ATV : Aktiviti Sempoi di Banting...nampak macam menarik ?

[update]...Sabtu pagi minggu ni, 10am...percubaan pertama

...di kebanyakan tempat  negara kita amnya, bila petang je hujan akan turun..*alhamdulillah ...ni pon tengah hujan...

Hujan adalah rahmat Allah, Jangan dicela datangnya, terimalah dengan penuh syukur dan sabar, persiapkan diri menerima rahmat Allah .



sedikit peringatan pada diri... terkadang ada juga terbabas dari mulut ini ketika kita tidak berkehendakan datangnya hujan tersebut.. *cepat2 ber istighfar..


hari minggu datang lagi...insyaAllah, niat saya nak beriadah  bersama keluarga, ...nak 'tunggang' ATV pusing2 kampung.



All-terrain vehicle (ATV)



hiasan dari google.

seperti dalam gambar kat atas tuuu.., nampak macam menarik ...kira adventure jugaklah di awal2 musim cuti persekolahan anak2  nih..depa memang teruja !!,

..tak perlu cari jauh2...kat Banting nih pon ada disediakan perkhidmatan sewa ATV.(Aktiviti ATV  menyusur kawasan kampung merupakan yang pertama seumpamanya di Malaysia).

saya kurang pasti dengan kosnya, ....takpa...biar saya cuba dulu,  tunggu entri akan datang untuk maklumat teperinci....insyaAllah.





Tuai padi antara nampak..


emmm..mengimbau kenangan sewaktu di kampung..

lepas sarapan pagi dengan makanan berat...selalunya nasi berlauk..

tak perlu senaman..memang berpeluh punya lah...

"aku orang bendang"





Tuailah padi antara masak
Esok jangan layu-layuan
Intailah kami antara nampak
Esok jangan rindu-rinduan.

p/s : apa khabar ayahbonda di sana, walau sekarang ni ...khudrat manusia tidak diperlukan sepenuhnya di sawah padi namun kenangannya tetap segar dalam ingatan..




Dari dalam buah kelapa tua...



sesuatu ....yang dah lama tak merasakannya (makan).  anda ?

pernah ?

apakah panggilan namanya ...

adakah ...tombong kelapa?

.. kumboi nyoq !

.. humbal niyor !!

:))





Ikut resmi yer..

kalau pokok padi...

"semakin berisi buahnya semakin tunduk "... tau...tau !!




(Peribahasa : Ikiut Resmi Padi, Semakin Berisi Semakin tunduk....antara lain maksud peribasa ini ialah makin banyak ilmu sesorang itu atau makin tinggi pangkatnya maka  makin merendah diri jugalah orangnya).