Mai mengaji ngan Atok...

"Kau la dulu...kau la dulu..semalam aku dah dulu..."

Teringat zaman aku kecik2 dulu...mengaji Quraan lepas solat Maghrib adalah satu kewajiban dalam rutin hidupku. Dulu sewaktu di kampung abah n mak aku yang mengajar kami adik beradik mengaji kekadang tu kalu depa kepenatan setelah seharian memeras keringat di sawah bendang maka atok n nenek aku takeover..mengaji ngan mak atau abah cepat sikit habis tapi yang tak tahan tu kalu silap baca kene cubit...aduuuyai..bukan sedap tapi sakitla..kekadang tu kami adik beradik berebut2 ..sampai bertolak2 bukannya nak baca dulu tetapi sebaliknya..hehe.., dalam sebulan tu ada la 2, 3 kali menangis ..hahaha tau la tu kan sebabnya...kena cubit la..


Kini giliran aku pula ...

Lepas solat maghrib jer adik n kakak dah bersiap dengan alQuraan n Muqaddam masing2.

mamaDian ajar adik Muqaddam n aku ajar kakak Quraan..biasanya hari Jumaat, Sabtu n Ahad jer yang ada kelapangan macam ni..lain2 hari diaorang ade tusyen.

Menitis air mataku bila kenangkan peristiwa lalu bertapa payahnya mak abah kita mengajar anak2nya untuk menjadi orang2 yang berilmu...walaupun aku tidak sebaik mana kebolehan mengaji seperti mereka, tapi aku akan sedaya upaya melapangkan masa untuk mengajar anak2...Sebenaqnya petang2 pon depa dah belajaq Quraan kat KAFA...masa dulu2 orang panggil sekolah arab @madrasah...aku buat ni sebagai ulangkaji untuk diriku sendiri...lagipun masa keje shif dulu mana sempat semua nih..

Sykur Alhamdulillah..semoga semuanya berjalan dengan lancar dan mendapat keberkatan dariMu Ya ALLAH.



Diet sihat







Makan untuk hidup..bukan hidup untuk makan..hehehe, jadi apa guna diet ??



Sebenarnya tiada istilah diet dalam hidupku..maupun keluargaku..kalau ada kesempatan makan, aku tak akan lepaskan peluang untuk menjamu selera..

Tetapi semenjak kebelakangan ni aku rasakan diet itu perlu untuk kesihatan, memandangkan faktor usia dah meningkat dan juga mungkin kerja atau jumlah tenaga yang digunaka tak balance dengan amalam pemakanan seharian...senang katalah, makan banyak kerja kurang..sendiri mau ingatla..dulu kerja banyak , makan kurang...lu pikir la sendiri.


Sempena Maal Hijrah 1431H...selain dari muhasabah diri dan memperbanyakkan amalan , aku juga berazam nak slowkan sikit pasal makan-makan kat luar ni..maksudnya makan kat rumah saja lah., kebetulan pulak mamaDiana n anak-anak dah berhijrah kat sini , so dapatlah kami bincang pasal menu diet yang perlu untuk kami sekuarga..kalau anda nak ikut pon boleh la try..


MANU A

Minum Pagi (8.00am-10.00am)
# Roti gardenia (2 keping) @ biskut tawar (6 keping)
# Susu rendah lemak (1 gelas)

Makan Tengahari (12..00pm-1.00pm)
# Nasi (1 1/2 cawan), ikan bakar (1 ekor sederhana), sayur daun (cth salad 1 cawan).
# Buah-buahan
# Teh o kurang manis (1 gelas)

@

# Mihun sup (1 1/2 cawan)+isi ayam+sayur sawi
# Buah-buahan
# Teh o ais limau kurang manis (1 gelas)

Makan Malam (7.30pm-8.00pm)
# Nasi (1 cawan)
# Sup sayur campur , cth ubi kentang+lobak+sawi+fishball
# Buah-buahan
# Air masak


