PMR 2012 : Semoga Berjaya





..hari ni anak sulung saya,  Nurhusnina menduduki PMR..
ucap dan doa untuk dia juga semua calon PMR 2012, semoga beroleh kejayaan yang cemerlang.
...hati ini risau.. turut sama menghantar mereka ke sekolah dengan harapan mereke lebih bersemangat dan steady.

anak bongsu,  Nurhanis Umairah juga exam akhir tahun darjah lima bermula dengan 2 subjek hari ni...

pcl; sentiasa berharap dan mendoakan mereka berjaya.

Published with Blogger-droid v2.0.6


Kebersihan : Hembus2 lah lubang hidung mu dengan air agar bersih ianya..

 ..bila masuk waktu solat ..

masa berwuduk tu nanti ..hembus2 lah lobang hidung mu dengan air agar bersih ianya..


 " Hikmah membersihkan Hidung".

Indahnya Syariat Islam, ketika berwudhuk terdapat perbuatan yang dinamakan sebagai ISTINSHAQ dan ISTINTHAR .

Istinshaq ialah perbuatan menyedut air ke dlm hidung sedangkan istinthar ialah mengeluarkan air dengan bernafas. Kajian Doktor menjelaskan istinshaq 3 kali dalam setiap wudhuk akan membersihkan 11 jenis kuman dan bakteria yang. terdapat dalam hidung. Biasanya ia boleh menyebabkan penyakit pernafasan , paru2 dan alahan

Penelitian ilmiah membuktikan hidung manusia mmenjadi benar2 bersih daripada kuman selepas proses istinshaq.

gambar hiasan


Hadis Riawayat Bukhari yg. bermaksud " sempurnakanlah wudhuk ,ratakan air di antara jari jemari dan bersungguh2 lah dalam istinshaq kecuali jika kamu berpuasa. "

pcl ; terima kasih Laniaz Nadiba.

 


Masyarakat : Kenduri Kahwin Orang Jawa / kondangan.

...teringin nak makan gulai keli..

dah beli baru teringat , ....hari ni ada jemputan kenduri kahwin di kawasan kejiranan..WAJIB pergi !

nampaknya tarikan nasi minyak vs ayam merah  lagi kuat dari nasi putih vs gulai keli...


gambar hiasan...tak pegi lagi pon...tgh siap2.

walaweiii !! kondangan ...


pcl ; kawasan orang Jawa, kenduri kawen gila bapak punya besar, 3 hari 3 malam...makan..makan.., full collections pun boleh tahan gak tu biasanya......setakat VIVA cash senang2 jer.. woo dasat..dasat !, modal jangan citer lah tapi masih lagi berbaloi..

hidup kena bermasyarakat, jom 'kondangan' !!



TAHNIAH Pasar Malam Padang Jawa : Hormat Waktu Maghrib


kredit gambar ekeleh.com


Mendengarkan berita ini saya berasa sangat bersyukur kerana sewaktu saya berurusan dengan perniagaan pasar malam suatu ketika dahulu ; tak ramai peniaga/pengunjung yang menyahut seruah pihak berwajib tersebut. (ini baner tahun 2009)

Harus diingat kepada para peniaga pasar malam n pengunjungnya juga..tunaikanlah keWAJIBan kita, berjual beli lah dan solat Maghrib jangan diabaikan..Islam itu memudahkan dan bukan menyusahkan.

>>>>Kampungboy Waffle Cake Corner @ Sp Kedah. ..dalam kenangan  <"-">

Harapan saya juga semua muslimin muslimat yang perihatin, semoga usaha murni sebegini DIKUATKUASAKAN ke seluruh Pasar-pasar malam di Malaysia.

sesuatu yang baik itu akan membawa rahmat kepada keseluruhannya, insyaAllah.

pcl ; Tahniah kepada pihak berkenaan.