terjawab pada tajuk entri kali ini...

bukan bermaksud untuk menjauhi perokok itu kita mesti menjauhkan diri daripada mereka berterusan..tengok tempat lah ye..time dorang merokok kita mintak diri la..jangan kita bersekongkol sekali...dorang hembus kita sedut..lagi bahaya tuh!.

"Kalau yang memang hisap rokok tuh, no comment la. Untuk pengetahuan, asap rokok secara tidak langsung mempercepatkan proses penuaan seseorang kerana asap tersebut akan menyerap kandungan oksigen pada kulit dan melambatkan pembentukan sel-sel baru sehingga membuatkan wajah kelihatan pucat serta mengundang garis-garis halus pada mata".
>lain2 petua boleh diikuti di SINI.

Tapi ada yang tak sedap didengar dari kalangan artis baru yang telah membuat kenyataan tentang rokok boleh memantapkan vokalnya..rasanya kurang cerdik masa bercakap..aku tidak akan mengulas bab ini..kalu nak bace sila ke SINI.

Aku pon dulu pernah jadi perokok..erkkk! tu sebelum kawen la..sekejap je , rasa insaf datang cepat...haha ada orang kata seru belum sampai nak berenti rokok cmner???

cara aku ketika itu..

gambar hiasan

megunyah cloud9 selepas makan nasi...memang time ni asyik terbayangkan rokok je..alihkan perasaan tu kepada coklat cloud9...berat badan naik sikit takpe sebab sebelum ni dah kurus pon...lebih baik dari rokok ..silakan lah cuba kepada sesiapa yang berharat untuk berhenti merokok. (tidak semestinya cloud9 sahaja..lain2 jenis coklat seumpamanya pon boleh dipraktikkan mengikut keselesaan).


p/s :selepas beberapa minggu ia berhasil...lepas tu kena pikir pasal cmner nak berenti makan coklat plak...hahaha.


Kenangan Deepavali

Assalamualaikum...

Petang2 cmni baru ada masa nak update kan..hehehe..
bukannya selalu ada masa terluang...lagi2 dekat nak cuti Deepavali ni...mulalah plan bercuti.

upps! apa kena mengena Deepavali dgn villakejora...jiran2 pon xder yang berugama Hindu..
ni ha sebab teringat suatu peristiwa dolu semasa form four...
nak sangat beraya umah dorang (India)...nak merasa meruku, tosei, wadei n segala macam manisan..

...memang rapat sangat dengan macha ni...dia ajar aku cakap India...sikit bole la paham cakap jer tapi tak reti nak gunakan dalam bentuk ayat yang sempurna.... Macha ni nama betul dia Arumugam.. sama cm mendiang gol keeper M'sia dolu...dan dialah orangnya yang jd gol keeper ktorang semasa di SMVNT suatu masa dolu...kebetulan kan! juara peringkat daerah je..jadilah tu.

...Pagi2 dah pakat dgn 3 org kawan2 sekelas menuju kerumah macha ni...
Layanan kelas gitu..biasalah rumah orang kaya..anak tokeh ladang sawit...sebelum tu ktorg dah sound siap2...kuah kari suruh mamak muslim masak..ayam kena semelih ikut cara Islam..mcm2 lah ktorg request...alah sekali sekala...bukannya selalu..tapi famili dia ni memeng bagus...dituruti segala permintaan ...wallahu'alam..rasanya dia tak buat naya kat ktorang.

...Dua org kawan aku ni , selamba je melantak dengan gaya sendiri, maklumlah xder tetamu lain masa tu, hanya kami berempat saja di ruangan tamu yang rumahnya ala2 hindustani begermalapan dgn lampu2 dan tangga pusing lagi...time tu kalau pasang lagu koc koc ho ta...memang pusing pokok pisang pnyer..lari naik turun tangga...nak kata jakun tak juga, umah aku pon ada tangga tapi tak pusing la..huhuhu.

..Kuah kari ayam bersama tosei jadi menu utama...aku tak lepas nak telan sebabnya rasanya lain sikit...bau keling kuat sangat...aku belasah jgak tapi cicah susu pekat la plak...

