Ucapan "raya" dari PCL sekeluarga..

"Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin"...(kena ucap awai2..nak balik dah nanti x dan...hehe)




Salam.

...Selamat berpuasa dan selamat menyambut hari Lebaran tak berapa hari lagi dah nie....

...aduuuhai sayunya rasa bila mendengar lagu2 raya..lebih2 lagi lagu Dendang Perantau n Balik Kampung..mood raya semakin memuncak di hati anak perantauan...kat opis nie pon tak berapa kerat je yg tinggal setia berkhidmat..esok kebanyakkannya lastday keja ..lepas tu cabut balik kampung halamam masing2, ktorg pon sama lah..esok malam akan berangkat dari Banting ke Parit buntar...

...ada sapa2 yang dok kat area sana...mai singgah umah ibubapa saya @kg Parit Teluk Pial...
insyaAllah sempat berpuasa di sana dan menyambut hari raya bersama keluarga dan sanak saudara.

...Doakanlah perjalanan kami ini semuanya selamat...begitu juga dengan anda semoga sampai juga ke destinasi yg dituju dengan selamat.




" hanis @ adik nak ucapkan selamat hari raya pada semua orang yang menyambut hari raya
tahun ini...belum raya lagi adik dah dapat duit raya dari jiran sebelah ...dah 2 sampul tau! ..nak tambah koleksi lebih sikit tahun nie..pakcik-makcik bagi lebih2 duit raya tu...kami nk tuntut hak kami.."..selamat hari raya semua..bye jumpa kat kampung masing2".










"nina @ kakak juga nak ucapkan selamat hari raya pada semua kawan2 abah @ bloggers..kalau nak bagi duit raya tu bagi la lebih2 sikit...tak yah sampul cantik2..yg penting isinya..takde sampul pon takpe...saya bukan nak koleksi sampul tapi isinya je...Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin.."












"mamaDiana happy sangat tahun nie sebab korang bloggers yg kenal dgn PCL sedikit sebanyak kenal juga dgn saya..so saya nak mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin...semoga silaturahim dapat diteruskan dan berkekalan..lagi satu saya suka sangat dapat hadiah besday semalam...cadangan korang semua buat PCL bagi 3 hadiah tu"












p/s : Hati2 semasa perjalanan "Balik Kampung".

.


Tip pilih "LeMaNG-LeManG KOTARAYA.".


sumber : Zabs


..sana sini lemang..sini sana pon lemang jugak...aduuuuuhai!! lemang2 kotaraya..
macam2 lah bunting promosi lemang yg boleh kita nampak..."lemang Mat Top", "lemang Power", "lemang Asli", "lemang ORI"..erk! ini mesti ada "lemang Tipu", "lemang ciplak"
bukan senang nak buat woooiii..siap berpeloh2 dulu baru dapat hasilnya...

nak citer..tahun2 yg lepas ..nak sangat makan lemang nak bakar sendiri memang x reti cuma panadai makan je..lagi pon buluh kat kampung xder dr jenis yg boleh buat lemang..yg ade buluh meriam..besaq gedabak tu...ada juga plan nk buat cmtu..bole ke??..akan di choba..jom paklang kita balik awal2 sikit..operasi "lemang meriam".

sebab pandai makan lah aku dapat tau lemang mana yang betul2 dibakar dalam buluh sepenuhnya atau direbus/kukus dulu berasnya hingga sedikit masak kemudian baru dimasukkan dalam buluh..dan kemudian baru dibakar lebihkurang ..sekejap je dah masak..konon2 memang lemang bakar lah citernya yang banyak dijual tepi2 jalan raya tu....tapi rasanya tak sama..hok nie lah yg dimaksudkan "lemang ciplak" atau "lemang kus-kus"(saja bg nama nie..sbbnya kena kukus dulu baru bakar..) nak cepatkan proses..macam tulah kata seorang peniaga lemang di utara sana suatu masa dulu.

dakwaan aku benar atau pon tidak bukan nak dijadikan isu..cuma korang sebagai pembeli dan pengemar lemang asli...tentu korang dah maklum untuk menilainya...
sekarang nie rasanya dah semakin bermutu qualitinya berbanding 2,3 tahun lepas..mungkin sekarang dah tak de langsung kot peniaga buat macam tu...harap2 macam tu lah.

