Showing posts sorted by relevance for query bahagia. Sort by date Show all posts

Niat kita sama, ingin sihat dan berkongsi rasa..

Bahagianya mereka ..


Bila tengok orang sekeliling kita hidupnya gembira, bahagia.. macam tak ada masalah, alangkah bestnya. Ada rasa kecemburuan.. eh bahasa aku.. ya kejelesan positif ! . Diaorang boleh pun.. kenapa kita tak macam tu ? Hurmm..

Dan bila orang nampak kita, itu juga yang sama diperkatakan.. kita sebenarnya tak sedar yang kita pun hidup bahagia.. bahagia yang kita rasa, orang lain tak tahu..

Kesimpulannya, bahagia ada pada diri dan cara tersendiri. Tak perlu nak berdengki tetapi boleh untuk memperbaiki kualiti diri.

Ni contoh.. bab makan, ada yang sangat bahagia bila boleh sediakan makanan, beli makanan dan makan makanan lazat.

Hidup kaya raya bahagia, hidup sedehana bahagia, hidup susah pun ada bahagianya.
Cuma bila dah kaya raya, tiba masa jadi susah miskin, mungkin di situ akan rasa kehilangan nikmat bahagia sama sebelumnya, mungkin di suatu sudut lain ada bahagianya menanti.

Bila kita senang kita kena pandang orang yang hidupnya susah dari kita, dan bila kita susah kita kena sedar bahawa ada lagi orang yang lebih susah dari kita. Bersyukurlah dengan kebahagian kurnianNya.
Ok, sedikit motivasi untuk diri ini semoga tidak terlalai dan menjeleskan perasaan orang lain.

*******

Atkins Diet, resipi atkin : Dadar Gulung Sayur Berlada


Ini menu yang disediakan oleh mamaD pagi tadi, kitaorang sarapan kekonon nak beratkins semula.. belum confirm nak buat sunguh-sungguh, in case.. kalau lah tak terikut tak jadi hal sangat..
atkins

atkins

atkins
Dadar Gulung Sayur Berlada ~ mamaD
Kisahnya dengan atkins diet ni memang real menjadi.. serius banyak turun berat badan, saiz pinggang mengecil dan langsing haha.

Bila teringat suatu masa dulu, kembali teringin nak makan menu-menu atkins yang biasa mamaD buatkan.

Alasan kukuh adalah .. berat badan kami masing-masing dah menaik, selera menambah..huhu . Kalau lah konsistan diet beratkins sampai sekarang agaknya.. (perut leper walau tak ada sixpack) 

(Makin jeles la kawan-kawan kita )

Since menu ini belum ada nama khasnya, aku akan namakan "Dadar Gulung Sayur Berlada" ; nama biar panjang tapi sekejap aje nak ngap dia..

Dadar gulung sayur berlada ni khas untuk Atkins Diet , nak sediakan sangat mudah, 10 minit lebih kurang dah ada dalam mulut, tinggal nak kunyah telan saje..

Ok, pagi tadi dah masuk instgram @nazleeismail dan ada yang bertanya.. aku jawab kat sinilah dengan resipinya :

Memula kacau telur ayam dan gorengkan dadar nipis di atas kuali yang tak melekat.. jangan letak minyak ok.

Siap goreng dadar , letak tepi dan siapkan bahan lain :
Hiris kepingan timun jepun.
Hiris bawang
Campurkan mayonis
Campurkan serbuk lada hitam

Jadikan bahan tersebut sebagai inti, gulungkan telur dadar tadi macam buat popia dan siap gulung potong 2 inci, golek atas pinggan .. /ambil gambar pada angle yang terbaik dan..

Ok siap untuk di makan resipi dari #mamaDcafe . alhamdulillah boleh kenyang.








Bahagia kita bagaimana?

Bahagia kita bagaimana?
Rasanya tidak bahagia kalau anak-anaknya derhaka,
isterinya selalu membantah,
tanggngannya selalu buat dia resah.
Ini yang ada difikiran oleh sebilangan suami.

Bahagia kita bagaimana?
Ada rakan  selalu buatnya sakit hati,
jiwanya selalu tak tenteram dan
hawa nafsunya selalu diturutkan.
Ini yang difikirkan oleh teman yang sensitif.

Bahagia kita bagaimana?
ada ibu bapa jarang ditanya khabarnya.
datang bila ada masalah, pergi hilang dengan kehidupan sendiri.
Anak yang berfikiran waras selalu ingat bahagia.

Bahagia kita bagaimana?
Duniawi tepat , ukhrawi tak sempat.



Bahagia kita boleh berjangkit kepada orang yang memerhati...


Ada sebahagian dari kita boleh menghabiskan waktu sehari penuh hanya untuk membaca, berfikir, mengarang atau menghafal , kalau ikutkan normal praktis sebenarnya perbuatan itu tidak bagus atau tidak sihat bagi mental seseorang , ... sebaiknya lakukanlah semua kegiatan itu sesuai mengikut keperluan saja dan yang lebih penting.

kita faham , ada orang tertentu....itu memang pekerjaannya ...hidup dan matinya hanya untuk itu...kalau tak 'miss soru' katanye.. .