Datang naik bas...masa tu motor tak layan lagi...budak baik mana ade main motor lagi...
Tunggu punya tunggu sampai ke petang hujan turun lebat sangat...sorang demi sorang tetamu dorang datang...kami terus dihimpit dengan kemeriahan dorang...tak bole 'masuk' bukan raya kita susah nak join...

..Mungkin tengok ktorang gelisah semacam je..brader yg baik hati hantar ktorang kat bus stop.
"sempat ucap Heppy Deepavali"...dan itulah kali pertama dan terakhir mungkin...ada lagi kah selepas ni....tunggu Jumaat nanti.

.


Keriang Dot

pokok keriang dot

Buah Keriang Dot..like anggur M'sia...



Buah Keriang Dot.



Artikel mengenai buah keriang dot pernah muncul di salah sebuah akhbar tempatan yang bertajuk ” Buah Keriang Dot yang semakin Pupus”. Jadi, tanpa melengahkan masa, biarlah saya ringkaskan serba sedikit mengenai buah ini. Bagi mereka yang tinggal di kawasan utara tanah air sudah pasti mengenali buah ini. Namun, ramai lagi generasi masa kini tidak lagi mengenali pokok dan buah keriang dot kerana pokok ini semakin sukar diperoleh. Jika dahulu ia mudah didapati di kawasan hutan dan pinggir kampung, kini buah ini semakin lama semakin berkurangan.
Dipercayai, pokok keriang dot hanya berbuah sekali dalam setahun sekitar bulan April hingga Mei dan buahnya akan bertukar menjadi warna hitam apabila benar-benar masak serta meninggalkan kesan berwarna hitam pada lidah apabila dimakan. Buah ini mempunyai rasa sedikit kelat namun manis apabila benar-benar masak dan kaya dengan khasiat daripada segi perubatan.
Apa yang menarik mengenai buah ini ialah gugusan buah keriang yang masak kelihatan sama dengan buah anggur. Dari segi khasiat perubatan, ia membantu mengurangkan kadar gula dalam darah bagi pesakit kencing manis. Selain itu, biji buah keriang dot juga boleh dikeringkan, ditumbuk dan dibancuh dengan air panas untuk diminum.
Bagi sesiapa yang pernah mencubanya, anda pasti mempunyai sesuatu pengalaman untuk dikongsikan…




p/s : baru tadi jiran bagi...isteri dia hamil ..rasanya mengidam kot sama macam kak ipar aku dulu ...



Bila Orang 'Kedah' Masak Patin Tempoyak...

gambar hiasan


Salam...

Segalanya bermula setelah ipar aku yang bertemu jodoh dengan orang Pahang,
..memang sudah terkenal masakan orang Pahang ni yang popular adalah ikan patin masak tempoyak..


rombongan Mak Kiah ke Temerloh

Kunjungan kami sekeluarga ke Temerloh disambut dengan hidangan spesel ni...sudah menjadi trend dorang sana menyajikan hidangan seperti patin masak lemak tempoyak bersama patin goreng dengan bawang dan cili padi tumbuk...

Dua tahun sebelum ni kami sekeluarga tak pernah merasa atau teringin nak mencuba2 masakan ini lagi2 berasaskan ikan patin sebab kat Sp memang susah nak jumpa..

Walaupon ada dijual kat hypermakrket, tapi kebanyakkannya ikan tu dah lembik..ada juga baunya hanyir..tak tau lah dari mana datangnya.

Sejak dari tu dan seterusnya bila dorang ni sesekali balik kampung..ikan patin adalah menjadi kewajipan untuk dibawa kepada keluarga metua di Kedah...
so, lepas tu resipinya telah disebarkan kepada adik beradik yang lain termasuklah mamdiana...

Okay...kembali kepada tajuk asal...
kebetulan ada ikan patin kat pasar kemboja semalam dah terbeli...(bukan sekali tapi dah banyak kali beli..rasanya tak hanyir langsung..best!)
tiada apa yang perlu difikirkan lagi..tempoyak sememanngnya dah ready dalam peti ais tu (buat sendiri gak tu).

mula2 tak berapa menjadi tapi taknak komplen kat sini (hati bini mau jaga wooo)..dah banyak kali masak patin tempoyak ni semakin sodap la plak...orang2 Temerloh datang pon dorang dah bagi thumbup...pass! kata dorang.

