Cantiknya Batik Songket Sarawak


Batik Songket Sarawak kini di Jeniang dan Sik, Kedah Darul Aman. 


Pasai apa tang nama Sarawak tu boleh mai ke Kedah? ,  haaa itu bukan persoalannya, ini semua rata-rata mulut dah heboh, belum masuk bulan Ramadhan lagi orang ramai dah kalut nak buat persiapan Syawal . Kedai-kedai online dah makin rancak buat promosi, bukan online sahaja tetapi offline pun apa kurangnya. Kita ni cuma siap sediakan duit dan bila hati berkenan terus 'sambar' .

Kalau sebelum ini, kain kapas Korea dan Jepun menjadi pilihan wanita untuk dijadikan baju kurung atau pelbagai rekaan pakaian, kini 'demam' kain batik songket Sarawak pula melanda. Bukan sahaja kerana warnanya yang menarik, tetapi juga kerana corak-coraknya yang bertemakan songket asli menambahkan lagi keunikannya.

Family aku, tahun ni macam nak bersongket pulak, dah berkenan.. dah tengok-tengok beberapa corak. tunggu nak sampai ke tangan je lagi. Bagi kaum Adam, Songket Sarawak atau Batik Sarawak memang sesuai untuk buat sampin Baju Melayu dan yang perempuan pula dah tentu lah Baju Kurung moden.

Sampin Batik Songket Sarawak tampak bergaya si pemakainya


Walaupun bahan utama kain adalah kapas, namun uniknya ia diinspirasikan daripada songket Melayu tradisional

Cantiknya Batik Songket Sarawak


Aku lebih menggemari corak warna kehitaman, sebab warna hitam bercorak songket boleh dipadankan dengan mana-mana sut Baju Melayu .

Kita bukan nak boikot Songket Asli keluaran tempatan, Songket Asli tetap dengan kelasnya tersendiri. Seperti diketahui, harga songket asli sangat mahal untuk dimiliki tetapi memandangkan keadaan ekonomi semasa yang memaksa kita berhemah dalam berbelanja. Ini menjadikan orang ramai memilih kain yang lebih murah, berkualiti dan selesa dipakai.

Sudah menjadi trend wanita sekarang memilih kain yang selesa dipakai dan harganya berpatutan ` nampak anggun dengan ciri ketimuran wanita Malaysia.

Harga Batik Songket Sarawak : RM28.00 sehelai 
Untuk keterangan lanjut boleh hubungi melalui Call /Whatsapp 
Puan Ogy :  011-24073998 
COD Jeniang/Sik & Borong & retails & Online serius deal only.


Telur sotong mamak ?


Telur sotong mamak ?
Nampak mengelirukan bila sekali baca ayat di atas ni. Kalau sebut telur sotong, okay mudah faham.. tapi kalau sotong mamak... apakah spesis ini ada? haha


Telur sotong mamak masak kunyit @ masak kuning


Ya, kalau aku ahli mencandat sotong mungkin aku kenal jenis-jenis sotong yang biasa dicandat. Sepanjang pengalaman dan pembacaan aku...cuma ada beberapa jenis sotong di musim mencandat bernama torok, jarum dan ketupat. Ada satu jenis lagi dikenali dengan nama sotong mambang atau sotong katak. ini semua antara sotong yang memakan umpan candat, manakala sotong kurita tidak terlibat.

Cerita bab mencandat ni, korang kena lah turun sendiri baru tau macam mana bestnya.
Aktiviti ini semakin digilai bukan sahaja oleh lelaki bahkan kaum wanita. Maklumlah caranya lebih mudah dan biasanya tidak menghampakan. Musim mencandat tiba pasti akan pulang dengan ‘hasil’. Pelbagai pakej menarik untuk aktiviti mencandat sotong didapati dan kebanyakannya di Terengganu dan ada juga di Kelantan.

Sotong yang banyak untuk komersial ditangkap menggunakan jaring, tetapi bagi tujuan hobi, minat dan aktiviti berkumpulan yang menyeronokkan adalah dengan mencandat. Pengalaman 2 hari 1 malam di lautan memang tak boleh dilupakan.

Aku sebenarnya nak kongsi cerita pasal telur sotong (gambar kat atas). Kami sekeluarga adalah penggemar telur sotong mamak. Kalau korang ke restoran nasi kandar, cuba lah menu telur sotong. Masakan di restoran nasi kandar kebiasaannya ada tersedia telur sotong masak kekuningan, ia sememnagnya sedap dan harganya boleh tahan juga agak mahal sikit dari menu telur lain.

Nak lebih sedap, aku cadangkan kalau korang yang berada kebetulan di Sungai Petani.. cubalah makan di restoran Nasi Kandar Hussain memang tidak mengecewakan.. insya Allah. Licin pinggan !