Tapi bagaimana mendapat bahagia ? ...merasai bahagia ?.,  mesti ramai yang akan kata itu adalah subjektif dan tak dapat nak diberitahu serta fahamkan kepada orang lain secara terang dan nyata !

Solusinya..carilah kegiatan yang variasi kerana pergantungan daripada satu kegiatan ke kegiatan yang lain akan membuat jiwa akan menjadi lebih bersemangat .

Setiap orang yang punya fikiran waras akan sentiasa berusaha bagaimana untuk mendapatkan kebahagian melalui ilmu, harta atau kedudukan yang dimiliki. Orang yang paling bahagia di antara mereka adalah orang yang beriman kepada Allah swt kerana kebahagiannya tetap berterusan di setiap keadaan hingga dia bertemu dengan Penciptanya .

Salah satu bentuk kebahagiaan adalah hati yang terhindar daripada pelbagai jenis penyakit yang sangat serius contohnya seperti sifat ragu-ragu, mudah marah, berpaling daripada Allah swt, tidak yakin, tenggelam dalam perkara syubahat dan ikut hawa nafsu .

Anda nampak tersenyum pagi ini / hari ini..itulah kebahagian luaran  ; adakalanya bahagia itu boleh ditunjuk (bukan menunjuk2) dan ada juga masanya tidak perlu....insyaAllah bahagia kita boleh berjangkit kepada orang yang memerhati...

#beri mereka idea...








Perkongsian Malam Jumaat ; Umpama Cahaya..

Salam untuk semua..

Bahagia..ya bahagia..itu yang dicari...

Sesungguhnya bahagia itu bukan 'benda' yang akan berkurang bila diberikan, tetapi ia umpama cahaya yang semakin 'diberikan' akan bertambah terangnya.

Kata bijak pandai, umpama dengan menyalakan lilin orang lain, lilin kita tidak akan padam... tetapi kita akan mendapat lebih banyak cahaya.

Untuk kita bahagia, carilah orang yang paling hampir dengan kita dan bahagiaakanlah mereka.

# Kita tidak merasa bahagia selagi orang di sisi kita tidak bahagia.






Marilah kita renungkan bersama tentang Bahagia ...

Mencari Kebahagiaan Yang Hakiki

.....Ada yang berpendapat mencari kebahagiaan itu ibarat mengutip serpihan kaca yang pecah. Ada yang berjaya mengutip dengan banyak dan ada yang mengutip paling sedikit.Tapi tiada seorang pun yang berjaya mengutip kesemuanya. Kerana tatkala mengutipnya pasti ada yang terluka..'

Pernahkah kita bertanya dengan diri kita, adakah kita ini di antara orang yang bahagia?
Mungkin ada di antara kita pada ketika ini memiliki harta yang melimpah ruah, tetapi tidak merasa bahagia. Ada pula yang memiliki kemasyhuran dan kedudukan yang tinggi, namun tidak pernah merasa bahagia.

Kalau begitu, ternyata ukuran bahagia itu tidak terletak pada banyaknya harta, bukannya pada jawatan dan kedudukan, bukan juga pada ketokohan seseorang dan juga bukan dengan peluang melancong ke merata tempat. Lalu, di manakah kebahagiaan itu, dan bagaimana pula kita dapat mengecapinya ? Marilah kita renungkan bersama.....

# terima kasih cikgu Laniaz Nadiba ...




Catatan Blog Peribadi Boleh Buat Anda Bahagia ?

Salam..

Difinisikan dengan jelas dalam blog anda tentang apa saja yang membuat anda bahagia. Catatlah perkara-perkara yang paling membahagiakan itu secara berurutan .

Apakah kebahagian itu muncul setelah anda bertemu dengan seseorang tertentu, setelah anda pergi ke tempat tertentu atau setelah anda melakukan amalan kebaikan ?

Apabila anda boleh mengerjakan perkara itu secara rutin / konsisten / istiqamah...kemudian anda mencatat setiap perkara yang dapat membahagiakan anda itu di dalam sebuah catatan (blog umpamanya) , nescaya hanya dalam waktu seminggu anda akan memiliki satu daftar yang dapat membuat anda bahagia yang mudah diingat dan dibuat rujukan.

Kalau sesiapa sudah mulai mencatat dalam entri blog peribadinya , boleh lah godek-godek semula apa yang anda catatkan di dalam entri blog...

#saya selalu baca yang baik-baik saja yang mana entrinya lebih kepada kehidupan dan kekeluargaan... @mencari bahagia

#kebaikan yang dicatatkan bukanlah sekadar mahu menunjuk-nunjuk atau ada sifat riak dalam diri setiap blogger, malah impaknya adalah untuk panduan serta nasihat kepada semua pembaca.

Catatan Blog Peribadi Boleh Buat Saya Bahagia , Anda bagaimana?






Makin dekat makin tenang rasa ..

Orang yang tak pernah bahagia di rumahnya, maka dia tak pernah rasa bahagia di tempat lain walaupun kelihatan gembira di wajahnya ketika itu.. boleh faham tak maksud aku ni? walau sembunyikan perasaan tapi kita yang 'dekat' tetap boleh agak reaksi dari raut wajahnya. #istilah sebuah persahabatan yang akrab gitu.