Sekarang ni dah jadi kebiasaan menu untuk hari Isnin tghari dan malam adalah patin....
patin masak tempoyak,..patin goreng cili padi,..sesekali tukar patin masak cabai(cili), patin asam pedas..dan segalanya mona fatin...







> pics credit to google


Sudah menjadi kebiasaan...belum cuba belum tau, dah tau kena masak sendiri baru peeerhhh!..

Selamat menjamu selera !

p/s : Sila kan menggoogle untuk resipi selanjutnya.

.


citer ramadhan ..dulu2..

Rentetan Puasa Ramadhan....tah sape tah...!!




Zaman kanak2 hingusan..

Memang konpom x pose..pagi2 dah kena suap..nak bg makan pon susah ,siap mak main kejar2 lagi..

Time org buka pose…time tulah paling besh..nangis kuat2 nk join sekali..

Mak xleh gi solat Tarawih walaupon surau sblh umah….nangis je keje budak nie..asyik nak nyonyot je..hik2.



Zaman kanak2 nakal..

Bangun sahur sama2..pas 2 tido balik sbb x selera nak makan..pg2 dh tanya

mak nak sarapan apa..??

Naik basikal ramai2 ngn kwn2…balik mintak air ..dahaga, mak suruh gi kedai..kata x larat…mmg susah sgt klu nk mintak tlg.

Time buka pose ngalahkan org pose…air segelas, nasi sepinggan x cukup

…huh dasyat !..tp badan x sebesar mana pon..

Org solat maghrib dia main meriam buluh…x pon main gendang, Org solat Isyak n sunat Tarawih dia main kejar2, org more dia tumpag sekaki…haha time tu

memang besh…memeriahkan ramadhan la konon.



Zaman akil baligh…

Bangun sahur paling liat sekali… bukan dia nie..tp abg kepadanya..

Dah wajib pose..ofcoz x tinggal punya sbb mak janji nk kasi diut raya banyak kalau pose penuh…

Siang lebih tido dr berjaga..nk main2 takut terpecah plak.., sur

uh bu

at keja mmg x nak, suruh baca buku..baru mukaddimah dah terlena..

Time berbuka..rasa cm x cukup jer hidangan, melangut dpn meja tugu azan.

Solat Maghrib selalu kena paksa rela…mcm ayam patuk beras..(solat xpress)..ma

na taknya kwn2 dah ready nk main mercun.

Solat tarawih pon sama..pembuka n penutup saja…mak/ayah duk mark

ing jer..balik kena pulas telinga..padan muka..huhuhu!


Zaman Remaja Sekolah…

Bangun sahur kekadang jer tu pon kena tengok menu dulu..dok asrama biasalah makan x brp sedap , menu paling besh maggie rendam air sejuk.

Outing sesekali borong stok…, dpt biasiswa tgk wayang…bole bawak b

ekal lg, x leh selalu tp x penah kantoi pon !

time berbuka kena beratur panjang nk amik makanan..kalu bole slps Asar kena beratur dah..

menu paling besh adalah hr jumaat..bru hbs baca doa dah ade yg bangun nk tambah nasi..dahsyat2!!

Rutin asrama biasalah..solat,study,riadah sume kena polow kalau tak ‘mat point’ re

port kat warden..buat2 sakit perut bole la lepak dlm dorm.



Zaman dah keje privet…

Nak kata bersahur jarang sekali..sbbnya dh makan siap2 tgh malam dgn geng umah bujang, sumer warung, restoran cm dh kenal muka nie..

Banyak btui dugaannya..keja berat cm angkat mesin la plak…bukan dia yg buat tp mesin yg wt keja..kekadang tu terbabas jugak posenya…mana leh tahan awek ramai yg x pose terang2…hampeh tui !!

Bazar ramadhan x penah miss…pantang tengok sumer nk beli..

Time berbuka meriah sekali..kekadang supplier open table…makan free memanjang.