"Tentukan buluh bekas lemang tu merata kuningnya. Kalau buluhnya kehitaman tentu lemang di bahagian itu, berkerak walaupun cukup masak.
Tentukan ia tidak terlalu berair di bahagian atasnya. Juga tidak terlalu kering kerana jika terlalu kering, kemungkian"an bahagian dalamnya mentah adalah besar.
Tentukan daun pisang, pembalut lemang itu telah melecur serata, dan apabila di hentak2kan ia tidak melekat pada bahagian dalam buluh.
Lihat bahagian atas lemang yang boleh dilihat samaada masak atau tidak. Ia sedikit sebanyak boleh memberi gambaran bahagian yang di dalamnya
"
>>tips memilih lemang dari blogger Zabs.

kalau tengok buluh lemang tu masih hijau lagi...dan terbakar sikit2 je, tapi dalamnya dah masak ..dapat grenti dari penjual tu lagi......AWAS!...hok tu memang dia kukus dulu....xpe yang penting lemang dah masak daripada terbeli lemang mentah, buluh dah terbelah..nak masak ape lagi..dah tentu ke tong sampah la jawabnya.

ok chow dulu...Salam.

.
.



Bersihkan Jiwa dan Bersihkan Hati...

Salam..
sekadar mengigatkan diri ini dan teman2 blogers sekalian...

10 malam terakhir ramadhan adalah malam untuk kita melipat gandakan ibadah..
sudahkah kita...??

Bulan Ramadhan nie sememangnya sangat sibuk..
alhamdulillah kalau sibuk dengan beribadah...kalau sibuk dgn pekara2 yang melalaikan macam mana? (lebih kurang je dgn yg tengah menaip nie..)

jangan dok sibuk bersihkan rumah je...yang lebih utama bersihkan jiwa dan bersihkan hati..


sumber google : "abes la...bulan ni aku kena pindah lain tempt la plak...tu pun kalu idup lagi.. "

.
.


Bloggers..aku nk tanya korang !!...??

Salam...

.. sempena bulan September ni kan...hehee (gelak gatai..) ada banyak benda nak celebrate...
korang tengok kat atas sebelah kiri tu...ada pic loving couple..auwww!!..
tak berapa hari lagi besday mamdiana...

..ekceli tatau nak bagi present hape...walaupun dah banyak kali ktorg menyambutnya..kekadang terawal..ade juga terlepas..tapi semestinya dalam bulan September tetap ada ucapan dan hadiah buat insan tersayang...kecik besaq tu tak kira..yang penting tu tanda ingatan ku padanya di hari2 yg istimewa.

..ada sesetengah org tu tak kesah pon hari lahir nie kan..celebrate bukan satu kemestian...ikut masing2 lah..tanak kaco umahtangga orang len..biaq pi la dgn pendapat masing2..kan!

..di hujung usia remaja (perasan!) nie kan..hati sesorang makin sensitf la plak...tak leh lebih tak leh kurang..mesti on time kalu nk celebrate..kalu terlupa atau saje buat2 lupa..ada reminder..hehe sape lagi kalau bukan anak2ku....sharp 12 midnite..kalu lambat.. mase tido pon bole muncung mulut tu..(jgn mare ek..sayang).

..so, belum difikirkan apakah bentuk hadiah yang perlu aku berikan padanya...yang pasti bukan kereta atau rumah besar...

..kalu aku tanya padanya ...pasti dia kata.."tak payah la hadiah2 nie..kalu nak bagi hadiah,.. bagila yang mahal2"..mamdiana selalu bergurau cm nie.

...kalu tak tanya plak..takut tak bekenan di hati...
hati pempuan memang mcm nie kan..

..eeh! korang bloggers yang berpengalaman..boleh tak share dgn aku..
kalau korang la di tempat mamaDiana..korang nak hadiah apa?

Isssh! patut ke aku tanya korang...

maksud2 Hadiah..ada panduan kat sini