Mencari Bahagia

kebahagiaan
Jam tangan mamaD, jam dia lebih mahal harga dari jam aku yang putih tu.. (gambar sebagai hiasan saja)
Tempat yang paling mententeramkan jiwa adalah rumah sendiri, kalau itu tak boleh nak mententeramkan jiwa semasa bermasalah... bawa-bawalah diri berkelana di masjid-masjid yang paling indah di kawasan berdekatan anda. Lakukan sesuatu yang jarang kita lakukan, solat sunat, mengaji atau membaca kitab agama dan seumpamanya di dalamnya. InsyaAllah ketenteraman ada di sana. Pengalaman ini dikongsi oleh salah sorang sahabat aku.. nasihat baiknya gini "selalulah dekatkan diri kita kepada Allah swt, makin dekat makin tenang rasanya"
dan satu lagi... Carilah bahagia dalam diam, sebab orang diam selalu disegani, orang yang tidak banyak bicara akan selalu dikasihi. Ingat... bala sering timbul akibat pembicaraan yang melampau.


Bab Rumah Tangga : Cari kebahagiaan .


Kebahagian sesebuah rumah tangga itu bukan saja terletak di bahu suami, isteri juga patut sama sama menjaga kepentingan rumah tangga yang dibina atas dasar yang dituntut oleh Islam.

Memang digalakkan oleh Islam, seorang suami itu mencari jodohnya di kalangan wanita yang baik. Baik yang dimaksudkan ialah isteri yang solehah yang memiliki budi pekerti yang baik serta patuh kepada suami sebagaimana menjalankan ajaran serta tuntutan yang terkandung dalam kitab Al-Qur'an .

Seorang isteri hendaklah sentiasa menjaga maruahnya, rahsia dalam rumah tangganya. Ini kerana dia adalah hak suaminya dengan mentaati Perintah Allah dan ajaran Rasul.

Ramai sudah maklum tentang tanggungjawab isteri, boleh dikategorikan berat tanggungjawabnya kerana ia tidak habis sepanjang hari dan waktu, sejak bangun pagi hingga ke tidur malam. Tanggungjawab seorang isteri itu akan bertambah berat lagi apabila mereka dikurniakan anak pula.

Saat kebahagiaan akan bertambah-tambah apabila hadirnya cahaya mata penyeri rumah tangga. Kebahagian akan lebih terasa jika kedua dua suami isteri mengambil peranan bersama. Membahagi tugas untuk membesarkan anak .

Setiap pasangan suami isteri perlu mencari bahagia, bahagia bukan datang begitu sahaja..
Kebahagian hendaklah berteras kepada nilai-nilai yang diredhai oleh Allah swt.

Carilah bahagia...setiap pasangan pasti menginginkannya. Adakalanya mudah dan penuh dengan kekangan dan ada juga mereka lalui tanpa dugaan besar...

...semoga kita semua nampak jalan-jalan untuk menuju bahagia dengan Redha Allah swt.

wallahua'lam











Sahabat Blogger PCL/mamaD Ucap selamat hari jadi di Fb saya ~Nordiana Mohd Saad

assalamualaikum, ..biar telah beberapa hari berlalu namun saya masih dan sangat teruja dengan kesanggupan anda bersama segmen pcl baru2 ni.. benarlah kata pcl.. rakan2 bloggernya memang sporting abis.. :)

ini bagi kategori 1 (segmen), saya diminta update  !  supaya semuanya masuk blog ni.., sambil menghargai sambil menilai untuk layak menang seperti hadiah yg dinyatakan .



  1. Yanty Lee ~Happy Birthday!
  2. Norazizah Hashim ~ Selamat hari lahir mamaD. Semoga sentiasa ceria, bahagia dan berjaya di dunia dan akhirat bersama keluarga tercinta .
  3. Yunus Badawi ~ Happy Birthday Nordiana
  4. Salmiza sapuan ~ Selamat hari lahir buat mamaD.. moga sentiasa sihat & bahagia dia samping PCL & anak2 yer... Moga sentiasa dirahmati oleh Allah SWT
  5. Maszull Mohd Noah ~ selamat hari lahir Nordiana Mohd Saad...moga dpanjangkn umur n sihat selalu...
  6. Nor Ahmad ~ semoga murah rezeki..happy birthday..diana
  7. Suara Hati ~ selamat hari lahir :)
  8. Azee Azwani Aziz  (gambar)  
  9. Ashikin Ramli ~ (gambar) (from me: Kirani Mia ; diarykirani.blogspot.com) 
  10. Rozila Mohd Zin ~  (http://memetlenggeng.blogspot.com/p/pengalaman-percutian.html) 
  11. Wardatul Asmar ~ Hapy Besday, semoga bahagia dunia dan akhirat..
  12. چهاي ماتجيواعين (http://mamasentimental.blogspot.com/2013/09/pantun-dia-yang-ku-sayangkhusus-untuk.html) (gambar)

  13. Norhazlina Mohd Zaki ~ (http://tinymummy.blogspot.com/2013/09/segmen-khas-sempena-ulang-tahun.html) Selamat Menyambut Ulangtahun Kelahiran Mama'D ...aka Nordiana Mohd Saad...wife to Pcl... ^___^ Semoga dipanjangkan Umur, Murah Rezeki, Bahagia di samping family, diberikan Kesihatan yang baik dan Sentiasa diBerkati Allah SWT...Aamiin.....God bless Us All...
  14. Mieza Jhaa K ~ Happy belated Birthday Mama'D.. Makin bertambah umur makin cute n awet muda..yeaahh! (gambar) **
  15. Eimah Shahrir ~ (gambar) ***

(** ) ~ selepas tarikh
(*** ) ~ sebelum tarikh (blog)

keputusan akan diberitahu kemudian (esok 10/9/2013)

Terima kasih kepada semua yg terlibat ..sporting : 

~diana



 



Carilah orang yang paling hampir dengan kita dan bahagiakanlah mereka

Salam untuk semua..