Yang wajib tetap terpilihara tp kekadang tu terbabas jugak…


Zaman skrg... keja gomen..

Ofcoz dah kawen n bekeluarga…umo dia dh berapa entah skang ??

Bangunkan anak2 utk sahur bersama..eh eh ! …senang plak dorang ni bangun…

Pegi keje..check email...bla..bla...

..

..

tunggu anak2 beso sikit ..biar dorang plak update...hehehe..

maleh da citer...tp dah banyak berubah..seharusnya ada peningkatan dalam kehidupan seharian....


p/s : Manusia harus berubah ke arah yang lebih baik dari sebelumnya..


## gambar2 sekadar hiasan sahaja..



Selembut Sotong !..bkn aku yg cakap tau !.

Salam, nak masak apa yang sedap nie...



eh! korang tau tak menatang ape ni...namanya selalu dikaitkan dengan sifat sesorang, kadangkala ia juga dikaitkan dengan benda2 macam pic bawah ni....hahaha saje jer nak tepek ..tapi ada betulnya kan?
macam sotong kering di jemuran...tak kesah la..tapi awas ek! nanti ada aktiviti mencandat plak kat kawasan perumahan
...






Sebenarnya ada kisah di sebalik tu...

Aku ingin berkongsi cerita mengenai kawan lelaki lembut.Suatu ketika dulu aku pernah belajar bersama pelajar lelaki lembut.Aku namakan dia ni ..Yusof (chup).Ketika itu Chup ni berada di Tingkatan empat.Orangnya memang cantik dan slim, mengalahkan perempuan.Kerja rumah yang cikgu bagi memang kemas dan dia ni memang baik.Tapi malangnya dia ni selalu diejek dan dipermainkan oleh pelajar-pelajar nakal. Sebabnya kat sekolah aku tu tak der perempuan.."wei ! sotong , hang mai sini"..Geram juga aku dengan sikap pelajar yng suka mengejek peribadi orang lain...jangan ingat aku geram kat dia plak...siut ! hahaha.


Selalu aku nasihatkan kawan2 lain agar tidak mengejek Chup dan bergaul dengan dia ni dengan baik.Semoga dengan cara macam ni, ia akan membantu Chup untuk kembali kepada fitrahnya yang asal.

Tapi,mungkin Chup tak tahan diejek dan mungkin juga ada kejadian yang tak diduga lagi memalukan...apa lagi kes ****t la..,dia pun berhenti sekolah.Selepas lebih kurang 5 tahun,aku bertemunya kembali .Terkejut tengok penampliannya yang bermake-up..m
emang nampak jambu.. sambil bergelak ketawa dengan seorang lelaki yang lebih berusia darinya.

Kali kedua aku berjumpa lagi dengannya di sebuah restoran untuk mebeli sarapan .Ucup masih lagi bersama lelaki tersebu
t.Kami saling berbalas senyuman dan bertegur sapa...dia bagitau namanya sekarang Yus.. dia dari Kuala Lumpur.Tapi aku masih ingat lagi ayatnya...."Dulu lain.Sekarang lain"...aku tengok sama je dulu dan sekarang....rasanya lebih lagi kot dengan gaya penampilan nyah...mungkin saja untuk mengingatkan aku yang dia ni adalah seorang lelaki..Selepas itu aku beredar dari situ..

Aku tak malu untuk mengaku dia ni sebagai kawan cuma aku sedih dengan sikap masyarakat yang suka mengejek orang seperti dia ni. Sepatutnya kita membantu dia ni kembali kepada asal.Dapat tolong sikit pun tak pelah.Dapat juga pahala.Kalau kita tak dapat menolong, janganlah kita menyumbang kepada kerosakan hidup golongan ini dengan mencaci dan menghina.

Sebagai pengajaran dari cerita ini, kepada
ibubapa janganlah didik anak lelaki macam perempuan.Kalau tengok anak dah ada gaya nyah....hantarlah pergi buat aktiviti2 lasak seperti taekwando ker,silat ker...Yang penting banyakkan bedoa untuk kebahagiaan anak dunia dan akhirat.

