Hanis Nina Suka Bayi Lelaki..

Hanis dan Nina bukan tak suka lagi bayi atau kanak-kanak sejenis mereka , tapi macam dah biasa sangat ...asyik 'Bunga' saja mama jaga,  nak jugak 'Kumbang' seekor.

Dalam rumah kami cuma aku lelaki dan hero tunggal buat masa ni...lama dah hihi. Dulu pernah kata kat mamaD, jaga budak perempuan semuanya senang sikit nak kawal..tak la nanti begaduh dan bising rumah..

Haa tu dulu tapi sekarang macam teringin pulak ada budak lelaki ..






bila  , budak lelaki comel ni datang masa kami buat majlis suka-suka  BBQ depan rumah aku semalam..apa lagi kena rembatlah masuk dalam rumah, suka sangat la Nina dan Hanis gomol anak jiran, yang best tu Ammar tak kisah dan layan jer akak² dia .

tak lama lagi, ada la bayi lelaki pertama dijaga oleh mamaD selama kami di sini...boleh la geng dengan pcl nanti haha.



bayi lelaki yang bakal dijaga oleh mamaD nanti bukanlah Ammar..insyaAllah kalau jadi nanti, Arman Zharfan (adik kepada Afni Zhulaika).


Kesian mereka yang ternanti BONUS KERAJAAN yang dikatakan ?

Nantikan pengumuman rasmi daripada Jabatan Akaun Negara, selagi tiada kenyataan dan pekeliling rasmi jabatan tersebut maka tarikh bayaran bonus 2015 kakitangan awam akan berjalan seperti tarikh yang telah ditetapkan sebelumnya (22 Januari 2015)



nasib la kan ...ada orang yang cuma mendengar khabar angin, berita palsu tentang bayaran awal bonus kaki tangan kerajaan..berhabis belanja sakan hari sebelumnya sebab dah tahu Isnin (5 Januari 2015) nak dapat bonus katanya..alahai kesian.

Info sebegitu buat orang yang mengharap wang bantuan/bonus untuk membeli keperluan berasa kecewa..

Siapalah mereka yang meghebahkan info palsu tersebut?..tak selidik dulu kesahihannya. Buat naya dan permainkan perasaan orang yang sangat-sangat memerlukan.

Jangan mudah percaya bulat-bulat info dari sumber yang kurang pasti.

Terdahulu, info yang tersebar berkenaan pembayaran bonus kaki tangan awam dan bantuan khas pesara yang bakal diterima pada hari ini 5 Jan 2015 adalah berasas namun disebabkan kesilapan teknikal, pembayaran tidak dapat dilakukan.

Walau bagaimana pun, tarikh baru akan dimaklumkan oleh pihak yang bertanggunjawab. InsyaAllah ..bawa bersabar ye.







Info Terkini dikemaskini pada 2 petang : "Kerajaan setuju pembayaran imbuhan tahunan 2014 atau bonus sebanyak setengah bulan gaji atau minimum RM500 kepada penjawat awam dan bantuan khas RM250 kepada pesara kerajaan diawalkan pembayaran pada 15 Januari ini.." BHonline


Kenali Baginda Rasulullah SAW Sepanjang Masa..


perkarangan Masjid Putrajaya, sekitar sambutan
Maulidur Rasul 1436H 

Salam Maulidur Rasul.. 12 Rabiul Awwal 1436H.

Secara khususnya Nabi Muhammad SAW tidak pernah manganjurkan untuk melakukan apa-apa upacara tertentu bagi menyambut ulangtahun kelahiran baginda. Selepas kewafatan Rasulullah SAW juga, para sahabat dan tabi'in tidak juga melakukan yang sedemikian.

Sambutan Maulidur Rasul dilakukan adalah untuk memperingatkan kita umat Islam kepada Nabi Muhamad SAW, menambah ketakwaan dan keimanan.



Kelahiran Rasulullah SAW

Abdullah bin Abdul Muttalib telah berkahwin dengan wanita terhormat dari kalangan Quraisy iaitu Aminah binti Abdul wahhab bin Abdul Manaf bin Zahra al-Zuhriyah, namun sebelum sempat anaknya dilahirkan dia telah meninggal dunia di Yathrib dan tidak lama selepas itu isterinya telah melahirkan anaknya.

Nabi Muhammad SAW telah dilahirkan pada 12 Rabiul Awwal 570 Masehi, tahun itu juga dikenali sebagai tahun gajah. Bapanya, Abdullah bin Abdul Muttalib merupakan salah seorang anak kepada Bani Hasyim yang bertanggungjawab dalam menyediakan air kepada para haji di Mekah.

Apabila bapanya wafat, datuknya Abdul Muttalib telah bertanggungjawab menjaganya dan selepas kematian datuknya, bapa saudaranya pula bertanggungjawab membesarkannya.

Ketika usia kecil, sebagaimana adat kaum Quraisy, Nabi Muhammad SAW telah dihantar untuk diasuh dan disusui oleh ibu susuannya iaitu Halimah al-Sa'adiyyah. Rasullullah SAW telah membesar dalam suasana dan budaya pendalaman bagi mempertajamkan bahasanya.

Ketika Rasullullah SAW berusia 6 tahun, ibu susuannya pula meninggal dunia. Pada kebiasaannya Rasulullah SAW bersama-sama saudara susuannya akan menjaga kambing dan ia merupakan kelazimannya bagi masyarakat Badwi. Suasana inilah sebenarnya telah memberi kesan besar kepada dirinya di samping mencorakkan sifat-sifat terpuji antaranya sifat kasih sayang, lemah lembut serta pemurah.




Antara Suka dan Tanggungjawab ?

Good luck mamaDiana. U can do it !!

Hanis tu memang manja sebab dia bongsu, takda adik la hanis tu (sebab mama dia tak nak beranak lagi dah..). Hanis boleh ada adik tapi adik angkat lah.., sekarang ni pon dah ramai adik angkat mulai sejak tahun 2010 lagi (Bartisha, Aqeela) dah besar mereka dan tak dijaga oleh mamaD lagi, kini yang masih diasuh oleh mamaD ialah (Laikha, Syafi dan Mea). Mea adalah adik kepada Aqeela.

Antara suka dan tanggungjawab, hurm..boleh pening kepala mamaD bila memikirkanya. Ada dua orang bayi lagi akan menyusul selepas beberapa bulan akan datang dalam tahun 2015 ni, seorang lahir bulan Disember 2014 (adik kepada Bartisya dan Syafi) dan seorang lagi baru lahir semalam (adik kepada Laikha). Ibu-ibu kepada bayi berkenaan sudah menyatakan hasrat mintak dijagakan selepas habis berpantang nanti.

Mengasuh anak orang macam jaga anak sendiri..tapi tanggungjawab dalam tempoh masa 8 ke 9 jam sehari tu sangatlah berat, berat mata aku yang memandang berat lagi bahu mamaD yang menjalankan tanggungjawabnya. Apa yang dikhuatiri adalah banyaknya peristiwa yang kurang sedap didegari sejak akhir-akhir. Apabila berlaku kemalagan (nauzubillah). Pengasuh tetap dipersalahkan... . Ini yang membuatkan kami risau nak 'tolong' jaga anak orang. Alhamdulillah sejak dulu lagi semuanya baik-baik sahaja namun kerisauan tetap ada. Berserah saja kepada Allah swt.

Buat kerja LILLAH HI TAALA. Semoga 2015 memberi kecerian yang lebih bermakna...

Good luck mamaDiana. U can do it !!