Sesungguhnya bahagia itu bukan 'benda' yang akan berkurang bila diberikan, tetapi ia umpama cahaya yang semakin 'diberikan' akan bertambah terangnya.

Kata bijak pandai, dengan menyalakan lilin orang lain, lilin kita tidak akan padam... tetapi kita akan mendapat lebih banyak cahaya. untuk kita bahagia, carilah orang yang paling hampir dengan kita dan bahagiaakanlah mereka.

Kita tidak akan bahagia selagi orang di sisi kita tidak bahagia.

>Lan Nadiba




[IKLAN] : Pets Supplyer - guinea ; abyru  , contact this no. 0176747267 (sharil)







Sepakat dalam keluarga


Bahagia yang kita cari ..


Korang suka tak bersantai mantai dengan keluarga?
Ke mana lokasi selalu pergi. Sapa yang deside? sapa yang punya plan ..selalu dapat kata sepakat tak dengan isteri, anak?

Hurm.. masalah kan?, kalau korang guna kuasa veto (suami)...habis lah. Kesian isteri, kesian ank-anak tak boleh bersuara membantah . Ada jugak suami yang buat gitu .. rileks je tanpa nak fikir pasal hati dan perasaan keluarganya yang lain.

Aku tak boleh ! serius kena fikir keseronokan bersama.. itu masalahnya, aku utamakan keluarga.
Boleh buat dorang seronok dan puas hati semua . Bahagia sangat rasanya.
Bersantai boleh, sesekali dengan kawan-kawan dan berkomuniti.. itu biasa, jangan kita terkongkong pulak..semuanya nak ada dengan family saja. Pandai-pandailah membahagiakan masa dengan semua orang disekelliling kita..


***

Pagi semalam aku ajak mamaD pi sungai nak pancing ikan patin. Kalau nak cari ikan patin segar boleh je beli di pasar tapi kalau membeli ...  feeling dia tak best. Nak yang dapat kail dengan tangan sendiri... (bagi yg minat memancing macam aku ni)

Bukan senang nak pancing dapatkan sekor patin, ikut rezeki jugak la.. kadang melangut jugak tapi yang bagusnya kalau ada peneman. Mmemancing ni sebenarnya tak boleh nak ajak orang yang tak minat, tak suka berpanas, penggeli dan lain lain seumpamanya. baru nak mula tak sampai setengah jam dah mula nak angkat kaki ajak balik..huhu.

Anak dara kami, Hanis tu biasalah.. bukan minat dia pi memancing. Baik berkurung di rumah . Tapi bagus jugak la.. kat rumah boleh rehat, boleh buat kerja sekolah.

Memancing di hujung minggu , aktivi yang jarang-jarang kami buat. Bukan menjadi kemestian kami berdua. Hanyalah hobi semasa kami. Kesepakatan menjadi keutamaan selain dari memenuhi minat dan keseronokan hidup berkeluarga. Buat apa yang kita suka asalkan keluarga kita bahagia.


Ada orang memang bermasalah nak dapatkan kesepakatan dalam memenuhi minat atau hobi pasangan. Cara aku mudah.. bertolak ansurlah, hari ni pi mancing ikut kita, esok lusa atau masa lain ikut la pulak minat isteri, anak2. kan mudah macam tu . Jangan pentingkan diri sendiri. 

Ramai yang kata memancing ni membosankan .. ye memang bosanlah kalau kita buat hal memasing , kan?
Kulit makin gelap kalau dah jadi pemancing tegar ~ ek elehhh kan ! 


18 tahun

 (Syukur Alhamdulillah) 18 tahun sudah bersama
~ semoga berkekalan hingga hujung nyawa.

Salam Sabtu.. sudah masuk tarikh 1 November rupanya...memang tak perasan langsung tarikh 'keramat' 1.11.1996,  lapan belas tahun lalu masa tu rasanya pengantin bergambar kenangan takda lah teling-teliang kelapa haha !... *ehh kepala :))

Bila dah teringat terus aku buat entri dan...ucap, Selamat Hari Ulang Tahun untuk pernikahan kami. Bagi kami hari bahagia kami adalah hari-hari , buktinya hari bahagia sampai tak teringat pulak tarikh bila bahagianya bermula. owhhh hi haa.

Setiap orang yang berfikir akan berusaha bagaimana caranya untuk mendapat kebahagiaan melalui ilmu,harta atau kedudukan yang dimilikinya. Orang yang paling bahagia di antara mereka adalah orang yang beriman dan sentiasa memperbaiki kehidupan dunia akhirat, memohon kebahagiaannya tetap berlanjutan di setiap keadaan hingga dia bertemu dengan Tuhannya.