“Robbana hab lana min azwaajina wa zurriyyaatina qurrota a’yun, waja'lna lil mutaqiina imama”


Maksudnya: “Ya Tuhan kami berikanlah kepada kami pasangan dan anak-anak (zuriat) yang menjadi penyejuk mata dan jadikanlah kami pemimpin kepada orang yang bertakwa”


Semoga Allah Taala memberi taifik dan hidayah kepada kawan ku Yusuf...(Amin).






SARONG !!

TERKENANG SEMASA DULU.....


Tuan Che'Pit dah bukak cita pasal sarong dalam komen entry semalam.
…aku dah kembali ke zaman student dulu masa dok menyewa kat TC .
Errk! Zaman Poli kat Tmn Cempaka Ipoh…
Pada suatu petang sedang kami mengilatkan motor, terdengar orang bagi salam
“Assalamualaikum abang!”(3x)..biasalah umah org bujang pintu pagar tak penah bertutup kecuali takde org kat dalam.., kelihatan dari luar mamat Pakistan.
“Abang mau beli ka, saya ada bawa baju ,seluar,spenda, sarong..murah saja!
“ini barang semua boleh hutang juga..abang”
Aku n member bukannya nak beli sangat pon tapi saja syok nak menyakat mamat tue…
“ini apa barang u cakap tadi?” aku bertanya.
“sarong ke kain sarong !” aku mengusik.
“Ini kain sarong orang pakai sembahyang” ..sambil tunjuk kat aku.
“Lain sarong tak der ke?” ..mamat Pakistan sudah pening.
mamber aku siap gelak2 lagi.
“sendiri pakai saya ada, besok mari tunjuk!!” ...macam geram jer mamat kat aku..
“itu sarong jangan beli murah punya, kalu koyak , sudah lain cerita.
"saya ada bagus punya sarong"...kitaorang suka melayan pulak mamat nie..
"ada kaler hitam, putih ..belang2 pon ada”
“Errk! ..belang2..” cam excited jer kawan aku tue.

Di pendekkan cita…
KEESOKKAN harinya…tunggu punya tunggu..tak nampak batang idung mamat Pakistan tue..
Satu bulan lebeh kot , baru dia datang..aku pon dah lupa dah pasal tue..

“Assalamualaikum, abang ada ingat lagi ka?”…
“itu sarong saya ada bawa..mau tengok ka?”






"Lain sarong yang tak boleh koyak punya saya tak boleh jual sini, ..abang mau lain tempat beli"

"ini sarong kita orang saja pakai, lain orang saya taktau..ini baru lagi, abang mau ambil lah".

dalam pikiran aku " oooowhhh!! mamat pakistan nie tak pakai spenda rupanya....
..
..
.
Ooowh baddd !!
sampai sekarang dia masih menyimpannya sebagai koleksi peribadi. .."never try it" katanya.


...terimakasih Bondaku..teringat kampung kita.



Salam....rakan2 n kulaaan.

dah lama aku kadak balik kampung..kadak bisa bersurah banjar...kadak tahaga kulaan di sini..sibuk dengan gawiyan ..kadak sawat handak menjanguk kulaan di kampung...semuanya kadak..kadak..kadak..sampai blog ni pon kadak berupdate...
Di rumah ku kadak ada sapa yang bisa bersurah...kadak maharati !!
Hari Sabtu yang lepas mak aku ada datang dari kampung, saja nak ziarah kami di sini kebetulan dia pergi rumah adik aku kat Klang ari tu..datang sekali dengan adik2 ku yang lain, jarang sekali bondaku nak bejalan2 jauh, itu pon kalau ada yang bawak sampailah hajat. Kunjungan diaorang dengan membawa buah tangan spesel yang
mengigatkan aku kisah2
silam di kampung dulu...nak tau apakebenda nya tu?
...wadai kalakatar..bagi sapa yang berketurunan Banjar tu almaklumlah..tapi bagi mereka yang tak tau atau buat2 lupa...silalah klik link disini untuk mengenalinya secara lebih dekat lagi.

...sambil makan2 dan sembang2 tuh teringat aku pada jalan2 kenangan semasa kami masih bersekolah di sana yang kini sedikit2 dimamah usia. Terima kasih pada sahabatku Awa yang mana aku telah cilok gambar2 dari FB beliau...nanti aku mintak izin kemudian..