Baca info berkenaan mencandat sotong :

PAKEJ MENCANDAT SOTONG 2016 KUALA TERENGGANU. candat sotong terengganu. Terima kasih kepada pelanggan bot candat sotong yang dihormati,.
www.nazlee.com
LabeledMy Blog List
29 Jan 2016 ... mencandat sotongcandat sotong, pakej candat sotong.
www.nazlee.com
LabeledMy Blog List
5 Mei 2015 ... pakej mencandat sotong, kaki pancing, candat sotong.
www.nazlee.com
LabeledMy Blog List
27 Feb 2016 ... Trip mencandat sotong bermula di Tumpat iaitu di sebuah jeti yang dinamakan Jeti Kok Majid, selalunya untuk menyewa bot candat, ...
www.nazlee.com
LabeledMy Blog List
24 Feb 2016 ... Cerita lagi bab aktiviti mencandat sotong..huh memang tak sabar rasanya bagai termimpi-mimpi sotong melekat di pancing candat ! berat ...
www.nazlee.com
LabeledMy Blog List





Ais kosong dan BIOBAX


Ais kosong ? .. Sky jus ?

Suatu masa dulu kalau kita pesan ais kosong semasa makan di kedai, kita tak perlu bayar sesen pun. Kira takde harga lah ais kosong  / sky jus ini dulu berbanding sekarang. Tapi takjadi hal kalau setakat 30sen segelas sekarang ni, sebabnya orang lebih mementingkan kesihatan dari yang lainnya.

Ada fakta yang mengatakan lebih sejuk air yang kita minum, lebih banyak kalori yang dibakar dalam badan, alasannya kerana badan kita membebaskan lebih banyak tenaga untuk 'menghagatkan' air tersebut. Jika kita minum 8 gelas (64 oz) air ais sejuk dalam satu hari, badan akan membakar 70 kalori lebih daripada jika kita hanya minum 8 gelas minuman suhu biasa. ~ ini cuma fakta bagi orang tertentu saja, bagi kita yang marhain ni..tak kisah pun..kan.

Namun di suatu sudut lainnya pula bila minum banyak ais, sendi-sendi cepat pulak terasa lemah... itulah, aku sedar diri kalau lepas bermain futsal terus minum air ais yang banyak. Kesannya boleh jadi  lembik lutut nak bergerak pun susah...

Ada pengajarannya bagi orang lelaki yang sudah berumah tangga.. jangan amalkan sangat ais ; ais tak bagus. Kesan jangka masa panjang sudah semestinya untuk kebahagian pasangan suami isteri. Pandai-pandai lah...

Fakta fakta jugak, nasihat-nasihat jugak tapi kalau dah haus sangat, kadang tu terbelasah jugak air berais haha. Lagi sedap ! Bila sakit sendi cari ubat mana ubat, kalau aku senang je.. spray-spray, sapu sikit  dan tunggu sat, lepas berapa minit terasa leganya.. berangin sedap !

Aku guna biobax ni...
Petua Rawat Sakit Belakang
Spray pinggang bila terasa sakit kat pinggang , spray lutut bila terasa sakit lutut.. Sakit belakang suruh isteri spray kan. Tapi jangan pulak sapu mata bila sakit mata.. pedih menangis oo..

Boibax ni sapa2 pun boleh guna.. untuk kesan terbaik, guna lah selalu pada tempat2 yang sakit.. 


Cerita LABU ?


Ini LABU .. bukan labu-labu si luncai ;
Labu jual di GIANT hipermarket (Banting)
Buat masak sayur lemak ni memang favorite la.. kan? Rasa isinya tu pasti manis berada dalam kuah santan berlemak dan ermm... kalau kena gaya cicah sambal belacan sama ikan kembung goreng panas pewww.. huh! (teringat pulak masakan mak kat kampung..)

Kita dah ada keluarga sendiri, isteri boleh buat masak sebagus masakan mak kita, alhamdulillah... Okay, ingatkan sikit bagi perempuan yang  sudah bergelar isteri.. cuba-cubalah dapatkan petua masakan mak mertua (jika ada) untuk hidangan kesukaan anaknya. Senang nak pikat hati suami dapat makan sedap-seadap air tangan sendiri di rumah.
Menu masak labu oleh mamaD  
Ingat tengahari tadi mamaD nak buat sayur lemak, tapi tak jadi pulak, katanya nanti suaminya ni naik lemak berlemak.. terus batal, maka jadilah labu masak tanpa lemak macam gambar kat atas ni..

Labu kuning juga boleh dijadikan sebagai makanan awal untuk mengajar anak-anak suka kepada sayur-sayuran. LABU juga merupakan makanan kegemaran rasul kita Nabi Muhammad SAW. Banyak khasiat untuk kebaikan tubuh antaranya Vitamin A yang merupakan sejenis zat makanan yang penting untuk pertumbuhan dan pembentukan tulang. Ia menguatkan daya tahan badan untuk menentang jangkitan penyakit terutamanya di bahagian mata, paru-paru, kerongkong dan kulit. ~google
Atas ni sikit info .. aku search google, kalau boleh dihadamkan..insya allah untuk kebaikan.
Satu lagi... mesti ramai yang suka mengunyah kuaci kan ? .. amik jer biji labu ni, goreng dengan sedikit minyak, kalau nak tau biji labu ni mengandungi lemak dan protein. Khasiatnya boleh menghapuskan masalah cacing pita dalam usus, terutamanya di kalangan kanak-kanak.

Apa pun ..ceritanya hati mau ikhlas nak bagi keluarga makan. Nak kena rajin jugak.. !