 #Okay, dah terlupa ngaku saja lah ea .. *(lelaki suami orang biasanya akan lupa tarikh, sebab dia nak isterinya yang ingatkan).
~ sebelum jadi suami, semua perkara dia boleh ingat macam bos-bos lah bila dah ada PA, semuanya harap ke dia..kan !

2014 ~ Happy Our Wedding anniversary




Bila hati tak tenang, Korang pernah rasa ??


..hurm ,  nak buat kerja pon tak tenang rasa bila hati berasa sesuatu..

Sesuatu yang luar dari kebiasaan, keceriaan realiti dalam kehidupan ini. Nak buat kerja itu ini tak menjadi serba tak kena bila hati sudah resah.

rupanya ada yang tak beres di rumah sendiri, untung rumah dekat boleh balik sekejap .

benarlah akan kata-kata ini ;

Orang yang tidak pernah bahagia di rumahnya, maka dia tidak pernah bahagia di tempat lain. Ketahuilah bahawa tempat yang paling mententeramkan jiwa, paling menenangkan hati dan paling jauh daipada bebanan yang amat berat adalah rumah sendiri...


Bila hati tak tenang, Korang pernah rasa ??

#solat duha sebelum tengahari.
#mohon maaf kepada yang berkenaan
#mohon keampunan Allah
#carilah bahagia.


Istiqamah dan berserah kepadaNya.

~ dah selesai itu, boleh sambung buat kerja dengan tenang. Oarang nampak benda simple tapi payah nak buat selagi ada ego menguasai diri .











Kekadang orang lain tidak perlu tahu apa yang sebenarnya kita rasakan saat itu.

Siapa yang mengetahui isi hati seseorang?

Siapa yang dapat menyelami seberapa dalamnya hati seseorang? Bila kita melihat seseorang tersenyum apakah dia benar-benar bahagia?

Bila seseorang menangis adakah itu bererti dia sedang bersedih? Adakah kenyataannya seperti yang kita lihat?

Hati, tidak ada seorangpun yang mampu meneka dengan pasti sedalam mananya hati kita sendiri, kadangkala kita tidak dapat memahami apa yang ada di dalam hati.

Apa yang dilihat di luar belum tentu itu mencerminkan apa yang ada di dalam hati. Bukan bererti perlu hipokrit tetapi kadang – kadang orang lain tidak perlu tahu apa yang sebenarnya kita rasakan saat itu.

Apabila kita bahagia tidak perlu kita memperlihatkan kebahagian itu secara berlebihan kepada orang lain. Ketika kita bersedih tidak perlu juga mereka mengetahui seberapa sakit yang menimpa kita hingga membuat kita bersedih.

*terima kasih cikgu

# bila mereka gembira aku juga bahagia .

capture menarik pg nih ~ ramainyer skodeng !!..semangat tetiba . syukur alhamdulillah.






Alangkah bahagianya hidup bila disayangi oleh semua orang !

Assalamualaikum wbt,

Fitrah hidup manusia, saling memerlukan dalam proses kehidupannya. Dalam kerjaya contohnya bos atau bukan bos, yang penting kita hanya hamba Allah yang memegang amanah yang akan dipersoalkan nanti. Amanah yang tidak dilaksanakan di dunia ini tidak akan dapat digantikan walaupun dengan pahala syahid sekalipun di akhirat nanti.

Alangkah bahagianya hidup bila disayangi oleh semua orang !!

Cantik anakgadis itu pada budi bahasanya. Segak anak bujang juga pada budi bahasanya.

Inilah yang sering diperingatkan , bila berbicara, bicaralah dengan bahasa yang indah dari hati yang bersih kerana ia adalah gambaran budi pekerti yang luhur dan maruah diri yang tinggi . Berbicara biar berbahasa, bergurau biar beradap dan berakal biar berakhlak.

Petikan artikal ;
..Hebatnya manusia yang apabila pagi bermula dia pun mula berharap hari itu dia dapat menolong orang lain yang memerlukan, menggembirakan orang lain yang sedih, melindungi orang lain yang lemah, menghormati orang lain yang berilmu, menyayangi orang lain tanpa syarat, lalu menebarkan salam kepada semua manusia muslim, sehingga semua yang ditemuninya akan senyum bahagia dengan kehadirannya.....MasyaAllah!!!!"  ~sumber
#Saya ada kawan..mulut dia ni memang tak lekang dari memberi salam , dan ucap selamat kepada rata-rata orang yang ditemuinya .Orang gelar dia 'mat salam'..Bila dia berpindah kerja...memang terasa kehilangannya kerana ramai orang sayang padanya..Sememangnya dia  sentiasa nampak bahagia dalam hidupnya.

# ..kalau nak bahagia, jadilah manusia yang disayangi oleh semua orang...ok boleh ? ..insya Allah.






Sayang suami banyak-banyak


Ada suami yang tak pandai sangat nak urusan rumah tangga...asyik isteri yang buat semua, namun dia bijak berjenaka, meriah sungguh suasana.

Ada suami yang jarang menghadiahkan bunga, tapi selalu membelanja anak dan isteri makan-makan di luar mencari sedikit kelainan dari biasa, tenang sungguh suasana.

Ramai juga suami yang tidak pandai memujuk apa lagi bermain kata. Tapi mudah bertoleransi bila diminta tolong  sini dan bantu sana .