Manu B

Minuman Pagi (8.00am-10.00am)
# Roti gardenia (2 keping) @ biskut tawar (6 keping)
# Nescafe kurang manis (1 gelas) (cth : 2 in 1 cafe)

Makan Tengahari (12.00pm-1.00pm)
# Nasi ayam (nasi putih) (3/4 cawan)
# Ayam (1 ketul)
# Buah-buahan
# Air kosong (1 gelas)


@

# Nasi (3/4 cawan)
# Tomyam - isi ayam.sayur campur
# Buah-buahan
# Air kosong (1 gelas)

Minum Petang (3.30pm-4.30pm)
# Kuih (kurang manis/goreng/santan) (1 biji kecil)
# Air kosong

Makan Malam (7.30pm-8.00pm)
# Sandwich telur+salad
# Yogart/Susu rendah lemak (1 gelas)

@

# Oats (6 sudu makan)
# Susu rendah lemak (4 sudu makan)
# Milo (1 cawan)
# Buah-buahan




...







Cucur Udang mamaDiana..yum..yum !




Hari-hari tiap pgi sarap roti teloq kekadang tuh boring gak..sesekali nk gak try yang havy sikit...Fuhhhh!!! bau teramat sedap ..belum makan dah terasa satu rumaah bau kucai kena goreng...mamaDiana hari ni buat cucoq la pulak...berminyak sikit takpa bukan selalu...

Resipi turun temerun dari ibunya semamngnya tiada tandingan dgn yang jual-jual kat pasar malam..yang tuh diaorang buat lebih kurang jer..janji boleh jual untuk hari tu..

Sendiri makan mestila mau buat yang sedap-sedap ..betoi tak??

Cucoq febret anak-anak aku gak...tapi no sayoq..hehe budak zaman sekarang ..makan pon memilih.



MamaDiana buat lebih harini sebab nak bagi kat jiran-jiran katanya..bagi la depa rasa sama ..yang sedap kita cerita kat orang n yang tak sedap tu kita diam-diam ja lah..tak gitu mama..hehe.


Ni dia cara-cara membuatnya :

Bahan-bahan,

Tepung gandum,serbuk penaik, garam, air , telur ayam, taugeh, kucai dan udang.


Adunan ,

# Tepung (500g). air (2 cawan), serbuk penaik (sedikit), garam(secukup rasa), pecahkan telur (sebiji) -- gaul semua sekali sehingga sebati, kalau pekat sangat tambahkan air sedikit.



# Setalah sebati adunan tadi barulah dimasukkan taugeh,kucai dan udang mengikut kehendak anda.

# Panas kan minyak untuk menggoreng --- api kena jaga sikit, jangan terlampau kuat nanti bahagian dalam tak masak, dan jangan pelan plak nanti masuk minyak pulak cucuq tuh...


>> dah siap untuk dihidangkan dgn kuah sos






p/s : Kalau nak buat sendiri kuah sos pon boleh..senang jer..



# Kisarkan (bland) cili merah,bawang putih, cuka,garam , gula secukup rasa dan sedikit air.

..


Char KTeow



Resipi dari mamadiana.






Bahan-bahan

K.teow,kicap cair ,udang ,gula,minyak masak,taugeh,kucai , telur ayam dan air.
Cili kering + belacan + bawang putih + bawang besar + air (bahan dikisar)
Bawang putih + air (bahan dikisar)


Cara Memasak

# Panaskan minyak masak (2 sudu besar) ,tumis bawang putih yang dikisar (1/2 sudu besar) dan cili kering yang dikisar (3 sudu besar) ---- tumis sampai cili masak ,

# Masukkan udang (10++ ekor bersaiz sedehana besar, kicap cair (6 sudu besar), air (2 cawan) gula (secukup rasa) ,

# Masukkan k.teow (600g), taugeh dan kucai (agak2) ,

# Pecahkan telur ayam(3 biji) ---- kacau sama rata sehingga masak.

>> Anggaran masa memasak/ goreng ialah 3 minit (bergantung kepada saiz api dapur yang digunakan)