Bayi Menguap memang nampak comel !




 haha bayi?  ..bukannya Bai (orang singh) tu ar..
memang comel bayi membuka mulut untuk menguap...lagi kalau si BabyComel blogger tuh yg menguap :))

apabila  mengantuk, kepala menjadi berat dan kita akan sukar membuka mata.



menguap masa memandu, itu yg biasa terjadi kat aku..tapi bila berhentikan kereta nak rehat terus mata jadi normal..cerah jer pandangan .


pelbagai teori telah dikemukakan oleh para saintis tentang fenomena kenapa kita menguap.

satu daripada teori saintis yg sering diterima pakai adalah tindakbalasnya disebabkan oleh otak tidak menerima oksygen yg menckupi.


oleh itu perbuatan menguap berlaku scara automatik, dikatakan adalah sebagai tindakbalas tubuh manusia mendapat lebih banyak oksygen untuk kegunaan otak.

ada sebab dengan sesuatu juga iaitu kita  berkeadaan terlalu bosan dan tindakan semulajadi tubuh untuk menyejukkan otak.


namun, sejauh mana kebenarannya teori tersebut masih belum dipastikn dengan tepat.
Jika bayi menguap memang nampak comel tapi,  ...jika sebegini (gambar bawah) ...





apa yang pasti, tindakan seseorang akan nampak sangat hodoh jika dia menguap tanpa menutup mulut sambil menghasilkan dengusan suara nyaring !




pssst..dah start anak-anak sekolah dikerah supaya tidur awal walau tak rasa ngantuk !!


Published with Blogger-droid v2.0.9




Ini aku musykil sangat !!

...pagi tadi atau tengahari ini adalah merupakan hari pertama persekolahan anak-anak di tahun baru 2013.


Anak aku kedua-duanya sesi pagi.., kalutlah sikit mamaD untuk siapkan sarapan pagi, dah lebih sebulan dorang bersarapan lewat dari biasa dan ada kekadang tu terus makan tengahari saja., depa nih kalau dapat peluang tidur lepas solat subuh adalah nikmat sangat, tak payah kata kat depalah...kita yang keja ni pon sama !

Syukur alhamdulillah, tiada kedengaran keluhan dari mulut  mamaD dalam menjalankan tanggungjawabnya malah lagi bersemangat nampaknya..

Kalau ibubapa bersemangat, anak-anak apa lagi....bertambahlah semangat mereka . , diharapkan akan berterusan sehingga hujung tahun persekolahan.

Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah kita kuat mengeluh. Keluhan atau kata-kata berbentuk leteran akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

I respek U mamaD, tak pernah dengar dia berleter kepada anak-anak kami...itu aku puji ... dan depa tu sangat menghormati mama depa.

tapi, secara tak sedar ...aku plak yang banyak mulut kekadang tuh...

"eh , abang dah pandai beletiaqlah (berleter) ...tu lah tengok depa cam takut-takut lain macm ja" 

ini aku musykil sangat !! (adakah ini , aku berazam untuk berazam... bak kata Pak Long Din laki Mak Long hang dalam entrinya "berusaha keraih nak penuhi azam yang telah diazam-azamkan... haha...")

fikir dan rasanku semuanya adalah mahukan keluargaku jadi baik-baik belaka untuk tahun 2013 ini.


 


Kalau manis..dengan bijik sekali aku makan !



Tadi, ...emmm teringin lama dah, asyik dok bau je bila lalu depan gerai makcik kuih tu..., selalu beli karipap dan kuih masalodeh jer...kali ni terbeli jugak cempedak nih...

agak teragak-agak juga nak beli sebab rasa rugi plak kalau rasa tak manis atau tepung dia tak seperti apa yang diharapkan (biasa makan yang best....)

" 3 biji seringgi..., 5  dua hengget "..

beli  Rm6 , bawak balik dengan berminyak-minyaknya tu biasalah....

makan petang kami dengan cempedak goreng yang isinya tawaq hebiaq bak angg !

Syukur alhamdulilllah...boleh makan jugak, tukang jual tu tak salah dan mungkin dia rasa cempedak goreng dia yang terbaik sebelum nih tapi..... bukan untuk hari ini.

"rasalah dulu sebelum goreng nak jual tuu...makcik !"

kalau boleh rasa dulu sebelum beli...aku dah buat, tapi tak penah dibuat orang !

nasiblah kan sapa yang terkena tu.

psst : keciwa , nk pi beli buah cempelak... malam ni boleh goreng , makan puas-puas.



Bye bye 2012...

kredit : blognuffnang.com 

@pantai Kelanang, Morib - Banting 2012

...selamat tinggal 2012, agak terlewat sy ucap selamat datang Tahun 2013...orang lain dah start 'welcome 2013' tengah malam tadi lagi...huhu tak kesahlah !

cuti sekolah anak-anak dah berakhir dan esok bermulalah mereka ke alam sekolah, ibubapa pon sibuk dengan persiapan akhir...kekadang tu biasalah, bajet last minit guna untuk dorang..

tadi pagi  sy baru jelaskan yuran sekolah . Ini merupakan tanggungjawab bagi kita yang dah punya anak..

jangan dipandang remeh,  kalau bapa tak sempat , emak kena tolong setelkan...biar ada kerjasama sikit tentang perkera sebegini, penting diri sendiri..tak bagus okay !


SELAMAT TAHUN BARU 2013 UNTUK SEMUA SAHABAT BLOGGER DAN PENGUNJUNG BLOG PCL .


 terima kasih segalany untuk tahun 2012 lepas , happy blogging !