Setiap keluarga yang terbina dari dua insan , ada kelasnya tersendiri...
kita lihat mereka tak bahagia walhal bagi mereka , mereka cukup bahagia... bahagia mereka dengan cara tersendiri..

siapalah kita, orang luar untuk mengukur kebahagian orang lain..

letak tepi kekurangan suami dan ambil kelebihannya pasti isteri juga akan rasa bertuah beroleh suami seperti yang diharapkan.

[buat isteri] .. Syukur nikmat kepada Nya., katakan.. "aku sudah bersuami".







Suami pendiam lepas raya?


Hahaa.. pi tengok perangai suami anda lately ni macam mana? .. lepas raya pulak tu, pendiam tak?

Kalau dia pendiam mungkin poket dah kering sebelum waktunya, takpa itu kita faham sebab dah banyak dah keluar duit belanja untuk hari raya. Tapi kalau di rumah dia pendiam dengan kawan-kawan dia kat luar lak happy semacam jer.. hermm. Mungkin ada yang tak kena..

Suami menjadi makin pendiam apabila bersama keluarga di rumah dan nampak kontra perwataknya apabila berada di luar rumah, ini memang banyak berlaku. Memang ada suami yang hanya bersikap pendiam di rumah atau bersama pasangan, tetapi tidak bersikap seperti itu ketika berada bersama rakan atau di luar rumah seperti di tempat kerja. (hemm bila isu serius aku cuba sampaikan dalam nada skema sikit)

Ada isteri yang berputus asa dan membiarkan suami dengan sikap pendiamnya, anggapannya asalkan rumah tangga diorang kekal nampak bahagia. Ada juga isteri yang terus bersabar dan terpaksa memendam perasaan serta terus berada dalam keadaan tertekan.

Kenapa Suami Pendiam?


Banyak faktor yang menyebabkan suami menjadi pendiam ketika di rumah dan antaranya ialah tidak wujud lagi hubungan mesra antara pasangan seperti mana mereka bercinta dulu. Faktor lain ialah timbul kebosanan hidup kerenah isteri yang selalu mengongkong, banyak bertanya dan asyik membebel atau bercakap tidak berhenti-henti tanpa mengira tempat dan keadaan. Kekadang si isteri sudah merasakan perbuatannya suatu tindakan betul .

Ya, kekadang mungkin betul tetapi perlukah nak persoalkan perkara yang remeh temeh

Nasihat aku, kalau boleh sebaiknya jangan lah banyak soalan keluar dari mulut isteri lagi lagi soalan yang ngarut-ngarut tentang sesuatu perkara yang menunjukkan kecemburuan yang membuta tuli.. 

Untuk ‘lari' daripada semua itu dan tidak mahu menimbulkan konflik rumah tangga, si Suami memberontak atau protes dengan mengambil sikap mendiamkan diri. Sikap seperti itu sebenarnya tidak baik untuk hubungan antara suami isteri. Sikap dan tindakan suami itu akan lebih menyakitkan hati isteri yang tidak faham serta tidak tahu apa-apa dipendamkan oleh pasangannya.

Alasan Suami bersikap begitu, kerana tiada cerita yang boleh dikongsi bersama atau topik menarik yang perlu dibincangkan dengan isteri. Lebih baik suami berdiam dari membalas bebelan atau soalan isterinya.


Sindrom suami menjadi pendiam di rumah tidak boleh dibiarkan berlanjutan kerana konflik seperti itu bukan saja membuatkan hubungan dalam rumah tangga menjadi hambar, tetapi turut menyebabkan sehingga boleh berlaku perceraian. Masing-masing buat hal..

Cuba buat.. semakin lama makin sayang terhadap pasangan dan kurangkan bebelan.. boleh ke ? tak kisah la sapa.. baik suami maupun isteri kena ada sikap saling memahami.

Dalam rumah dengan ahli keluarga kita cuba buat sesuatu yang mendatangkan kegembiraan dalam erti kata lain wujudkan kebahagiaan , cipta bahagia insya Allah.









Baju Pengiring Pengantin Di mana Boleh Disewa?


Dulu masa aku kenduri kahwin tak ada pulak yang nak sedondonkan baju keluarga pengantin , sedondonkan baju rewang-rewang...Ya bajet aku tak seberapa,  dan masa tu banyak benda nak fikir, terlepas pandang bab nak cantikkan deko pelamin dan sebagainya..semua aku tak kisah. Masa tu apa yang penting adalah majlis Walimah aku selamat dan pastinya nikah berjalan lancar dan juga tetamu jemputan cukup makan.
qaseh zamri

Zaman makin maju, makin banyak perlu dititikberatkan dalam urusan menjayakan sesebuah majlis walimatul urus ini maka tak hairan lah ada pakej perkhidmatan berbayar tumbuh bagai cendawan lepas hujan, khas untuk membantu pengantin-pengantin membuat persediaan rapi.

Ada orang tak kisah bab ini, tapi ramai juga yang sangat kisah , menginginkan sebuah persiapan di hari bahagia dan bersejarah dalam hidupnya. Hari Raja Sehari akan berlangsung begitu teratur dan rapi tanpa banyak masalah. Urban style, tak mustahil anak muda sekarang agak berlumba-lumba untuk mendapatkan perkhidmatan yang bersangkutan dengan persediaan hari bahagia masing-masing.  dari juru mekap, juru foto, juru ukur pakaian dan berbagai lagi sampailah ke juru acara majlis untuk memastiakn semuanya berjalan lancar.