Terima kasih bonda kerana datang kerumahku dengan buah tangan yang spesel tuh..

Kalau korang nak tau tentang kampungku sila klik disini.
























mengidam MOI sup sayur....


Mama...ada orang mengidam moi sup sayoq la...hehehe.
tak pa lah nanti mak mai sini kita buat makan ramai2.
Mak punya resipi lagi mantop..!
Ini moi bukan sebarang moi...Moi sup ni la buat Pak mertua aku masuk ICU dulu...sedih bila terkenangkan. Arwah Tok Abah penah kata kat kawan dia "moi bini aku buat tak sama macam hangpa makan kat kedai tuh..lagi sedap tau"..
Tapi bukan sebab musababnya arwah pergi meninggalkan kami..dah 8 thn arawah kembali kerahmatullah..Al-Fatihah...semoga rohnya ditempatkan dikalangan org2 yang beriman.


Pasar Malam






"Marrrii!!....marrrii!!...rrappat!!..rrappat!!..bole campurrr!!..bole campurrr!!..murrrah sajja!!..murrah sajja!!..yahhh!! marrii..marrii!!." (peniaga ikan n sayuran)

Aku tengok mamaDiana senyum, adik n kakak pon sama gak...keras perut menahan gelak...aku selamba jer sbb dah biasa dgn keadaan pasar malam, jerit pekik n lolongan para peniaga membuatkan keadaan riuh rendah, yang buat aku kagum tu pekikan yang membingitkan telinga tu adalah datangnya dari seorang yang nampak ayu bertudung, kalau tomboy tu lain lah kan.. mesti brutal punya...


2 har1 berturut2 aku n famili berjalan2 kat pasar malam area Banting ni...saja nak membeli barang2 dapur n nak ingat balik zaman aku penah berniaga pasar malam...3 tahun beb aku buat parttime bisnes macam ni..mulanya suka2 jer..bila OT takde mulalah jadi sukaduka..


Kampungboy Waffle Cake Corner @ Sp Kedah.


KAMPUNG BOY WAFFLE CAKE..Aku n member ofis (Mazlan) sain kontrak jadi partner, berbekalkan sedikit modal maka bermulalah bisnes ni...Pasar malam yang pertama kami terjah ialah Pasar Malam Taman Ria...Fuhh! tak sangka beb...ramainya orang keliling meja buat kami jadi gabra..maklumlah first time tak tau nak handle macam mana...hahaha..malu tak tau nak habaq, tapi bro Mazlan rileksjer...akhirnya hari pertama berniaga berjalan dengan lancar dan buat kali pertamanya keuntungan mencecah seratus ringgit...okayla tu partime.


Pasar malam kat area Sg Petani ada tiap2 hari tapi lain2 tempat la..,antara pasar malam yang kitaorang masuk ialah Pasar malam Tmn Bandar Baru (Ahad), Sg Layar (Isnin), Tmn Ria Jaya (Selasa), Tmn Ria/Sg Lalang (Rabu), Tmn Kempas (Khamis), Sg Layar (Jumaat) n Tmn Peruda/Tmn Ria Jaya (Sabtu)...Huhhhhh!! pukul keliling tu beb.


Waffle cake merupaka bisnes terbaru kat pasar malam, selalunya kita cuma nampak benda ni ada jual kat supermarket je..sampai sekarang pon rasanya tak nampak lagi lah kat pasar malam..kalau aku tak silaplah. Lain2 benda makan yang kitaorang jual ialah corn cup, kaya ball n air minuman..yang ni biasa lah.



Bila dah ada kat sini aku terasa hati juga nak buat macam dulu, tapi nak mulakannya balik tu susah sikit la..anak2 pun dah besar..nantilah aku fikirkan n bincang balik ngan mamaDiana.

Harus diingat kepada para peniaga pasar malam n pengunjungnya juga..tunaikanlah keWAJIBan kita, berjual beli lah dan solat Maghrib jangan diabaikan..Islam itu memudahkan dan bukan menyusahkan.





p/s : resipi waffle cake akan menyusul.