"Ukur baju di badan sendiri" ..inilah ungkapan yang sangat sesuai kalau mahu berlebihan maka kena pandai-pandailah menguruskannya, kalau boleh jangan berhutang tapi di zaman serba serbinya perlukan duit, mana datangnya kalau tak menyimpan atau mendahulukan dengan membuat pinjaman (terpulang kepada individu).

Dalam memenuhi kehendak semasa, maka ramai usahawa kecil telah wujud 'tumbuh bagai cendawan selepas hujan', mereka ini bukan mahu 'menangguk di air keruh' tetapi peluang perniagaan seumpama ini harus direbut. Contoh paling laris ialah perniagan Butik Pakaian Pengantin, Butik Jahitan Pakaian Pengantin, Khidmat Jurufoto Pengantin, Khidmat Andaman dan aksesori Pengatin dan macam-macam lagi.
qaseh zamri
Qaseh Zamri ~ menerima tempahan jahitan pakaian
Qaseh Zamri ~ koleksi pakaian untuk dijual dan disewa
qaseh zamri collection
Qaseh Zamri ~ koleksi kain English Cotton
Baru-baru ini , kami sekeluarga ke Bandar Country Home Rawang. Ada sebuah butik baru di buka, pemiliknya bernama Haslina Abdul Khair, 37. Dahulunya beliau berniaga secara online dan butik vendor. Cakap pasal bisnes online semua orang dah tahu dan biasa.. Dan berkenaan butik vendor juga tidak asing bagi kaki bisnes online ;


Butik Vendor / Vendor boutique


Konsep vendor butik lebih kepada perkongsian pemasaran dan membina jaringan perniagaan yang lebih besar. Sebagai contoh, dibawah satu butik, terdapat lebih 30 vendor yang menjual pelbagai jenis produk. Ini memberikan kelebihan kepada pelanggan untuk membeli kerana terdapat banyak pilihan produk. (boleh baca sini selanjutnya) ~ tips butik vendor

Qaseh Zamri Collection - Butik Pakaian Wanita

qaseh zamri collection
Berniaga dari bisnes kecil kecilan makin naik dan makin meningkat kemajuannya. Semangat gigih tu yang patut diambil sebagai contoh untuk maju.

Haslina, memulakan bisnes dengan berniaga kain baju siap secara online , melangkah setapak lagi dengan menyewa lot bersama vendor vendor bisnes yang sama.

Dan kini, kedai butik miliknya sudah mampu menerima kunjungan pelanggan secara walk-in .


Qaseh Zamri Collection - Sewa Sut baju pengiring pengantin  


qaseh zamri collection
Baju kurung dan blouse,  kalau nak sedondon boleh dapat kat sini, konsep sewa pakai dengan harga berpatutan.


Qaseh Zamri Collection - Tempah pakaian sedondon untuk majlis kenduri


Ada sediakan khidmat tukang jahit berpengalaman, selain menjahit pakaian jenama Qaseh Zamri, mereka juga menerima tempahan luar.


Qaseh Zamri Collection - shawl-shawl dan kotak hadiah (window box shawl)


Kepada sesiapa yang nak buat gift , hadiah hari jadi, untuk majlis perpisahan dan sebagainya.. boleh pesan ; shawl dengan kotak bertingkap (window box gift) , Suatu pakej yang sangat-sangat cantik  hanya di Qaseh  Zamri Collection

Maklumat selanjutnya , boleh singgah sendiri ke :

QASEH ZAMRI COLLECTION
No.3a Jalan Desa 1/1, bandar Country Homes, Rawang Selangor.
No. Tel / whatsapp :  019-3240813
Fb : Qaseh Zamri
Instagram : @qaseh_zamri_collection




Jaga Perasaan Anak-anak


Hubungan perasaan antara ibu dan anak begitu besar sekali, keperluan anak-anak kepada kasih sayang ibu adalah lebih hebat lagi jika dibandingkan dengan makanan lazat-lazat yang diberi oleh ibu setiap hari.

Hubungan perasaan antara anak-anak dengan ayah pula mengikut genetik. Anak perempuann manja dengan ayahnya dan anak lelaki manja dengan ibunya... lumrah dan kebiasaanya begitu. Namun ada juga sebaliknya. Ianya bergantung kepada kelangsungan si ayah mendampingi si anaknya.

Kanak-kanak yang menikmati kasih sayang ibu dan ayah semasa kecilnya akan menjadi dewasa yang penuh kasih sayang dan dapat memahami orang paling hampir dengannya. Menurut pakar jiwa, kanak-kanak (lelaki) yang datangnya dari keluarga yang bahagia akan menjadi suami-suami yang bahagia. Didiklah dan sayangilah anak-anak bujang lelaki anda dengan ajaran agama dan kasihlah mereka sepertimana anak-anak lainnya.

Aku cuma ada anak-anak perempuan..
husnina, hanis
husninan, hanis
hanis, husnina, mamaD , pcl


Risau juga bila kanak-kanak yang terlalu dimanjakan dan terlalu melewati batas akan menimbulkan akibat buruk kepada mereka bila dewasa nanti. Apa yang boleh buat, setelah berbuat yang terbaik untuk mereka hanya iringan doa setiap kali selepas bersolat supaya anak-anak kami ini akan menjadi anak-anak yang solehah. insyaallah. aamin.

Ohh anak-anakku ..


Projek Rumah Kucing di Perumahan Orang?

Projek Rumah Kucing 

Petang semalam aku pergi sebuah kediaman indah di taman perumahan mewah. Ada pelanggan nak buat sangkar kucing ..alhamdulillah permintaan untuk projek ini sangat-sangat memberangsangkan sejak awal tahun 2015 ini. Alhamdulillah juga dan tak sangka juga Rakyat Malaysia sanggup berhabis untuk haiwan kesayangan mereka.

Seekor ibu kucing dan lima ekor anak, tidak ada sangkar yang sempurna. Cuma sebelum ini ditempatkan sementara di dalam sangkar besi bersaiz kecil dan sesekali berkeliaran dalam pagar rumah.. Tembok pagar keliling rumah tersebut tidak selamat untuk mereka dengan struktur rekabentuk pagar yang boleh dibolosi haiwan pemangsa dan musuh tradisi kucing iaitu anjing jalanan. Pelanggan maklum tentang ini. Sayang kucing sebab takut digigit anjing, sayang kucing sebab risau haiwan itu kesejukan, kepanasan, tidak selesa dan sayang kucing juga sebab ikut sunnah Rasulullah SAW menyayangi kucing. Semuanya antara sebab mereka menghubungi kami untuk mendapatkan perkhidmatan membuat rumah kucing.

Nak buat rumah kucing bukannya rumah orang?


Kalau diikutkan bajet pelanggan, semuanya mahukan yang terbaik untuk 'anak-anak' mereka dan bajet murah. Sesuatu yang baik adalah dari kualiti yang baik dan juga barang yang baik-baik. Kami sebagai kontraktor pembuat rumah kucing akan bertanyakan bajet pelanggan terlebih dahulu. Ramai yang beranggapan, untuk haiwan ini tidak perlu bajet besar, cukup sekadar dinding sekeping dan bumbung sahaja. Ya betul kalau ingin melihat mereka 'bahagia' dan anda bahagia dengan apa yang anda belanjakan. Buat baik kepada haiwan, insyaAllah besar ganjaran pahalanya. Berkenaan bajet ? Buat ikut kepampuan dan bukannya kehendak semasa.

Okay, ini untuk projek terkini kami ;
Kawansan  tepi rumah dengan keluasan persegi mampu menempatkan sebuah rumah kucing bersaiz 10 kaki panjang x 6 kaki lebar dan 7 kaki tinggi, material dari bahan kayu paine gred A, supaya ia nampak lebih kemas dan cantik dari pandangan tuannya dan juga tetamu sekeliling.

perkhidmatan membuat rumah kucing, sangkar kucing

perkhidmatan membuat rumah kucing, sangkar kucing

gambar sekadar hiasan dari google.com

(gambaran seperti di atas adalah idea yang kami propose dan ada perubahan telah dibincangkan untuk memenuhi kehendak pelanggan dan juga bajet yang dicadangkan seperti penambahan bumbung yang sesuai, lanskap, dekorasi dalam dan sebagainya)

Projek sedang dalam progres, insyaAllah siap dengan kadar segera.


Apakah anda menginginkan kebahagian?

Menginginkan kebahagian yang sebenar tidak perlu dicari jauh-jauh, depan mata boleh nampak ...kena buka mata seluasnya. Kebahagian sejati tu ada dalam diri sendiri, ada dalam fikiran yang inovatif, ada dalam khayalan indah, ada dalam kemahuan yang optimis..semua itu berada dalam hati yang penuh dengan kebaikan.


Sep 02, 2015
Projek "Rumah Kucing" terbesar setakat ini, anggaran dalam RM70k ke RM80k , ..memang besar dan agak memeranjatkan . Alhamdulillah kini dalam proses dan ini adalah satu sebab aku agak sibuk kebelakangan ini.
Feb 02, 2015
RUMAH BURUNG / ARNAB / KUCING BERBAGAI REKA BENTUK DAN SAIZ UNTUK TEMPAHAN. Peminat burung atau haiwan kesayangan lain seperti kucing, arnab dan seumpamanya boleh mendapatkan perkhidmatan membuat 'Rumah ...
Jul 13, 2015
Kami sebenarnya ada projek...baru lepas tengok lori kayu bawak masuk kayu-kayu pallet second-hand. Ini yang aku pernah cerita dulu...aku ada projek buat rumah kucing / meja dan banyak benda lagi yang sekarang ni ...
Jun 05, 2015
Buat rumah kucing/haiwan dari kayu pain ... xcukup ruang dkt rumah.....huhuuuuu....tp santek tuh. ReplyDelete ... wah..menarik la projek pcl..btwy,khaty baru singgah sini,blog dah bertukar..hebat dan terbaikk. ReplyDelete.



TEMPAHAN SUDAH DIBUKA KEPADA UMUM
TEMPOH SIAP : 3-4 MINGGU
TEL/WHATSAPP : 017-4009726 (NAZLEE) 
Kemaskini : 08 Ogos 2016